امام على(ع) میفرماید: هر گاه درستى و پاكى بر روزگار و مردمش حكمفرما
شد، اگر كسى به ديگرى بى آنكه گناهى از او آشكار شود گمان بد برد ستم كرده
است و هرگاه فساد و نا راستى بر روزگار و مردم آن چيره شد، اگر كسى به
ديگرى گمان نيك برد و خوش بين باشد، فريب خورده است.( نهج البلاغة: الحكمة
114.)
انسان با دشمن اگر پیمان صلح بست و آشتی کرد نباید از مکر او
خود را ایمن بداند، بلکه باید هوشیار باشد و نسبت به او سوء ظن داشته باشد.
امام على(ع) ـ در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر ـ نوشت: بعد از صلح با
دشمنت، از او سخت برحذر باش؛ زيرا گاه دشمن، خود را به تو نزديك مى كند،
تا غافلگيرت سازد؛ پس دورانديش و محتاط باش و خوش بينى به دشمن را متهم
كن.( نهج البلاغة: نامه 53.)
در برخی از محیطها و زمانها،
رفتارهای زشت و بد ارزشی میشود و هنجار دانسته شده و براساس آن عمل
میشود. در چنین محیطهایی نیز نباید خوش گمان بود. امام صادق(ع)
میفرماید: اگر روزگار، روزگارِ ستم باشد و مردمش اهل نيرنگ؛ اطمينان كردن
به تمام افراد درماندگى است. (تحف العقول:ص 357)
اصولا خوش گمانی
خوب است ولی نه تا جایی که همه اسرار و رازها را به دیگران گفت، بلکه یک
رگهای از بدگمانی لازم است تا برخی از اسرار حفظ شود. امام صادق(ع)
میفرماید: به برادرت اعتماد كامل و تمام مكن؛ زيرا زمين خوردن ناشى از
اطمينان كردن، بخشودنى نيست.( تحف العقول:ص 357.)
راه درمان بدگمانی
از
راههای اصلاح بدگمانی و درمان آن، اینکه بداند و با تقویت حسن ظن و تاکید
بر جنبه خیرخواهی دیگران و تصدیق آنان به خیرخواهی میتوان از بدگمانی
رست. همان طوری که پیامبر(ص) «اذن خیر» بود(توبه، آیه 61) آن حضرت با اینکه
میدانست منافقان سخنانی که بر زبان میرانند مقاصد دیگری را در نظر
دارند، ولی خوش بینانه با آنها برخورد میکرد و سخنانشان را حمل بر
جنبههای مثبت و سازنده مینمود تا جایی که آنان، حضرت را به عنوان «اذن»
یعنی حرف شنو و شخص سادهای که هر چیزی را میپذیرد و باور میکند، یاد
میکردند. خداوند در آیه 61 توبه بیان میکند که ایشان برای خیر خواهی نسبت
به آنان این گونه عمل میکرد؛ چرایی این رفتار را باید در حرص شدید آن
حضرت(ص) برای هدایت مردم و رهایی از آتش دوزخ دانست.(توبه، آیه 128؛ نحل،
آیه 37) این گونه بود که خودش را به رنج میانداخت(شعراء، آیه 3) و سخنان
یاوه و درشت منافقان را گوش میداد و مقاصد نهان آنها را که به آن علم قطعی
و شهودی داشت، به رویشان نمیآورد و به همان ظاهر کلامشان مستند میکرد و
میپذیرفت؛ چرا که ایشان بر خلق عظیم و دنبال هدایت مردم بوده است.(قلم،
آیه 4)
اصولا سنت و سیره چهارده معصوم(ع) این بود که همواره خوش
گمان به دیگران بوده و براساس این اصل رفتار میکردند. اگر بخواهیم بیماری
بدبینی و بدگمانی را درمان کنیم باید همین رویه را در پیش گیریم و نسبت به
هستی و خدا خوش بین و نسبت به رفتار دیگران خوش گمان باشیم و بدگمانی و
شکاکیت را کنار بگذاریم. امیرمؤمنان على(ع) میفرماید: من ظن بک خیرا فصدق
ظنه؛ هر كه به تو گمان نيك بُرد، چنان كن كه گمانش به تو واقعيت پيدا
كند.(بحار الأنوار: ج 74، ص417، حدیث39.)
اگر بخواهیم بدگمانی خود و
دیگران را درمان کنیم باید به اصل ایمان به عنوان مهمترین عامل درمانی
توجه کنیم. ایمان به خدا و قیامت و حساب و کتاب آن، موجب میشود تا انسان
همواره جنبه مثبت را مورد توجه قرار دهد؛ زیرا حکمت الهی اقتضا میکند که
خیر بیشتر از شر بر جهان و جامعه حاکم باشد. بنابراین، اصل، با خیر و خوبی
است و جنبه خیر در هر چیزی قویتر و برتر است. پس براساس اصالت صحت در
رفتار دیگران و جنبه خیرگرایی در آن، رفتارهای حتی مشکوک دیگران را بر
رفتار صحیح حمل میکنیم تا این گونه از بدگمانی و بدبینی رها شویم.(نور،
آیه 12)
عامل تقوای الهی نقش بسیار مثبتی برای خوش بینی و خوش گمانی
دارد. از این رو انسان متقی هرگز نسبت به دیگران بدگمان نخواهد بود و
جنبههای منفی و احتمالی را به جنبه مثبت و درست حمل میکند.(حجرات، آیه
12)
برداشت مثبت از سخن دیگران، موجب میشود تا خوش بینی و خوش
گمانی در انسان ایجاد و تقویت شود و از بیماری بدگمانی رهایی یابد. خداوند
میفرماید: اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون در راه خدا سفر مى كنيد
[خوب] رسيدگى كنيد و به كسى كه نزد شما [اظهار] اسلام مى كند مگوييد تو
مؤمن نيستى [تا بدين بهانه] متاع زندگى دنيا را بجوئيد چرا كه غنيمتهاى
فراوان نزد خداست قبلا خودتان [نيز] همين گونه بوديد و خدا بر شما منت
نهاد، پس خوب رسيدگى كنيد كه خدا همواره به آنچه انجام مى دهيد آگاه
است.(نساء، آیه 94)
خوشبینی و خوش گمانی نسبت به رفتار دیگران، از
عوامل رهایی از بدگمانی است. خداوند میفرماید: چرا هنگامى كه آن [بهتان]
را شنيديد مردان و زنان مؤمن گمان نيك به خود نبردند و نگفتند اين بهتانى
آشكار است (نور، آیه ۱۲) در این آیه به مومنان یاد داده میشود تا در برابر
موارد مشکوک، گمان نیک برده و با خوش گمانی با مطلب مواجه شوند و موارد
مشکوک را بر جنبه صحیح و درست آن بار کنند تا این گونه از بیماری بدگمانی و
بدبینی رهایی یابند و دچار تبعات و پیامدهای زشت چون افک و افترا نسبت به
دیگران نشوند و خود را دچار مشکلات دیگر و تبعات و پیامدهای آن نکنند.
پرهیز از ایجاد بستر بدگمانی
اگر
دیگران نسبت به برخی از ماها و یا رفتار ما نگاه منفی دارند و دچار
بدگمانی میشوند، به سبب قرار گرفتن در محیطها و یا موقعیتهایی است که
این بدگمانی را ایجاد یا تقویت میکند. بنابراین، برای رهایی از چنین امری
باید موقعیتها را بسنجیم واز قرار گرفتن در مواضع تهمت خودداری کنیم و با
پرهیز از این موقعیتها، بدگمانی رااز دیگران دور سازیم. امام على(ع)
میفرماید: مَن وَقَّفَ نفسَهُ مَوقِفَ التُّهَمَةِ فلا يَلُومَنَّ مَن
أساءَ بهِ الظَّنَّ؛ هر كه خود را در جايگاه تهمت و بد گمانى نهد، نبايد
كسى را سرزنش كند كه به او گمان بد برده است. (الأمالي للصدوق: ص380،
حدیث483.)