روایتی از پیامبر خدا وارد شده که به ابوذر توصیه می کنند که"ای ابوذر وقتی خداوند را عبادت می کنی جوری خداوند را عبادت کن "کانه تری / انگار گه تو او را می بینی".
عقیق:روایتی از پیامبر خدا وارد شده که به
ابوذر توصیه می کنند که "ای ابوذر وقتی خداوند را عبادت می کنی جوری
خداوند را عبادت کن "کانه تری / انگار گه تو او را می بینی" و اگر نمی
توانی این را احساس کنی یعنی "کانه تری / چنان که انگار تو خداوند را می
بینی" طوری عبادت کن که انگار خداوند تو را می بیند." خب برای ما تصور این
که طوری عبادت کنیم که انگار خداوند را می بینیم بسیار دشوار است اما این
که تصور کنیم که خداوند در عبادت ما را می بیند شاید چندان سخت و صعب نباشد
لذا یکی از راهکارهایی که می تواند نماز انسان را به درجات متعالی برسند و
حضور قلب در نماز را برای انسان پدید آورد، این است که انسان در نماز این
تصور را برای خود ایجاد کند که خداوند او را می بیند و ناظر بر این نماز
است و حقیقت هم همین است.
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین جلال
اعیان منش، کارشناس دینی درباره راه های رسیدن به نمازی با کیفیت بالا و
همراه با حضور قلب را می خوانید.
درباره اذکار مستحبی هم که فرمودید می تواند نماز انسان را صیقل و غنای معرفتی ببخشد توضیح فرمایید.
از
جمله اذکار مستحبی که وارد شده این است که انسان قبل از تکبیر الاحرام این
عبارت را بخواند که "إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی
لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ." توجه کنید که بسیاری از ما در ابتدای راه
هستیم اما با این مقدمات می توان زمینه اوج نماز را فراهم کرد.
روایتی
از پیامبر خدا وارد شده که به ابوذر توصیه می کنند که "ای ابوذر وقتی
خداوند را عبادت می کنی جوری خداوند را عبادت کن "کانه تری / انگار گه تو
او را می بینی" و اگر نمی توانی این را احساس کنی یعنی "کانه تری / چنان
که انگار تو خداوند را می بینی" طوری عبادت کن که انگار خداوند تو را می
بیند." خب برای ما تصور این که طوری عبادت کنیم که انگار خداوند را می
بینیم بسیار دشوار است اما این که تصور کنیم که خداوند در عبادت ما را می
بیند شاید چندان سخت و صعب نباشد لذا یکی از راهکارهایی که می تواند نماز
انسان را به درجات متعالی برسند و حضور قلب در نماز را برای انسان پدید
آورد، این است که انسان در نماز این تصور را برای خود ایجاد کند که خداوند
او را می بیند و ناظر بر این نماز است و حقیقت هم همین است.
یکی از
دشوارهای نماز خواندن خوب و حضور قلب، بازی های قوه خیال است که مثل پرنده
ای بازیگوش به هر سمتی می رود و انصراف از یاد خدا را برای نمازگزار به
وجود می آورد. دیدگاه تان در این باره چیست؟
همین طور است. ذهن
انسان و قوه خیال او بسیار قدرتمند است و وسط نماز به هزاران جهت و هزاران
شاخه سرک می کشد. شما در نماز در محضر خداوند ایستاده اید، یک دفعه قوه
خیال می آید و شما را به امتحان و آزمون فردا می برد و یک دفعه شما از نماز
کنده می شوید و می روید محل آزمون و تشویش خاطری که در ذهن دارید. یا می
بینید که کسی پیامکی به شما داده و یک دفعه این پیامک در وسط نماز به
یادتان می افتد . حال چه باید کرد؟ این جا شما به محض این که متوجه قضیه
شدی و یادت آمد که وسط نماز و در محضر خداوند قرار داری باید تلاش کنی و
قوه خیال را برگردانی دوباره سر جای خودش. مرحوم حضرت امام (ره) در کتاب
آداب الصلوه می فرماید اگر انسان چند روز زحمت کشید و قوه خیال را برگرداند
بعد از چند روز به راحت می تواند قوه خیال را جمع کند.
پرسش این است که چگونه می توان قوه خیال را ضبط کرد؟ چون تصور همه ما بر این است که مقابله با قوه خیال بسیار دشوار است.
اساتید
و علمای اخلاق و کسانی که در این راه عمری صرف کرده اند به ما می گویند
ابتدایی ترین کار که چندان هم دشوار نیست این است که انسان برای ضبط قلب و
قوه خیال به متن نماز یا ترجمه نماز دقت کند. مثلا وقتی که می گوید "الحمد
لله رب العالمین" مفهوم آیه را در ذهنش بیاورد یا به ترجمه اش فکر کند که
سپاس خداوند را که پروردگار جهانیان است. این نسخه پیچیده و سختی نیست و
نمازگزاران می توانند برای آن که تردد افکار و خیالات ذهن را به کنترل خود
درآورند به کلمات و معانی و ترجمه اش دقت کنند. بنده به ضرس قاطع عرض می
کنم اگر انسان با همین مقدار اندک هم جلو برود، روزش نورانی می شود. اگر
نمازگزاری دایم در نماز این حقیقت را به خود گوشزد کند که در محضر الهی
است، نور علی نور می شود .
یک راه دیگر که برای رسیدن به نمازی با
حضور قلب بسیار مهم است، این است که وقتی نماز انسان تمام شد سریع بلند
نشود، حداقل تسبیحات حضرت فاطمه (س) را بگوید یا اگر وقت ندارد حداقل سجده
برود و سه مرتبه بگوید شکر لله و بلند شود . ما در روایات داریم که اگر
انسان نماز خود را خوب نخواند و ذکرها را نگوید ملائک نماز را به سرش می
کوبند اما اگر نماز را با توجه بخواند همین نماز از نماز بعدی او هم حفاظت
خواهد کرد.