09 ارديبهشت 1401 28 رمضان 1443 - 30 : 07
کد خبر : ۸۰۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
در برنامه «کوی محبت» مطرح شد:
شب گذشته برنامه تلویزیونی«کوی محبت» با بررسی و شفاف سازی برگزاری اربعین حسینی، میزبان رئیس ستاد اربعین بود.

عقیق:شب گذشته این برنامه به مناسبت عزاداری سالار شهیدان (ع) و روزهای مصادف با اربعین حسینی جهت بررسی و شفافیت تمهیدات ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین، میزبان حسین ذوالفقاری، رئیس برگزاری ستاد اربعین حسینی و حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات بود.
حسین ذوالفقاری در ابتدای برنامه با بیان اینکه بلافاصله بعد از اجرای مراسم راهپیمایی اربعین، مشکلات و معایب مورد بررسی قرار گرفت، درخصوص تمهیدات و خدمات به زائرین در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته بلافصله برگزاری مراسم اربعین در طی جلسات متعدد مشکلاتی که چه به صورت شفاهی و کتبی به دستمان رسید را مورد بررسی قرار دادیم و همه به این فکر بودیم که مشکلات را با چه سازو کاری برطرف کنیم، که خود این به روی ساختار ستاد برگزاری اربعین هم تاثیر گذار بود و برای رفع معضلات بخش هایی از ستاد مورد بازنگری قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: با توجه به موقعیت سیاسی و برنامه ریزی های داخل ایران و کشور عراق برنامه هایی را اعم از ساماندهی ستاد استانها، تشکل ستاد اربعین در عراق و کمیته های برگزاری در ایران را تقویت کرده ایم و هرکدام نسبت به سال گذشته از جایگاه و شرایط بهتری برخوردار است.
رئیس ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی با اشاره به مراحل ثبت نام و دریافت ویزا، درخصوص نحوه پذیرش و ثبت نام زائرین بیان کرد: پیچیده ترین ساختار کاری که من بعد از گذشت انقلاب اسلامی دیدم. اداره کردن اربعین است ولی در عین حال راحت ترین امر محسوب می شود، زیرا با تمام تلاشهای همکارانمان در ارگانهای زیربط و مردم کار به خوبی پیش می رود.
لغو روادید، امکان پذیر نیست
ذوالفقاری درخصوص لغو روادید دو کشور ایران و عراق ادامه داد: بعضی از مسئولان ما بحثی را جهت لغو ویزا بین دو کشور مطرح کردند که بنا به دلایلی صورت نگرفت و به هیچ وجه صدور بدون گرفتن ویزا نخواهیم داشت. اما در باب موضوع قیمت ویزا، با توجه به تعاملاتی که بین ایران و عراق صورت گرفت مانند سال گذشته زائران هزینه قطعی 40 دلار پرداخت می کنند.
وی پیرامون توجه به نکات ضروری در امر ثبت نام و دریافت ویزا عنوان کرد: خوشبختانه امسال، کشور عراق صدور ویزا را برای ایران به تعجیل انداخت و همکنون در 16 نقطه ما صدور ویزا را در دستور کار داریم، ولیکن باید از زائران درخواست کنم که چنانچه قصد زیارت دارند، هرچه سریعتر در سایت سماح ثبت نام کرده و مدارک خود را کامل دریافت کنند.
ذوالفقاری از دلایل ضرورت در سایت سماح گفت: امسال مبنی بر مشکلاتی که سال گذشته برای زائرین پیش آمد، تصمیم گرفتیم با برنامه ریزی جامع تر ،تعداد ثبت نام کننده ها و مرز های خروجی هر استان را برای پایین آوردن ازدحام جمعیت در مرز مهران، مشخص کنیم. بنابراین از این جهت هم مردم و هم شرکت هایی که در این امر فعالیت می کنند لازم است تا مدارک و اطلاعات خود را با سایت سماح هماهنگ کنند.
رئیس ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی با بیان اینکه، یکی از دلایل اصرار ما برای ثبت نام در سایت سماح شرکت های غیر مجازی است درخصوص دریافت ویزای اتباع مجاز خارجی در ایران و اعزام آنها اظهار داشت: یکی از مهمترین دلیل برای ثبت نام درسایت سماح جلوگیری از فعالیت غیر قانونی دفاتر غیر مجاز و صدور ویزا های جعلی است که در مرزهای خروج بلاشک زائران ما دچار مشکل می شوند و با توجه به طراحی نیروی انتظامی در بحث امنیت به هیچ وجه اجازه اعزام حتی در زمان ازدحام جمعیت هم داده نخواهد شد.
وی افزود: همچنین ما در سال گذشته درخصوص صدور ویزای اتباع مجاز خارجی در کشور ایران که علاقه مند به سفر بودند، با مشکل مواجه شدیم، ولیکن امسال پس از مذاکرات متعدد با کشور عراق، برای کسانی که دفترچه اقامت در ایران را داشته باشند ویزا صادر خواهد شد. تمامی ظرفیت ها دو برابر افزایش داشته است

سپس در ادامه صحبت های ذوالفقاری، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات درخصوص تمهیدات اجرایی برای راهپیمایی اربعین حسینی گفت: با رشد قابل توجهی که نسبت به سالهای گذشته داریم، پیش بینی ما برای اعزام زائرین ایرانی، جمعیتی بالای دو میلیون نفر است، درحالی که ظرفیت پذیرایی کشور عراق هم دوبرابر شده و با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم راهکارهایی را برای رفع اشکال و برپایی موکب ها در مرز های ایران و مسیر سامرا، کاظمین، نجف به کربلا خواهیم داشت. خیز ما برای موکب های عزاداری 700 هزار نفر بود که در حال حاضر بالای 800 هزار تفاهم نامه برای برپایی موکب ها را امضا کرده ایم.
وی ادامه داد: امسال توفیق داریم با دسته ب ندی استانها و با استفاده از ظرفیتهای استانی کسانی که به نوعی در این گردهمایی بزرگ حسینی شرکت می کنند را شناسایی و سازماندهی منسجمی را اجرا کنیم. بسیاری از استانهای ما با تمام ظرفیت و یا حتی استانی مانند تهران با تمام ظرف خود و حتی ظرفیت170 درصدی وارد کار شده است و اکثریت ارگانها و سازمانها ظرفیت هایشان را افزایش داده اند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات با اشاره به اینکه تا به امروز مشکل عبور از مرز داشتیم و به حمد خدا برطرف شد، درخصوص درنظرگرفتن زیرساختهای خدماتی راهپیمایی اربعین حسینی بیان کرد: ما امسال به مدت 15 روز از دهم تا 25 ماه صفر با برپایی موکب ها میزبان زائرین حسینی هستیم، اما باید در نظر داشته باشیم که میزبان اصلی ما مردم عراق هستند و ما تنها بخشی از نذورات مردم را به کربلا می رسانیم و به مردم عراق در امر میزبانی کمک می کنیم.
پلارک درباره پذیرش نذورات مردمی تاکید کرد: اگر مردم ما رئیس هیات استان و محله خود را می شناسند، نذورات خود را به آنها بسپارند اما در غیر اینصورت می توانند با پرداخت به شماره حساب 1040 بانک ملی و یا ملت در این امر خیر شریک شوند.
مهران با سهم 41 درصدی میزبان زائرین حسینی است
ذوالفقاری صحبتهای خودش را پیرامون اعزام مردم از مرزهای داخلی بخصوص مرز مهران ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مردم با مشکل روبرو می شوند ازدحام در مرز مهران است که برای برطرف کردن آن، دو مرز چذابه و شلمچه را در جنوب با اقداماتی چون؛ افزایش پارکینگ ها و ترمینالهای مسافربری و همچنین بررسی و حل معضلات راه سازی تقویت کرده ایم و از مردم نیمه شرقی کشور و چهار استان خراسان شمالی و رضوی، اصفهان و سمنان درخواست داریم که از مرزهای جنوبی خارج شوند و استاندارهای هر مرکز اطلاع رسانی داشته باشند. با این برنامه سهم مرز مهران به 41 درصد می رسد و از ازدحام او کاسته می شود.
وی درباره اعزام های گروهی و شبه کاروانی نیز تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ما پیرامون اعزام کاروانی و یا شبه کاروانی است، در اینجا باید هر شهرستانی کاروان ها و یا مسئول اتوبوس های خود را بشناسد، تا ازورود و خروج مرز اطلاع داشته باشد و در صورت گم شدن و یا بیمار شدن یکی از اعضای کاروان با مشکل مواجه نشوند. ما در این اعزام ها با شناسایی مسئول کاروان دفترچه هایی در اختیارشان قرار می دهیم تا با آداب و سنت های عراق آشنا و سفری ایمن را با حفظ و رعایت ارزشهای عراق داشته باشند.
رئیس ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی صحبت های خود به سواستفاده از شرکت های غیرمجاز برای اعزام زائرین حسینی اشاره کرد و گفت: این شرکت ها قابل معرفی به شرکت تعزیرات است و افراد می توانند با مواجه به این دفاتر مستقیم یا با نیروی انتظامی، ستاد اربعین و همچنین سازمان تعزیرات در ارتباط باشند. امسال کل راهبری و حمل و نقل زیر نظر کمیته حمل و نقل و رئیس سازمان راهداری کشور است و نرخ های مصوبه چه زمینی و چه هوایی اعلام شده است .
ذوالفقاری در پایان به ساخت زائرسرای های دائمی در مسیر راهپیمایی عراق اشاره کرد و در خصوص برنامه های زیرساختی ارتباطات در این کشور خاطرنشان کرد: در چند نقطه از مسیر راهپیمایی اینترنت را وصل کرده ایم و در مسیر برنامه های رادیو اربعین را برای اطلاع رسانی زائرین در اختیار مردم قرار داده ایم.

منبع:فارس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: