وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم اضافه کرد: از ابتدای خلقت بشر مشخص بوده است که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) خلیفه خداوند متعال در کره خاکی زمین هستند و خلافتهای انبیای پیشین و ائمه اطهار(علیهم السلام) نیابتی بوده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از جایگاه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) در نزد خداوند متعال یاد کرد و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم و متون دیگر کتب انبیای الهی، ایمان به پیامبران پیشین بدون ایمان به حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) بیهوده است.
وی با تاکید بر اینکه بدون وجود نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) رسالت انبیای پیشین قابل اثبات نبوده است، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم از میثاق بزرگ گرفته شده از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) یاد و مخلوقات را به بیعت با ایشان ملتزم میکند به همین علت باید نسبت به دستورات ایشان اهتمام جدی داشته باشیم.
اراکی خاطرنشان کرد: بر اساس روایات دینی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) قبل از حضور در جایگاه خلافت از انبیای برجسته پیشین اجازه میگیرند و این انبیا به عنوان سربازان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در مسیر جهاد برای خداوند متعال خدمت میکنند.
وی با بیان اینکه مفسران و محققان نسبت به آیه «یومالفتح» بیتوجه هستند، اضافه کرد: با وجود این آیه برای نفاق در جامعه مهدوی جایگاهی وجود ندارد چراکه فرصت دادن به منافقان برای دوره قبل از نزول آیه یومالفتح است.
استاد برجسته سطوح عالی حوزههای علمیه مبارزه با نفاق را یکی از ویژگیهای امت پیرو امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) دانست و اظهار کرد: این امت برای رسیدن به عدل که حق جامعه بشری است تا روز ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) تلاش میکند چراکه آغاز حکومت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) آغاز یومالفتح دوم است.
وی تسویه نفاق در جامعه اسلامی را از برکات یومالفتح دوم برشمرد و گفت: نفاق اجتماعی با نفاق فردی تفاوتهای بسیاری دارد؛ در جامعه اسلامی دوران حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) با نفاق اجتماعی مواجه شدیم هر چند مفسران و یاران خاص در آن دوران از این نفاق در امان بودهاند.
اراکی با تاکید بر اینکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در میان مردم حضور دارند، عنوان کرد: ایشان در دوران کنونی برای خود جایگاه فرمانروایی قائل نیستند به همین علت حکومت اصلی ایشان وجود ندارد و حکومت اسلامی کنونی برای بسترسازی در راستای رسیدن به حکومت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آموزههای منابع دینی شیعه باید بسترهای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را فراهم سازد، مطرح کرد: ظلم به نفس اجتماعی در نافرمانی اجتماعی از ولی فقیه معنا میشود که به عنوان یک پدیده اجتماعی خطرناک میتواند برای جامعه و حکومت اسلامی آسیبهای جدی را به دنبال داشته باشد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: فرمان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در دوره کنونی توسط نمایندگان غیر مستقیم ایشان به جامعه منتقل میشود که هر فردی در قبال این فرمانها رسالت مشخصی دارد که نباید نسبت به انجام آن بیتوجه باشد.