عالم برزخ متوسط بین دنیا و آخرت است و برخی خصوصیات این جهان را داراست.
عقیق:عالم برزخ متوسط بين دنيا و آخرت است و برخى خصوصيات اين جهان را از قبيل
«محدوديت زمانى» داراست ولى در عين حال به عالم عقبى مربوط می شود و اولين
مرحله عالم ملكوت است اموات با بدن برزخي (بدن مثالي و نوري) در برزخ به سر
مي برند، نه با اين بدن و جسم مادي. اين جسم مادي در قبر تبديل به خاك مي
شود و نيازي به آب و غذا و پوشاك ندارد.بدن برزخي انسان ها نيز بر حسب
اعمال و كردار نيك آنها از نعمت هاي بزرخي بهره مند هستند. يا براساس
كارهاي زشت و ناپسند خود در عذاب آتش برزخي، معذبند.
واژه قبر در
بسياري از روايات به معناي برزخ است و منظور از فشار قبر يا سؤال و جواب
نكير و منكر در شب اول قبر شب اول انتقال انسان از اين دنيا به عالم برزخ
مي باشد. در نتيجه اول شبي كه انسان از دنيا رفته شب اول برزخ (قبر) او
حساب مي شود و آنچه به فشار قبر مربوط می شود عذابي برزخي مربوط به شب اول
مرگ آدمي است.در نتيجه اگر كسي را حيوانات درنده بخورند يا در دريا غرق
شود از شب اول قبر معاف نیست. براساس روايات و همچنين با توجه به ارتباط
نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى پنهان در زير خاك دارد؛ ارواح انسانى در
برزخ، براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشته اند، امور دنيوى را درك
كرده اند حتى به خانواده خود سر می زنند و آنها را زيارت می كنند. اين
امر می تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد؛ ولى روز جمعه كمترين و
مشخصترين زمانى است كه در روايات وجود دارد.
در اين باب، تنها به
ذكر دو روايت بسنده مىكنيم: 1 . اسحقبن عمار از امام كاظم(ع) پرسيد: آيا
مؤمن خانواده خويش را زيارت مىكند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب
فضايلشان. پارهاى از آنان هر روز و پارهاى هر سه روز، خانواده خود را
زيارت می كنند.
اسحق بن عمار مىگويد: در اثناى كلام حضرت،
دريافتم كه می فرمود: كمترين آنان هر جمعه (خانواده خود را زيارت مىكنند)
پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد، يا مثل آن؛ پس خداوند
فرشته اى را با او روانه می كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و
از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين سازد. (محمد بن ابراهيم كلينى،
كافى، به تصحيح علىاكبر غفارى، ج 3، كتاب الجنائز، ص 231، روايت پنجم).
2.
امام صادق(ع) فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زيارت می كند. پس
آنچه را دوست دارد، می بيند و آنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده می
شود؛ و به درستى كه كافر خانواده خويش را زيارت می كند. پس می بيند آنچه
ناخوشايند اوست و از او پوشيده مىشود آنچه را دوست ندارد.
امام(ع) فرمود: پارهاى از ايشان هر جمعه زيارت مىكنند و پارهاى بر حسب عمل خود زيارت مىكنند» (همان، ص 230، روايت اوّل).
مسأله
عالم برزخ و چگونگى آن از مباحث دقيق در فرجام شناسى است و آيات و
روايات متعددى به اين بحث پرداخته است.بسيارى از حقايق هستى و خصوصا حقايقى
كه در ماوراء جهان طبيعت وجود دارد، براى ما مجهول است. البته اين
ندانستن، بيشتر در كم و كيف و چگونگى آن حقايق است؛ ولى اصل آن حقايق را
عقل و وحى در جاى خود اثبات كرده اند و ما نسبت به آن آگاهى داريم. البته
علم ما به كنه و ماهيت آن حقايق بسيار محدود است؛ مگر براى عده كمى كه با
سلوك عملى در همين دنيا به آن عوالم راه يافته باشند و علم اجمالى آنها به
علم تفصيلى تبديل شده باشد. از اين رو، سنخيت و چگونگى بدنهاى برزخى براى
ما به صورت كامل و دقيق روشن نيست؛ ولى در عين حال از مجموعه آيات و روايات
و تحليلهاى عقلى می توان دورنمايى از كم و كيف بدن برزخى را تصوير كرد.
