حجتالاسلام قرائتی در یکی از جلسات درسهایی از قرآن با اشاره به فرموده امام خمینی(ره)، گفت: اگر یک وقتی دیدید منکرات زیاد میشود، به بزرگها هم میگویی توجه نمیکنند خودتان اقدام کنید؛ کربلا به ما یاد داد که گاهی باید افشاگری کنیم.
عقیق:حجتالاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهلبیت(ع) میپردازد و سالها است که پنجشنبهها در برنامه درسهایی از قرآن میهمان خانههای ایرانیان است.
با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیدهای از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در سالهای گذشته را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در برنامه درسهایی از قرآن با موضوع «اخلاق انتخابات» که در 1 خردادماه 1376 ایراد شده است، تقدیم میشود.
- انبیاء مهمترین و اولین کاری که بعد از دعوت به خدا داشتند، مبارزه با طاغوت بود. و این مورد جواب کسانی را که ادعا میکنند: « دین از سیاست جداست» را میدهد. قرآن میفرماید «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى» طه/24 موسی برو به سوی فرعون، او طغیان کرده است.
- جامعه دو تا مرض دارد: 1- عدم شناخت 2- عدم داشتن اراده. «أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ » مائده/103، «أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ» انعام/37 زمان امام حسن(ع) مردم شناخت نداشتند و میگفتند: معاویه خوب است، از اصحاب پیغمبر(ص) است! وقتی صلح میان مردم و معاویه نوشته شد، معاویه رفت بالای منبر و آن را پاره کرد! وقتی پاره کرد، مردم گفتند: معاویه تو از اصحاب پیغمبری؟! تو قول دادهای، امضا کردهای! مردم شناخت پیدا کردند. زمان یزید مردم شناخت داشتند ولی میترسیدند(عدم اراده) جرأت نداشتند. امام حسین(ع) آمد قطعه قطعه شد و مردم ترسو جرأت پیدا کردند. امام حسن(ع) به مردم شناخت داد و امام حسین(ع) اراده.
- خون بر شمشیر پیروز است: این اصلی است که امام خمینی(ره) از آن استفاده نمود و انقلاب پیروز شد. این یکی از اصول کربلا است.
- قرآن میفرماید: میدانید برای چه پیغمبر فرستادیم(ما میدانیم که بعضیها گوش به حرف پیغمبر نمیدهند) اما ما پیغمبر فرستادیم تا نگویید:چرا پیغمبر نفرستادید. «وَ لَوْ لا أَنْ تُصیبَهُمْ مُصیبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ فَیَقُولُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَیْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آیاتِکَ وَ نَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ». قصص/47
- همانطور که غیبت حرام است، در جاهایی آبروریزی و افشاگری واجب است. اینکه میگویند: غیبت حرام است، یعنی اینکه: اگر شخصی گناهی مرتکب شد شما حق ندارید او را رسوا کنید و به دیگران بگویید. حالا کی است که گناه نکرده است. این حرام است. اما یک جاهایی هم افشاگری واجب است. اگر راننده یک اتوبوس مست باشد و چهل نفر نیز مسافر باشند، بگوییم: اشکال ندارد! نباید غیبت کرد! ! اگر کسی اعتراض نکند و نعره نکشد باید یک ساعت دیگر چهل نفر جنازه برداریم. اینجا باید داد بزنیم. راننده مملکت چه کسی خواهد بشود؟ اینجا باید افشاگری نمود. باید آبروریزی کرد. غیبت که همه جا حرام نیست. اگر دیدید یک مسئول مملکتی در یک پست حساسی یک کار خطرناکی میکند و به مسئول بالاترش هم که میگویی، گوش نمیدهد. خود امام(ره) فرمود که: اگر یک وقتی دیدید منکرات زیاد میشود، به بزرگها هم میگویی توجه نمیکنند خودتان اقدام کنید. کربلا به ما یاد داد که گاهی باید افشاگری کنیم.
- به حضرت یوسف(ع) گفتند: از کجا به این مقام رسیدی؟ فرمود: «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ» صافات/110. «إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ» یوسف/90. زلیخا آرایش کرد، همه درها را خودش بست. به من گفت: آمادهام. من در یک لحظه گفتم: «مَعاذَ اللَّه» پناه میبرم به خدا. هرچه دارم به خاطر همان یک لحظه دارم.
- در قرآن برای عزل و نصب 12-10 آیه داریم. ملاکهای قرآنی را برای شما میگویم: 1- علم(علم کاربردی اطلاعات) 2- تقوا؛ معنای تقوا یعنی نفوذ ناپذیری و مصونیت 3- صلابت و عزت 4- در مقابل تهدیدها نترسیدن 5- مسئله سابقه انقلابی 6- مسئله ایمان(دین و دلسوزی) 7- به کسی رأی دهید که افتخار میکند ایرانی و مسلمان است. 8- تسلیم رهبر بودن 9- نسبت به قانون اسلام نق نزنند 10- کفار مأیوس باشند. منبع:فارس