عقیق: برخی افراد که در میان آنان از افراد
محب و پیروی حضرت سجاد(ع) هم کم دیده نمیشوند از امام چهارم شیعیان یعنی
حضرت زین العابدین علیه السلام بغیر از تنی رنجور وبیمار که دچار ضعف جسم و
پریدگی رنگ صورت است چیزی نمی دانند که این خود بهانه ای در دست دشمنان
معاند اهل بیت عصمت وطهارت است ، اکنون این نوشتار به مقتضای ظرفیت خود در
پی این است که نقش اقدامات و خدمات امام سجاد علیه السلام در تداوم اسلام
محمدی و نهضت حسینی بنمایاند.
با
مطالعه موشکافانه و تحلیل گرایانه تواریخ اسلامی در می یابیم که امام علی
بن الحسین علیه السلام با انجام اقدامات و اعمالی که هم از حساسیت و دید
حکومت فاسق و ظالم برخوردار نباشد وهم محیی و نجات بخش و هدایت کننده امت
اسلام و شیعیان و مذهب حقه تشیع باشد در حقیقت نهضتی پویا و درحال جریان را
سازماندهی و مدیریت نمودند.
برخی ازین اقدامات عبارت اند از :
الف-مبارزه با حکومت ظالم از راه پند و اندرز ونصیحت
برای
نمونه امام سجاد علیه السلام به گواه تاریخ در طی صحبت هایی در هر روز
جمعه در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله با مواعظ و اندرز هایی همگان را به
تقوا ، دین داری و احیانا بیداری اسلامی لکن در لفافه دعوت می نمودند .
سخنانی که درآن امام علیه السلام از حساب و کتاب قیامت ، دین خدا ، قرآن ،
نبوت و نکته کلیدی سخنانشان « امامت و ولایت » یاد می نمایند . (۱)
ویا
مواعظ مفصلی که به ابوحمزه ثمالی که از یاران نزدیک و مقربان امام است نقل
نموده اند. که بازهم دراین سخنان ثقل کلام بر « امامت و ولایت » است . (۲)
ب-مبارزه امام سجاد علیه السلام از راه ادعیه و مناجات
از
مجموعه دعاهای امام زین العابدین علیه السلام کتاب مشهور «صحیفه سجادیه »
است که از دیرباز اندیشوران آن را تحت عناوینی چون «اخت القرآن » و «
زبورآل محمد» یاد نموده اند . (۳)
صحیفه
سجادیه تنها عرض دعا و مناجات و راز و نیاز با خدای متعال نیست بلکه در
موارد کثیره ای دارای ابعاد اجتماعی فرهنگی عقیدتی و سیاسی می باشد که
بعنوان مثال از مساله امامت و ولایت که اصلی ترین بحث اسلام است به کرّات
یاد نموده اند.
شاهد مثال اینکه امام در ادعیه ای چون:
دعای
مکارم الاخلاق –دعای بیستم ، در دعایی که امام روز عید قربان و روز جمعه
می خواندند و همچنین در دعای عرفه به آنچه گفته شد اشاره هایی صریح نموده
اند . (۴)
ج-مبارزه از راه نشر احکام و آثار تربیتی و اخلاقی
شاهد
براین مدعا کتاب شریف « رساله حقوق » امام زین العابدین است که ۵۱ حق مسلم
در رابطه با ارتباط انسان با خود وخدا و دیگران را شرح وبسط می دهد.
شیخ
مفید در این زمینه می نویسد : «فقهای اهل تسنن بقدری علوم از او نقل کرده
اند که بشمارش نمی گنجد و موعظ و دعاها وفضایل قرآن و حلال و حرام به حدی
از آن حضرت نقل شده است که در میان دانشمندان مشهور است و شرح آن سخن را به
درازا می کشاند . » (۵)
د- مبارزه از طریق آزاد نمودن برده
امام
در واقع با این حرکت یک کانون تربیتی تشکیل داده بود و با خرید بندگان و
تعلیم وتربیت آنان در طول مدتی که دراختیار امام علیه السلام بودند و بعد
آزاد نمودن آنها طیفی جدید از جامعه آن زمان را تشکیل می دادند . (۶)
علی
بن طاووس ضمن اعمال ماه رمضان می نویسد : « علی بن الحسین شب آخر ماه
مبارک بیست برده با اندک تفاوتی بیشتر یا کمتر را آزاد می نمود . (۷)
ر- مبارزه از طریق اقدام به خدمات اجتماعی
کمک
ها و اقدامات اجتماعی امام سجاد علیه السلام همواره چه در دوران پرآشوب
واقعه حرّه و چه در ایام آرامش مدینه کمک حال و مددکار تهیدستان و بینوایان
و مستمندان بود.
تا
آنجا که منقول است: گروهی از اهل مدینه از غذایی که شبانه بدستشان می رسید
ارتزاق می نمودند ، اما از آورنده غذا اطلاعی نداشته اورا نمی شناختند ،
پس از شهادت علی بن الحسین دریافتند آنکه هرشب غذا می آورده علی بن الحسین
بوده است . (۸)
پی نوشت:
۱-الروضه من الکافی / دار الکتب الاسلامیه ص ۷۲
۲-تحف العقول /منشورا جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه ص ۱۵
۳-الذریعه فی تصانیف الشیعه / دار الاضواء بیروت ج ۱۵ ص ۱۸ – معالم العلماء /چاپ حیدریه نجف ص ۱۲۵
۴-سیره پیشوایان ص ۲۶۹
۵- الارشاد /مکتبه ی بصیرتی قم ص ۲۶۰
۶-سید الاهل /تهران /ص ۵۵
۷-اقبال الاعمال /دار الکتب الاسلامیه تهران ص ۲۶۱
۸-نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار /قاهره ص ۱۴۰
منبع:مهر