18 بهمن 1400 6 رجب 1443 - 17 : 17
کد خبر : ۸۳۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
دکتر عزیزالله افشار کرمانی
علامه طباطبایی برای اسلام چهار مرتبه قائل است که در پی هر کدام، مرتبه ای از ایمان پدید می آید.

عقیق:چکیده:  

اسلام که به معنای تسلیم در برابر اوامر و نواهی خداوند است دارای درجات و مراتب مختلفی است و چون وجود آدمی به تدریج تحول می یابد، مراتب مختلف اسلام نیز به مرور در آدمی پدید می آید. در مقابل این تسلیم، خداوند آرامش و جمعیت خاطر را به مرور به قلب آدمیان اعطاء می کند و میان آن تسلیم و این آرامش رابطه متقابل وجود دارد، علامه طباطبایی برای اسلام چهار مرتبه قائل است که در پی هر کدام، مرتبه ای از ایمان پدید می آید. بنابراین حیات مادی و معنوی آدمی دارای درجات و مراتبی است و وظیفه صاحب هر مرتبه ارتقاء مرتبه خود به کمک صاحبان مرتبه بالاتر و لطف و مراقبت نسبت به صاحب مرتبه پایین تر است تا وی نیز به مدارج بالاتر نائل شود. بنابراین مسلمانان در فهم حقایق دینی و تحقق آن حقایق در خود مراتب و درجاتی دارند و اصل در رابطه اهل اسلام گفتگو، مفاهمه و همکاری و همیاری است.

واژه‌های کلیدی: علامه طباطبایی، مراتب اسلام، مراتب ایمان، قلب، اندیشه، عمل

نویسنده:

دکتر عزیزالله افشار کرمانی: دانشیار گروه فلسفه ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

پژوهش نامه قرآن و حدیث - دوره 0، شماره 18، بهار و تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  


منبع:فارس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: