20 مهر 1400 6 (ربیع الاول 1443 - 34 : 12
کد خبر : ۸۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
توسط حجت الاسلام و المسلمين حامد قربان زاده صورت گرفت:
در طي ساليان گذشته هرگاه كه صحبت از معماري اسلامي و بناي اسلامي مي شده است هميشه نگاه ها و توجه ها به سوي هشتي ها و طاق ها و مقرنس هايي بوده است كه عمدتا بيانگر زيبايي هاي معماري بوده است. تاكنون كسي به صورت احكام تكليفي به ساخت و ساز و معماري بناها به صورت مستقل نپرداخته بود. همين موضوع باعث شد كه اولين كتاب در اين زمينه به قلم حجت الاسلام و المسلمين حامد قربان زاده كه از روحانيون دغدغه‌مند در اين حوزه است به تاليف دربيايد.
به گزارش عقیق مدتي پيش چاپ اول كتاب «حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز» صورت گرفت كه با استقبال مخاطبان رو به رو شد. اين كتاب به بيان احكام تكليفي ساخت و ساز و معماري پرداخته و اولين كتاب در اين زمينه در تاريخ فقه شيعه مي باشد. تاكنون هر كتابي كه تحت نام و موضوع معماري اسلامي تاليف شده است همگي بيانگر صورت هاي اين معماري بوده و به بيان مصاديق اين بناها و نكات نهفته در فلسفه آن مي پرداختند. اما اينك اين كتاب به بيان احكام تكليفي مرتبط با معماري و بنا و ساخت و ساز مي پردازد و مشخصا به اين موضوعات مي پردازد كه چه چيزهايي واجب است كه در معماري مورد نظر قرار گيرند و يا مكروهات و مستحبات ساخت و ساز چه چيزهايي است؟
حجت الاسلام و المسلمين حامد قربان زاده در ادامه به بيان ويژگي هاي اين كتاب پرداخته و اضافه كردند: « در دوره اي زندگي مي كنيم كه همه مردم به نقش انرژي هاي كيهاني در روح و روان افراد اذعان مي كنند. حال چگونه ممكن است كه كسي بگويد بناي ساختمان در روحيه افراد تاثير ندارد؟» وي ادامه داد: «به دليل تاثير فراواني كه معماري ابنيه در روح و روان افراد دارد مي بايستي با مراجعه به منابع اصيل اسلامي به اين سوال مهم پاسخ بدهيم كه آيا فقه شيعه براي مسئله مهم ساخت و ساز، حد و يا شرطي را معين كرده است يا خير؟ پر واضح است كه معماري امروزين جامعه ما به دليل غربزدگي علوم انساني ما و نبود منبع معتبر و قابل مراجعه براي عموم معماران در درجه اول و ساير علاقه مندان و افراد جامعه در درجه بعد جهت ساخت و ساز طبق آموزه هاي ديني باعث ايجاد نوعي خشونت و عدم آرامش در معماري و معرفي الگوهاي غربي مانند معماري رومي به عنوان الگوي اسلامي شده است.»
قربان زاده در ادامه اضافه كرد: «به همين جهت ضمن مراجعه به منابع معتبر و اصيل روايي و فقهي شيعه و بعضا اهل تسنن به يك دسته بندي جديدي از مسائل شرعي كه تاكنون به آن ها پرداخته نشده بود اقدام كرده و كليه دستورات را ذيل احكام تكليفي واجب، مستحب و مكروه درآورديم. بعد از اين نتيجه مهم كه براي اولين بار در فقه تشيع صورت گرفته بود سعي كرديم كه به صورت مختصر به دلايل اختلافاتي كه در ظاهر روايات و فتاواي علما وجود دارد اشاره كرده و تا حد امكان علت آن ها را بررسي كنيم.»



این استاد دانشگاه در ادامه به بيان اهميت معماري وغفلت نهادهاي مسئول نسبت به اين موضوع پرداخت و اشاره كرد: «مسئله معماري و بنا و حتي وسايل منزل آن قدر اهميت دارد كه در جوامع ديگر و حتي بعضا در ايران به صورت تخصصي به اين موضوع مي پردازند ، ولي به صورت غربي و يا شرقي شده اش كه به فنگ شويي معروف است. يعني ما در اين علم به چيدمان ها و بررسي تاثير آن ها در روح و روان مي پردازيم . در حالي كه در اسلام مطالب زيادي در اين زمينه وارد شده است.»
عضو خانه نخبگان در نهايت به بيان شروع اين كار و اهميت آن پرداخت و گفت كه: «بنده شروع كننده اين مطلب بوده ام و قطعا الهام گرفته از مطالب بزرگان دين و مذهب و شريعت هستم و قطعا كار بنده داراي نواقصي است كه بايد رفع شود. ولي در طي كار به مطالب زيادي برخوردم كه متوجه غفلت ديگران از آن موضوعات شدم. موضوعاتي مانند نحوه شهرسازي ما كه بايستي از ديدگاه شرع به اين موضوع بپردازيم كه آيا شهر بايد در پهنه افقي گسترش پيدا كند و يا در پهنه عمودي؟ آيا رعايت برخي از احكام شرعي در ساخت و ساز امكان پذير است يا خير؟ و سوالات بسياري در اين زمينه كه راه را براي ادامه تحقيق براي ساير محققان فراهم مي كند تا ان شاءالله بتوانيم براي جامعه اسلامي خود ، الگويي ايراني و مطابق با آموزه هاي شريعت تهيه كنيم.»
يادآور مي شود كه نسخه الكترونيكي كتاب حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز در آدرس : www.ersia.zepo.ir جهت مراجعه علاقه مندان قرار گرفته است.


گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: