*بهترین التزام عملی به اسلام
عمران مسجد و حضور در آن بهترین مصداق التزام عملی به اسلام و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام: و حقیقی ترین دفاع از تشیع و اهل بیت : است .
ذکر به معنی یاد، یادآوری و هوشیاری در مقابل نسیان و فراموشی و غفلت است و زیارت به معنی منصرف شدن از همه چیز و همه کس و میل به طرف زیارتگاه و مزور و مزار است، چنان که حج در لغت به معنی قصد و در اصطلاح قصد خانه خدا کردن است.
*نخستین مکانی که زیارت شد
عنوان زیارت اولین بار در زیارت مسجد به کار رفته است چون زیارت مسجد، هدف اصلی از حضور در مسجد و بارزترین مصداق عمران مسجد است. حضور در مسجد علاوه بر زیارت مسجد، زیارت خدا، پیامبر و مؤمنان نیز هست.
این عنوان رفته رفته در زیارت اماکن دیگر و زیارت اشخاص به کار رفته است ولی در فرهنگ و متون دینی عنوان زیارت و حج همواره برای مسجد است و زیارت ارزش و فضیلت و آثار و برکات بسیار دارد.
*کاربرد زیارت مسجد
یک لحظه زیارت چه بسا نتیجه روزها، ماه ها و بلکه سال ها کوشش از جمع آوری هزینه سفر تا زمان رفت و برگشت و مشقاتی که داشته است و به همان اندازه نیز فضیلت و ارزش و اثر دارد. گاهی یک مرتبه زیارت در عمر انسان واجب است و به همان اندازه کفایت از یک عمر می کند و به اندازه عمر انسانی ارزش دارد؛تا آنجا که یک لحظه در مسجد و نماز در آن بهتر از چهل سال عبادت شبانه روزی در غیر مسجد است. البته هر کسی لیاقت چنین امری را ندارد. گاهی رسیدن به این هدف چنان سخت و پرهزینه است که یک مرتبه در تمام عمر انسان کافی است؛ چرا که نتیجه یک عمر زحمت و گاهی با یک عمر خطر و هزینه همراه است.
*هیچ موجودی غیر از انسان زائر نیست
باید توجه داشت که همه موجودات اهل ذکر و تسبیح هستند1 ، ولی زیارت مخصوص انسان هاست و تاکنون به موجودات دیگر زائر نگفته اند و زیارت برای هر انسانی میسر نمی شود. بعضی انسان ها لیاقت و ارزش زائربودن را دارند.
*زائران خدا فقط حجاج نیستند
فقط زائر کعبه و مسجدالحرام، زائر خدا نیست، بلکه کسانی که به مساجد کوچک و بزرگ در روستاها و شهرهای دور و نزدیک شرفیاب میشوند نیز زائران خدا به شمار میآیند2 . و مساجد در حقیقت زیارتگاههای خدا روی زمیناند؛ زیارتگاههایی که خداوند به آسانی اجازه بهره برداری و ساخت آن را به ما داده، ولی همه بدان موفق نمی شوند؛ هر چند خداوند اسباب زیارت را آسان کرده است و ما هر لحظه میتوانیم شرفیاب شویم و از آن بهره ببریم.
*انبیاء و ائمه هم زائراند
انبیا و ائمّۀ طاهرین با آنکه خود موردزیارت واقع میشوند و ما مشتاق زیارت آنان هستیم و زیارت آنان در ردیف زیارت خدا محسوب می شود 3 ، خود زائر و اهل مسجد بلکه مؤسس و خادم و خدمتگزار مسجد بودند و سعی بر این داشتند تا بهترین و بیشترین اوقات خود در مسجد سپری کنند4 و چه بسا در مسجد از دنیا رفتند و در مسجد یا کنار آن مدفون گردیدند.
