سلیمان بن حفص مروزى گفت از أبو الحسن موسى بن جعفر(ع) شنیدم میفرمود هر که قبر فرزندم على را زیارت کند برایش نزد خداى عز و جل هفتاد حج مبرور است. گفتم هفتاد حج مبروره؟ فرمود آرى، هفتاد هزار حج مبرور. گفتم هفتاد هزار حج؟ گوید فرمود بسا حجى که قبول نباشد.
اولین نکتهای که در این روایت شریف قابل توجه است، توجه دادن امام کاظم علیهالسلام به زیارت قبر فرزندشان امام رضا علیهالسلام و اهمیت این موضوع است تا جایی که ثواب زیارت آن را به اندازه هفتاد هزار حج مبرور در نظر گرفتهاند و در ادامه فرمودند چه بسا حجی که مورد قبول واقع نشود. بر اساس این روایت میتوان گفت اصل حج باید معرفت به امام باشد و از آنجایی که اکثر مسلمانان این نگاه را نسبت به حج ندارند، لذا حجشان آن مقبولیت لازم را نخواهد داشت، چنان که در روایتی از امام صادق علیهالسلام داریم: «تَمَامُ الْحَجِ لِقَاءُ الْإِمَام؛ از جمله موجبات کمال حج لقای امامست». (الکافی، ج4، ص549).
و نیز حضرت زهراء سلامالله علیها در روایتی از رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم نقل فرمودند: «مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِی؛ مَثل امام، مَثل کعبه است که مردم باید سوی او روند نه او سوی مردم». (اثبات الهدی، ج2، ص181) بنابراین آن چیزی که در زیارت قبور ائمه علیهمالسلام رخ میدهد، پیوستن به امام علیهالسلام به عنوان رکن اصلی دین است که الحمدلله خداوند این توفیق را به سرزمینمان ایران عطا کرده است تا به واسطه نزدیکی مسیر زیارت امام رضا علیهالسلام از یُمن وجود حضرت و ثواب و برکات آن بهره ببریم.
متن عربی: عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ
حَفْصٍ الْمَرْوَزِی: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع
یَقُولُ مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ ع کَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ
عَزَّ وَ جَلَّ سَبْعُونَ [سبعین] حِجَّةً مَبْرُورَةً قُلْتُ سبعین
[سَبْعُونَ] حِجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ نَعَمْ سبعین [سَبْعُونَ] أَلْفَ
حِجَّةٍ قُلْتُ سبعین [سَبْعُونَ] أَلْفَ حِجَّةٍ قَالَ فَقَالَ رُبَّ
حِجَّةٍ لَا تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ. (امالی صدوق، ص120)
منبع:تسنیم