خداوند در قرآن فرموده است «قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا الگویی نیکوست»؛ بنابراین بر ما لازم است در تمام ارکان زندگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم و از سیره حضرت تبعیت کنیم.
عقیق:حجتالاسلام محمد مهدی مهدویسیرت، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگویی با بیان اینکه خداوند در قرآن پیامبر(ص) را اسوه حسنه معرفی کرده است و باید در تمام ارکان زندگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم، گفت: خداوند در قرآن فرموده است «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست»؛ (سوره احزاب، آیه21) بنابراین بر ما لازم است در تمام ارکان زندگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم و از سیره حضرت تبعیت کنیم.
وی با اشاره به روایتی درباره سفارشات اخلاقی و رفتاری خداوند به پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: أَوْصَانِی رَبِّی بِتِسْعٍ؛ پروردگارم مرا به نُه چیز سفارش کرده است؛ أَوْصَانِی بِالْإِخْلَاصِ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ؛ مرا سفارش کرده است در نهان و آشکار اخلاص بورزم. میتوان گفت رعایت اخلاص در نهان به مراتب سختتر از رعایت آن در آشکار است و در حقیقت تا این مرتبه را نتوانیم رعایت کنیم، حق اخلاص در آشکار را نمیتوانیم ادا کنیم. خداوند در سوره انسان ضمن اشاره به ماجرای اطعام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مسکین و یتیم و اسیر از قول ایشان میفرماید «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا؛ ما براى خشنودى خداست که به شما مى خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى خواهیم». (سوره انسان، آیه9) بنابراین کسی که اخلاص در عمل داشته باشد به دنبال پاداش نیست و توقع تشکر از دیگری را ندارد.
مهدوی سیرت با توجه به دیگر سفارش خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: دومین سفارشی که خداوند به پیامبر اکرم (ص) کرد، «الْعَدْلِ فِی الرِّضَا وَ الْغَضَبِ؛ عدالت ورزیدن در خشنودی و غضب» است. ما نباید به خاطر خشنودی و غضب دیگران به عدالت مبادرت بورزیم بلکه معیار ما باید خشنودی و غضب خداوند متعال باشد. من بارها گفتهام آن چیزی که امیرالمؤمنین(ع) را به قتل رساند، عدالت ایشان در راه رضایت خداوند بود و به خاطر ناراحتی حتی نزدیکان خود از عدالت دست بر نمیداشتند.
وی میانهروی در فقر و ثروت را از دیگر سفارشات خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام(ص) معرفی کرد و گفت: سومین سفارش خداوند به پیامبر اکرم(ص) «الْقَصْدِ فِی الْفَقْرِ وَ الْغِنَى؛ میانهروی در حالت فقر و گشادهدستی» است. برای خیلیها رعایت میانهروی در حالت فقر بسیار راحتتر از میانهروی در حالت ثروت است، زیرا شخص در حالت فقر برای جلوگیری از فقرِ بیشتر، به ناچار به میانهروی روی میآورد، اما در حالت گشادهدستی ممکن است طغیان کند و نتواند میانهروی را حفظ کند. بنابراین رعایت میانهروی در دو حالت فقر و غنی لازمه زندگی یک مؤمن است.
این پژوهشگر حوزه دینی با اشاره به دیگر سفارش خداوند متعال به پیامبر(ص) خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در ادامه فرمودند خداوند متعال به من فرمود «أَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنِی؛ گذشت کنم در حالی که بر من ظلم شده است». ما در زندگی رسول اکرم(ص) بارها شاهد این نوع گذشت حضرت در روایات بودیم. در ماجرای مشهوری نقل است مردی یهودی مدام بر سر راه حضرت میایستاد و بر سر مبارک ایشان پارههای شکم حیوانات را میریخت که از قضا یک روز به شدت مریض شد. پیامبر(ص) که غیبت طولانی او را متوجه شدند، فرمودند آن دوستی که هر روز سراغ ما را میگرفت کجاست؟ مردم خبر از بیماری او دادند و حضرت نزد مرد یهودی رفت و از حال او خبر گرفت و وی را مورد مهر و محبت خود قرار دادند. بنابراین ما به تبعیت از سیره حضرت باید اینگونه رفتار کنیم و نسبت به کسی که به ما ظلم میکند، گذشت داشته باشیم.