19 بهمن 1400 7 رجب 1443 - 50 : 15
کد خبر : ۷۹۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
گزارشي از وضعيت اعتكاف‌هاي دانشجويي امسال
مراسم معنوی اعتکاف همه ساله در ایام البیض ماه رجب در مسجد جامع های سراسر کشور برگزار می شود. اين مراسم در بين داشجويان هم طرفدار زيادي دارد و در بسياري از دانشگاه‌ها مراسم اعتكاف برپا خواهد شد.
عقیق: طبق گزارش سازمان تبلیغات اسلامی همه ساله در حدود 70 درصد جمعیت معتکفین را جوانان تشکیل می دهند و هر سال بر تعداد معتکفین افزوده می شود.

مراسم اعتکاف از روز 13 رجب مصادف با ولادت با سعادت امیرالمومنین آغاز می‌شود و تا 15 رجب سالروز وفات حضرت زینب ادامه دارد معتکفین در این سه روز به مساجد می روند و روزه دار هستند و نباید از مسجد خارج شوند و محفلی است برای خلوت کردن با خداوند متعال.

از احکام واجب این مراسم آن است که باید سه روز باشد، حتما در مسجد جامع برگزار شود و نیز حضور در مسجد مستمر باشد و نباید معتکف مسجر را ترک کند و نیز اگر فردی دو روز اول را در مسجد بماند روز سوم بر وی واجب است که در مسجد بماند و روزه بگیرد و در صورت خروج از مسجد در روز سوم باید برای کفاره این عمل سه روز دیگر را در طول سال انتخاب کرده و در مسجد به طور کامل معتکف شود.

مراسم اعتکاف بعد از انقلاب اسلامی بسیار در ایران رونق گرفته است و ما شاهد آنیم که هر سال بر تعداد مشتاقان این اعمال معنوی افزوده می شود در جدول زیر می توان رشد تعداد معتکفین در سالهای مختلف را مشاهده کرد:



اما در این میان و طی چند سال گذشته با استقبال دانشجویان از این مراسم معنوی مساجد دانشگاه‌ها نیز میزبان  دانشجویان علاقه مند هستند، نکته جالبتر آنجایی است که این مسئله باعث شده در بعضی از دانشگاه ها، قرعه کشی صورت گیرد؛ پیش از این نیز حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها آمار معتکفین دانشجو در سال گذشته را بیش از 32 هزار نفر عنوان کرده بود.

در ذیل ظرفیت، تاریخ ثبت نام و اطلاعات دیگر تعدادی از دانشگاه‌ها آمده است:

دانشگاه شهیدبهشتی


دانشگاه شهید بهشتی با توجه به استقبال دانشجویان اساتید و کارمندان دانشگاه زمان ثبت‌نام اعتکاف دانشجویی را تا سی‌ام اردیبهشت ماه تمدید کرد.


دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه شهید بهشتی، می توانند تا 30اردبیهشت با مراجعه به پایگاه اینترنتی هیات فاطمیون به آدرس http://heyat.sbu.ac.ir  در این مراسم ثبت نام کنند.


مراسم اعتکاف دانشگاه شهید بهشتی در مسجد الزهرا دانشگاه برگزار می‌شود، ظرفیت پذیرش دانشگاه شهید بهشتی یک هزار نفر است 500 دانشجوی دختر و 500 دانشجوی پسر که تا کنون یک هزار و 100 نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد هزار نفر براساس اولویت پذیرش خواهند شد .

دانشگاه امیرکبیر 

ثبت نام اعتکاف دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد، با توجه به محدودیت فضا، دانشجویان برای حضور در مراسم قرعه کشی شدند.دانشجویان دختر سه برابر ظرفیت ثبت نام کرده بودند که تنها 300 نفر پذیرش می شوند و دانشجویان پسر هم به اندازه ظرفیت مشخص شده که 450 نفر است ثبت نام به عمل آورده اند . ظرفیت مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر750 نفر است .


همچنین با توجه به نزدیکی زمان امتحانات فضاهای ویژه ای برای مطالعه دانشجویان در زمان اعتکاف در این دانشگاه در نظر گرفته شده است.


مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان دانشجویان معتکف دانشگاه صنعتی امیرکبیر خواهد بود.


دانشگاه شریف 


ثبت نام اعتکاف دانشگاه صنعتی شریف انجام شد. اولویت ثبت‌نام با دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف بود و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها و طلاب در اولویت های بعدی قرار داشتند.یک هزارو 400 داوطلب در اعتکاف دانشجویی دانشگاه شریف ثبت نام کردند که 200 نفر دانشجوی پسر و 320 دانشجوی دختر پذیرش می شوند.


درسایت هیات الزهرا دانشگاه شریف اشاره شده دانشجویان حتماٌ قبل از ثبت‌نام از حکم مرجع خود، مبنی بر صحت اعتکاف در مسجد دانشگاه، جواز خروج از مسجد برای امتحان و ... آگاهی یافته و سپس حضور یابند.

دانشگاه علم‌وصنعت 

ثبت نام اعتکاف در دانشگاه علم و صنعت از طریق سایت مسجد الشهدای دانشگاه به نشانی quran.iust.ac.ir انجام شد 240 دانشجوی پسر و 270 دانشجوی دختر ثبت نام کردند که بعد از  قرعه کشی در روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ظرفیت های پذیرش اعلام شد که براین اساس 200 دانشجوی پسر و 100 دانشجوی دختر می توانند معتکف شوند.


اعتکاف دانشگاه علم و صنعت در مسجد الشهدای دانشگاه برگزار خواهد شد.


دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی 


ثبت نام اعتکاف دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از 10اردیبهشت ماه آغاز و تا 20اردیبهشت ماه انجام شد ولی به دلیل اینکه برخی دانشجویانی که ثبت نام کرده اند، به دلایل مختلف نمی توانند در اعتکاف حضور یابند، ثبت نام تا رسیدن به ظرفیت مورد نظر ادامه دارد . ظرفیت پذیرش معتکفین دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی 200 دانشجوی دختر و 100 دانشجوی پسر اعلام شده است.
اعتکاف دانشجویی از 3خرداد 92  لغایت 5خرداد 92 در مسجد النبی (ص) دانشکده برق برگزار خواهد شد.

دانشگاه تهران


دانشگاه تهران امسال دو برابر ظرفیت از دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برای اعتکاف ثبت نام به عمل آورد، ثبت نام دانشجویان پسر تا 25 اردیبهشت ماه و ثبت نام دانشجویان دختر تا 20 اردیبهشت ماه انجام شد.


کارت‌های معتکفین آماده شده و میان دانشجویان در حال توزیع است.
  اولویت پذیرش با دانشجویانی است که برای اولین بار  دراین مراسم شرکت می کنند. امسال هم 3 تا 5 خرداد حدود600 الی  700 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران درمسجد این دانشگاه معتکف خواهند شد.

دانشگاه الزهرا (س) 

دانشگاه الزهرا (س) اعتکاف دانشجویی برگزار نخواهد کرد.


دانشجویان علامه 


دانشگاه علامه طباطبایی از دانشجویان ثبت نام به عمل آورده اما به دانشگاه های دیگر معرفی می کند.


منبع:ایسنا

211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: