01 خرداد 1401 21 شوال 1443 - 27 : 09
کد خبر : ۸۱۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۲
خداوند در قرآن فرموده است «قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا الگویی نیکوست»؛ بنابراین بر ما لازم است در تمام ارکان زندگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم و از سیره حضرت تبعیت کنیم.
عقیق:حجت‎الاسلام محمد مهدی مهدوی‎سیرت، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‎وگویی با بیان اینکه خداوند در قرآن پیامبر(ص) را اسوه حسنه معرفی کرده است و باید در تمام ارکان زندگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم، گفت: خداوند در قرآن فرموده است «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست»؛ (سوره احزاب، آیه21) بنابراین بر ما لازم است در تمام ارکان زندگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم و از سیره حضرت تبعیت کنیم.

وی با اشاره به روایتی درباره سفارشات اخلاقی و رفتاری خداوند به پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: أَوْصَانِی رَبِّی بِتِسْعٍ؛ پروردگارم مرا به نُه چیز سفارش کرده است؛ أَوْصَانِی بِالْإِخْلَاصِ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ؛ مرا سفارش کرده است در نهان و آشکار اخلاص بورزم. می‎توان گفت رعایت اخلاص در نهان به مراتب سخت‎تر از رعایت آن در آشکار است و در حقیقت تا این مرتبه را نتوانیم رعایت کنیم، حق اخلاص در آشکار را نمی‎توانیم ادا کنیم. خداوند در سوره انسان ضمن اشاره به ماجرای اطعام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مسکین و یتیم و اسیر از قول ایشان می‎فرماید «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا؛ ما براى خشنودى خداست که به شما مى ‏خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهیم». (سوره انسان، آیه9) بنابراین کسی که اخلاص در عمل داشته باشد به دنبال پاداش نیست و توقع تشکر از دیگری را ندارد.

مهدوی سیرت با توجه به دیگر سفارش خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: دومین سفارشی که خداوند به پیامبر اکرم (ص) کرد، «الْعَدْلِ فِی الرِّضَا وَ الْغَضَبِ؛ عدالت ورزیدن در خشنودی و غضب» است. ما نباید به خاطر خشنودی و غضب دیگران به عدالت مبادرت بورزیم بلکه معیار ما باید خشنودی و غضب خداوند متعال باشد. من بارها گفته‎ام آن چیزی که امیرالمؤمنین(ع) را به قتل رساند، عدالت ایشان در راه رضایت خداوند بود و به خاطر ناراحتی حتی نزدیکان خود از عدالت دست بر نمی‎داشتند.

وی میانه‎روی در فقر و ثروت را از دیگر سفارشات خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام(ص) معرفی کرد و گفت: سومین سفارش خداوند به پیامبر اکرم(ص) «الْقَصْدِ فِی الْفَقْرِ وَ الْغِنَى؛ میانه‎روی در حالت فقر و گشاده‎دستی» است. برای خیلی‎ها رعایت میانه‎روی در حالت فقر بسیار راحت‎تر از میانه‎روی در حالت ثروت است، زیرا شخص در حالت فقر برای جلوگیری از فقرِ بیشتر، به ناچار به میانه‎روی روی می‎آورد، اما در حالت گشاده‎دستی ممکن است طغیان کند و نتواند میانه‎روی را حفظ کند. بنابراین رعایت میانه‎روی در دو حالت فقر و غنی لازمه زندگی یک مؤمن است.

این پژوهشگر حوزه دینی با اشاره به دیگر سفارش خداوند متعال به پیامبر(ص) خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در ادامه فرمودند خداوند متعال به من فرمود «أَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنِی؛ گذشت کنم در حالی که بر من ظلم شده است». ما در زندگی رسول اکرم(ص) بارها شاهد این نوع گذشت حضرت در روایات بودیم. در ماجرای مشهوری نقل است مردی یهودی مدام بر سر راه حضرت می‎ایستاد و بر سر مبارک ایشان پاره‎های شکم حیوانات را می‎ریخت که از قضا یک روز به شدت مریض شد. پیامبر(ص) که غیبت طولانی او را متوجه شدند، فرمودند آن دوستی که هر روز سراغ ما را می‎گرفت کجاست؟ مردم خبر از بیماری او دادند و حضرت نزد مرد یهودی رفت و از حال او خبر گرفت و وی را مورد مهر و محبت خود قرار دادند. بنابراین ما به تبعیت از سیره حضرت باید اینگونه رفتار کنیم و نسبت به کسی که به ما ظلم می‎کند، گذشت داشته باشیم.

منبع:تسنیم
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: