شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور مداوم آدمى را وسوسه مى كند«خنّاس» صیغة مبالغه از مادّة «خنوس» به معنای جمع شدن و عقب رفتن است،به شیطان نیز «خنّاس»گفته میشود.
عقیق:«خنّاس»
صیغة مبالغه از مادّة «خنوس» به معنای جمع شدن و عقب رفتن است،به شیطان
نیز «خنّاس»گفته میشود، شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور مداوم
آدمى را وسوسه مى كند، و به محضى كه انسان به ياد خدا مى افتد پنهان مى
شود و عقب مى رود، باز همين كه انسان از ياد خدا غافل مى شود، جلو مى
آيد و به وسوسه مى پردازد.
این
واژه به معنای «اختفأ» نیز آمده است «خنّاس»در آیة شریفه «مِن شَرِّ
الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ »صفت «وسواس»(وسوسه کننده) است، چه از جنّ
باشد و چه از انس، مانند انسانهای شیطان صفت.
رسول
خدا (ص) فرموند: شيطان پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر
انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود ، و اما اگر خدا را از
ياد ببرد ، دلش را مى خورد ، اين است معناى وسواس خناس.
هر مؤمنی دو گوش باطنی دارد
رسول
خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرموند: هیچ مؤمنى نیست مگر آنکه براى قلبش
در سینه اش دو گوش هست، از یک گوش فرشته بر او مى خواند و مى دمد، و از
گوش دیگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسیله فرشته او را
تایید مى کند، و این همان است که فرموده: «وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ-
ایشان را به روحى از ناحیه خود تایید مى کند»
انواع وسوسه شیطان
وسوسه
شیطان نسبت به حضرت آدم و سایر اولیاى خدا در حدّ القا و پرتاب وسوسه است:
«فوسوس الیه الشیطان» (طه/120)، «القى الشیطان فى امنیّته» (حج/52) اما
نسبت به عموم مردم، ورود و نفوذ وسوسه در دل و جان آنهاست. «یوسوس فى صدور
النّاس» البته نه به شکل سلطه بر دل انسان به گونهاى که راه گریزى از آن
نباشد. زیرا قرآن در آیه اى دیگر مى فرماید: «ان الّذین اتقوا اذا مسهّم
طائف من الشیطان تذکّروا فاذا هم مبصرون» (اعراف/201) هنگامى که شیطانها
به سراغ افراد باتقوا مى روند تا از طریق تماس، آنان را وسوسه کنند، آنان
متوجه شده و اجازه نفوذ نمىدهند.