قبل
از تفسير اجمالى مطلب، توجه به چند مطلب ضرورى است: الف) در تمام عوالم
هستى (عالم مادى، برزخ و قيامت) انسان داراى بدن است و در هيچ عالمى بی بدن
نيست؛ به دليل اين كه روح حقيقتى است عين تعلق به بدن و در متن و ذات روح،
تعلق به بدن خوابيده است. از اين رو، ممكن نيست كه روح باشد و بدنى در كار
نباشد. پس اگر انسان در عالم طبيعت، برزخ و قيامت، داراى روح است ـ كه هست
ـ واجد بدن نيز خواهد بود.
ب ) هر يك از عوالم هستى داراى نظام،
احكام، آثار و قوانين مخصوص به خود است؛ يعنى، در عالم طبيعت قوانينى حاكم
است غير از سننى كه بر عالم برزخ حكمفرماست؛ و در عالم برزخ نظامى وجود
دارد كه در عالم قيامت وجود ندارد و در عالم قيامت، آثارى است كه در دو
عالم برزخ و ماده نيست. از اين رو، بدنى كه در عالم طبيعت است هم سنخ با
قوانين حاكم بر اين دنيا است؛ و اين بدن غير از بدن برزخى است.
بدن
برزخى، هم سنخ با احكام و آثار عالم برزخ است. همچنين بدن در قيامت غير
از بدن برزخى و بدن مادى است و بدنى است كه هم سنخ با سنن ويژه عالم قيامت و
آماده پذيرش آن قوانين مخصوص است. مثلاً بدن قيامتى، بدنى است كه در عين
سوختن مدام، از بين نمىرود؛ يا مثلاً بدن قيامتى يك فرد بهشتى، به صورتى
است كه در عين خوردن و آشاميدن، نيازى به تخليه مواد تغذيه شده از بدن
ندارد؛ و بدن طورى ساخته شده است كه نيازمند چنين امرى نيست بنابراين نبايد
تصور كرد كه بدن مادى، برزخى و قيامتى يكسان هستند. در جاى خود مستدل شده
است كه عالم تجرد و قيامت، عالم بالاتر و نزديكتر به مبدأ متعال است و از
اين رو موجودات آن از مراتب وجودى بالاتر و كاملترى برخوردارند.
قبل
از آن (يعنى در مرتبه فروتر) عالم مثال و برزخ است كه مترتب بر عالم تجرد و
متأخر از آن است. عالم آخر، عالم جسم و جسمانيات و يا نظام مادى است كه
دورترين عالم از مبدأ متعال است. از اين رو، موجودات آن نيز از مراتب
ضعيفتر و ناقص ترى برخوردارند. بنابراين، موجودات عالم برزخ از موجودات
عالم مادى، كاملتر؛ ولى نسبت به موجودات عالم قيامت و تجرّد ناقص ترند.
با دقت در مطالب پيشين، مشخص مىشود كه: اولاً، بدن برزخى غير از بدن مادى و
غير از بدن قيامتى است. ثانيا، بدن برزخى متناسب با احكام و آثار و قوانين
عالم برزخ است. ثالثا، بدن برزخى از بدن مادى كاملتر و بالاتر و از بدن
قيامتى ناقصتر و پايينتر است. بنابراين، بدن برزخى از آن جا كه از بدن
مادى بالاتر است، از سنخ ماده و جسم طبيعى نيست كه احكام ماده بر آن غالب
باشد. ولى از آن جا كه از بدن قيامتى پايينتر است، واجد برخى لوازم ماده
چون، شكل، اندازه و مقدار هست روايات نيز به صراحت بيانگر اين حقيقتند كه
بدن برزخى شبيه بدن دنيوى است.
امام صادق(ع) مىفرمايد: «ارواح
مؤمنان (در برزخ) در بدنهايى شبيه بدنهاى دنيوى آنان است» (بحارالانوار، ج
6، ص 268، روايت 119). و در جملهاى ديگر مىفرمايد: «ارواح انسانها (در
برزخ) به صورت جسدهاى دنيوىاند» (همان، ص 269، روايت 121). امّا هر چند
بدن برزخى بالاتر و كاملتر از بدن مادى است، در عين حال، از بدن قيامتى
ناقصتر است. امام صادق(ع) فرمودند: «بدنهايى شبيه بدنهاى دنيوى» يا «در
صورت جسدهاى دنيوى» كه بيانگر شباهت، است نه يكسان بودن. شبيه آن است چون
شكل، مقدار و اندازه دارد، و هر فرد مردهاى، مرده ديگر را در اين قالب
مشاهده كرده، او را مىشناسد؛ چنان كه در خواب، آدمى صورت خود را به شكل
دنيوى با ديگران در سرور يا رنج مىبيند. اما عين شكل دنيوى خود نيست؛ چون
مىتواند بدون وسايل و ابزار مادى مثلاً مسافت طولانى را سير كند و با
اراده اى خود را در جاى ديگر قرار دهد چنان كه در خواب، آدمى بدون استفاده
از ابزار مادى سير و سفرها مىكند. به همين جهت، در بسيارى از روايات خواب
را نشان خوبى براى عالم برزخ و بدن برزخى دانسته اند. . پس بدن برزخى، نه
مادى محض است مانند بدن دنيوى؛ نه غير مادى محض است مانند بدن قيامتى؛
بلكه بدنى است كه در قالب جسم طبيعى دنيوى نیست و در عين حال، برخى از آثار
جسم طبيعى چون شكل و اندازه و مقدار را دارد.
روح انسان پس از مرگ
و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مىيابد و
مىبيند. در واقع، روح آدمى با رفتن از حيات دنيوى به حيات برزخى، بدن مادى
خود را رها كرده و با بدن مثالى خود متحد مىگردد؛ بدنى كه متناسب با نظام
برزخى بوده، اتحادش با روح، قوىتر از اتحاد آن با بدن مادى در زندگى
دنيوى است. قالب مثالى موجود در خواب، مىتواند ما را به بدن برزخى تا
حدودى هدايت كند چرا كه هنگام خواب كه تعلق روح به بدن مادى تا اندازه اى
كم مىشود و از حدود مادى تا اندازهاى آزاد مىگردد، روح خود را با يك نوع
تن مثالى ـ با بدنى شبيه بدن مادى و دنيوى ـ مىبيند و اين، دليل روشنى
است كه روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادى يا تعلق كمتر، قدرت تمثّل
به بدن مثالى را دارد.
انسان در هنگام خواب ديدن، خودش را با همان
بدن مىبيند با همان شكل و تصوير؛ و اين حكايتگر وجود بدن مثالى و قالب
برزخى است كه با انتقال روح از اين عالم مادى به نظام برزخى به وجود
نيامده، بلكه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته، ولى ما از آن محجوب بودهايم
و اگر اين حجاب را ـ كه تعلق و توجه به نظام مادى و ماديات است ـ كنار
زنيم هم اكنون نيز خود را در آن قالب مثالى متمثّل مىبينيم؛ چنانكه درخواب
تا حدودى كه تعلق روح به بدن مادى كم مىشود، در حالى كه بدن مادى ما در
رختخواب افتاده و در حال آرامش است، خود را با بدنى مشابه با اين بدن يافته
و سيرها و حركتها و فهمها و ديدنىها و شنيدنىها و خوردنىها و
خواستنها با آن داريم.
ناگفته نماند كه از نظر روايات، وجود بدن
برزخى امرى مسلم و قطعى است چنان كه امام صادق(ع) فرمودند: «اما [ارواح
مؤمنان [در بدنهايى شبيه بدنهاى دنيوى آنان است» (بحارالانوار، ج 6، ص 268،
روايت 119). يا در جاى ديگرى فرمودهاند: «ارواح انسانها به صورت جسدهاى
دنيوى در درختى در بهشتاند»( كه هر دو حكايتگر وجود بدن برزخى و مثالى در
عالم برزخ است(همان، ص 269، روايت 121). 3. ميان قبر برزخى و قبر خاكى
ارتباط خاصى حاكم است؛ يعنى ميان روح انسان در برزخ و بدن مادى او در قبر
خاكى ارتباط وجود دارد و اين ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادى كه
در طول زندگى دنيوى با يكديگر يك نوع اتحاد داشته اند، سرچشمه مىگيرد كه
با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ به كلى از ميان نمىرود؛ بلكه يك نوع
ارتباط در حد پايينترى ميان روح برزخى و بدن خاكى و مادى وجود دارد؛ البته
نه در حد و اندازه اى كه در زندگى دنيوى و در دوران تعلق روح به بدن بود و
نه با آن كيفيت و كميت؛ بلكه در ميزانى ضعيفتر و با كم و كيفى ديگر. از
همين رو قبر خاكى با قبر و عالم برزخى روح، ارتباطى دارد كه در نقاط ديگر
اين ارتباط را ندارد؛ و به همين جهت است كه علیرغم حضور روح در عالمى فوق
ماده، زمان و مكان (برزخ) توجه خاصى به بدن مادى و به نقطه اى كه بدن خاكى
او در آن است، دارد؛ و بر اساس همين ارتباط ميان قبر برزخى و قبر خاكى است
كه دستورها و احكام خاصى در باب قبر خاكى، تشييع جنازه، كفن، دفن، حرمت
قبور، استحباب زيارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظاير آنها
در شريعت اسلامى وجود دارد.
ناگفته نماند كه اين ارتباط ميان روح
انسان در برزخ و بدن مادى او در قبر خاكى در ساعت و روزهاى اول مرگ، بيش از
روزها و اوقات بعدى است و اين به دليل الفت شديدى است كه روح با بدن مادى
در اين دنيا داشته كه البته به تدريج با انس گرفتن روح با بدن برزخى و قالب
مثالى، از اين توجه و ارتباط كاسته مىشود و ارتباط ضعيفى ميان روح و بدن
خاكى باقى مىماند. با توجه به اين دو نكته، روشن مىشود كه روح ما بعد از
انتقال به عالم برزخ با بدن برزخى، يا در عذاب است اگر اهل عذاب باشد؛ يا
در نعمت و بهجت است، اگر اهل نعمت باشد. عذاب و نعمت، متوجه به روح ما در
قالب بدن برزخى است، نه به بدن مادى و خاكى ما كه در اين عالم مادى در زير
خاك مدفون است. اين بدن مادى، پس از مرگ نه حركتى دارد و نه احوالى؛ اما
روح با قالب مثالى در همان حال، در عالم برزخ يا در عذاب وحشتناكى به سر
مىبرد و فريادش بلند است كه تصورش بسيار مشكل است؛ يا در نعمت و ابتهاج به
سر می برد كه تصوير آن هم بسى مشكل است. اما از آن جا كه گفتيم ميان بدن
مادى در زير خاك با روح در قالب مثالى در عالم برزخ، ارتباط ضعيفى وجود
دارد، آن عذابها يا نعمتها تأثير ضعيف و ناچيزى بر بدن مادى مىگذرد؛ ولى
آنچه در اصل در عذاب يا در نعمت است روح با قالب مثالى در عالم برزخ است.
برخى مىگويند: اين كه گفته مىشود انسان پس از مرگ، يا معذب است يا متنعم؛
چرا هنگامى كه بدن مادى را در قبر مىگذاريم و روى آن را مىپوشانيم، پس
از مدتى قبر را مىشكافيم، هيچ خبرى نمىيابيم، نه از سوختن بدن و سوزش قبر
خبرى است و نه از مصفّا گشتن آن. آنچه مىبينيم، تنها همان بدن خاكى است
كه در قبر با سكون كامل افتاده، هيچ اثرى از آثار وحشت يا نعمت در آن نيست.
منبع:باشگاه خبرنگاران