مشروح این مصاحبه را به قرار ذیل میخوانید.
*با توجه به شرایطی که امروز در جهان و به ویژه دشمنیها در جهان اسلام حاکم است، چگونه باید امید به آینده مهدوی را در خودمان زنده نگه داریم؟
اگر باور داریم خالق جهان و امدادرسان جهان خدای تبارک و تعالی است خدا به ما امید القاء کرده و وعده داده است؛ چنان که در آیه پنجم سوره قصص میفرماید اگر شما آماده ظهور حضرت بشوید شما را تحت عنوان گروه مومنین وارث زمین میکنیم و نام شما در زمره بسترسازان ظهور قرار میگیرد- "وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ" همه ما می دانیم اگر نیروی ما ضمیمه بشود به نیروی قدرت لایزال الهی برای قدرت خدا هیچ کاری نشد ندارد. در شرایط جهان که روزهای سختی را شاهد هستیم، هرچه قدر این شرایط و روند سختتر بشود اگر ما اتصالمان به خدا برقرار شود و تکلیف مان را در حق خودمان انجام دهیم قطعاً امداد الهی شامل حال ما میشود و ان شاالله امیدوار به ظهور حضرت خواهیم شد.
*مبارزه با ظلم از اساسیترین فلسفههای ظهور معرفی شده که حضرت میآیند و دنیا را که مملوء از ظلم شده را پر از عدل میکنند. کمی در مورد جایگاه عدل و ظلم در اعتقادات شیعه بفرمایید.
آنچه که خداوند در رابطه با جایگاه حق هر موضوعی تأکید دارند، عدل است و خلاف آن جایگاه قرار بگیرد ظلم است. لذا اگر ما باور کردیم خدای تبارک و تعالی در رسالت عدل که همان مطابق با فلسفه خلقت است ما را یاری می کند لذا عدل این است که چه انسان، چه موجودات دیگر و چه احکام از جایگاه خودشان جدا شده باشند این ظلم است. عدل این است که هرچیزی را به جایگاه حقیقی خودش برگردانیم. لذا اینکه در دعای ندبه «اللَّـهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْبَاطِلَ» یعنی که ما کمک کنیم حق برقرار شود و امام زمان(عج) محور حق است و کمک کنیم باطل سفرهاش جمع شود که امام زمان ما را یاری میکنند. اگر ما در زندگی فردی و اجتماعی و تمام موضوعات زندگیمان به سراغ پیدا کردن حق برویم که خطکش آن اسلام، قرآن و اهل بیت هستند قطعاً خداوند هم کمک میکند ما را و بسترسازی ظهور هرچه زودتر اتفاق می افتد.
*مستضعفین در حکومت مهدوی نقش ویژهای دارند این شعائر و مصادیق عملی را چطور به کار ببندیم که هم به کار مقابله با ظلم و هم دستگیری از مستضعفین بیاید؟
ما باید مستضعفین را بیدار کنیم؛ مستضعفین کسانی هستند که تحت ظلم قرار گرفتند و دوست دارند که از ظلم بیرون بیایند. ما اگر این ها را نسبت به مصادیق ظلم بیدارشان کنیم و نسبت به مصادیق عدل و داد نیز آگاه بشوند تا از ظلم بیزار بشوند و نسبت به عدل و حق تشنه بشوند آن اتفاقی که باید قبل از ظهور اتفاق بیفتد به وقوع خواهد پیوست.
*انقلاب اسلامی ایران هم با این شعارها روی کار آمد؛ به نظرشما تا چه حد توانسته به این شعارها جامه عمل بپوشاند و در راستای تحقق آنها اقدام کند؟
قطعاٌ
انقلاب اسلامی گامهای موثری برای تبیین حق و افشای باطل برداشته ولی هنوز به آن
مقصد عالی خودش نرسیده است. چون هدف انقلاب اسلامی شکل گیری نظام اسلامی، دولت
اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بود. هنوز به همه اهداف نرسیده و هر وقت به
همه اهدافش برسد قطعاً میتوانیم بگوییم بسترسازی ظهور به صورت کامل انجام شده
است.
*با شبهاتی که معارضان اسلام برای از بین بردن نهال امید و انتظار منجی در دل مسلمانان میکارند چه باید کرد؟
شبهاتی که میگویند نمی توانیم، نمیشود، اتفاقی نمیافتد و به نتیجهای نخواهیم رسید؛ ما باید در دل مستضعفین آن سیاهنمایی که نسبت به مشکلات میکنند را تبدیل به روشنایی و امید نسبت به ظهور و آن تضعیفی که مطرح میکنند را به تقویت به علاوه خدا تبدیل کنیم.
*منتظران در دوران غیبت چه وظایفی برعهده دارند؟
منتظران در عصر غیبت بزرگترین وظیفهشان این است که خودشان را برای لیاقت درک ظهور امام زمان(عج) آماده کنند. چون فلسفه غیبت عدم لیاقت است و فلسفه انتظار نیز تربیت برای کسب لیاقت است.