*زائران مسجد در آیینه روایات
مساجد به عنوان خانههای خدا روی زمین و زیارتگاههای خداو محل ملاقات و پذیرش و میهمانی و پذیرایی خدا معرفی شده اند.5 هرکس با وضو و طهارت به مساجد وارد شود، خداوند او را میپذیرد و از گناهانش پاک میسازد و نامش را در زمره زائران خود به ثبت میرساند. 6
ائمهمعصومین علیهم السلام با تعابیری زیبا، عمیق، دلنشین و امیدوارکننده از این واقعیت پرده برداشته اند:
رسول خدا (ص) فرمود:بدانید که بر زیارتشونده (خدا) لازم است که کرامت زائرش را پاس بدارد. 7
* امیرمؤمنان علی فرمود:بر خداوند است که زائرش را گرامی دارد و درخواستهایش را اجابت کند. 8
* امام حسن مجتبی :اهل مسجد زائران خدایند و بر زیارتشونده (خدا) است که به زائرانش تحفهای عطا کند. 9
از آن جا که زائران متفاوتاند و همه یک تقاضا ندارند، بلکه هرکس نیازی اختصاصی دارد و صاحب خانه همه را دعوت کرده است، معلوم می¬شود که برای هر یک پذیرایی مخصوصی دارد.از این گذشته، چون برای حضور در مسجد وقت خاصی در ماه و سال معرفی نکرده و خداوند روزی چند مرتبه مهمان¬های خود را فراخوان می کند معلوم میشود دعوت او بیهوده نیست بلکه توان برآوردن حوایج و نیازهای عمومی و خصوصی آنان و نیز ابزارهای پذیرایی را در اختیار دارد. 10
پی نوشت:
1.سوره حج، آیه 18: (ألَم تَرَ آنَّ اللّهَ یَسجُدَ لَهُ مَن فِی السَّماواتِ وَ الارضِ وَ الشَّمسُ وَ القمَرُ وَ النُّجُومُ الجِبالُ و الشَّجَرُ وَ الدَّوابُّ وَ کَثیرٌ مِنَ النّاسُ وَ کَثیرٌ حَقَّ عَلَیهِ العَذابُ وَ مَن یُهِنِ اللّهُ فَما لَهُ مِن مُکرِمٍ إنَّ اللّهَ یَفعَلُ مایشاءُ)
2. ثواب الاعمال، ص 27: «قالَ رَسُولُ اللّهِ9: قالَ اللّهُ تَعالی: إنَّ بُيُوتى فِي الأَرضِ المَساجِدُ وَ إنَّ زُوّارى فيها عُمّارُها فَطوبى لِعَبدٍ تَطَهَّرَ في بَيتِهِ ثُمَّ زارَني في بَيتى فَحَقٌّ عَلَى المَزُورِ أَن يُكرِمَ زائِرَهُ».
3. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 185، ح 3: «عَنْ زَيْدٍ الشَّحّامِ قالَ: قُلْتُ لِأَبي عَبْدِ اللهِ 7: ما لِمَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ 7؟ قالَ: كانَ كَمَنْ زارَ اللّهَ في عَرْشِهِ قالَ: قُلْتُ: ما لِمَنْ زارَ أَحَداً مِنْكُمْ؟ قالَ: كَمَنْ زارَ رَسُولَ اللهِ 6 ».
4. به عنوان فرد معمولی، نه به عنوان امام.
5.ثواب الاعمال، ص 27: «عَنْ أَبي عَبْدِ اللّهِ 7 قالَ: مَكْتُوبٌ فِي التَّوْراةِ أَنَّ بُيُوتي فِي الْأَرْضِ الْمَساجِدُ…».
6 . وسائل الشّیعه، ج 3، ص 267: «وَ قَالَ الصّادِقُ 7: عَلَيْكُمْ بِإِتْيانِ الْمَساجِدِ فَإِنَّها بُيُوتُ اللّهِ فِي الْأَرْضِ وَ مَنْ أَتاها مُتَطَهِّراً طَهَّرَهُ اللّهُ مِنْ ذُنُوبِهِ وَ كُتِبَ مِنْ زُوّارِهِ».
7 . محاسن، ج1، ص 47:«قالَ رَسُولُ اللهِ 6: إِنَّ بُيُوتي فِي الْأَرْضِ الْمَساجِدُ تُضيءُ لِأَهْلِ السَّماءِ كَما تُضيءُ النُّجُومُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ. أَلَا طُوبى لِمَنْ كانَتِ الْمَساجِدُ بُيُوتَهُ. أَلَا طُوبى لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ في بَيْتِهِ ثُمَّ زارَني في بَيْتي. أَلَا إِنَّ عَلَى الْمَزُورِ كَرامَةَ الزّائِرِ».
8 . وسائل الشّیعه، ج4، ص 117: «قالَ عَلِیُّ 7 : حَقٌ عَلَى اللّهِ أَنْ يُكْرِمَ زائِرَهُ وَ أَنْ يُعْطِيَهُ ما سَأَلَ».
9. ارشاد القلوب، ج1، ص 202: «قالَ الحَسَنُ 7 : أهلُ المَسجِدِ زُوّارُ اللهِ وَ حَقٌّ عَلَی المَزُورِ التُّحفَةُ لِزائِرِهِ».
10.سوره ملک آیه 1
موسسه مسجد
منبع:حوزه