22 مهر 1400 8 (ربیع الاول 1443 - 32 : 06
کد خبر : ۷۶۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
جلسه اول دوره جدید آموزش مداحی در موسسه قدیم الاحسان
خدا رحمت کند استادِ گریه ما «حاج آقا محبوبی» می فرمود: منصور! همیشه کم بخوان؛ آنکه خوشش آمده باشد می گوید حیف چقدر کم خواند! آنکس هم كه خوشش نیاید می گوید خداپدرش را بیامرزد زودتر تمام کرد!

عقیق: جلسه اول دوره جدید آموزش مداحی با حضور حاج منصور ارضی در موسسه قدیم الاحسان برگزار شد.

به گزارش عقیق در این جلسه حاج منصور ارضی به ارائه مطالبی در خصوص "اخلاق نوکری" پرداخت که در ادامه می خوانید:

اخلاق نوکری ضرورتی است که باید عملی شود. اگر نوکری سِیر اخلاقی نداشته باشد کمتر می تواند مؤثّر واقع شود! بعضی ها دنبال مجلس آرائی هستند، دنبال این نیستند که باخواندنشان درمستمعین تطهیر و پاکی ایجاد کنند. اخلاق در نوکری نباید تشییع فاحشه داشته باشد! به همین دلیل ما باید یکسری اتفاقات و فجایع جامعه را در لفافه بیان کنیم.

روضه افیون و مُسکّن نیست بلکه راه زندگی غلط را به زندگیِ درست عوض می کند! این تغييرِ زندگی بسیار مهم است! لذا در زیارت عاشورا می خوانیم:

" اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ... "

اهل بیت طوری با توجه در دنیا زندگی می کردند که خطِ هدایت ایجاد شود، قدم به قدم درس زندگی ياد مى دادند.

وقتی شما اخلاص و توجه به اخلاق نوکری داشته باشی؛ «اِلي الله تَدعونْ» ایجاد می شود و مردم به سمت خداوند هدایت می شوند!، به طرف شما نمی آیند لذا در برخورد با افرادی که ادّعای مریدی می کنند باید دقت نمود كه قصد و هدفش چیست؟ اینجاخطر است! بعبارتى اخلاق در مداحی اینجاست!

ما باید درماندگی خود را تنها به خدا اظهار نماییم و فقط از اواستعانت بجوییم! ما با روضه خواندن «أسئلک» را در خود و مردم ایجاد می نماییم. «أسئلک» یعنی ما سائل خدا هستیم.

مداح باید جامعه شناس باشد؛ یعنی بداند در هر مجلس و محفلی با توجه به شرایط و مقتضیات مخاطبین چه مطلب و روضه ای را ارائه دهد، مثلاً یک وقت درمجلس ختم یک متوفّای سالمند روضه حضرت علی اصغر(ع) نخواند! یا مطلبی که در یک مدرسه یا دانشگاه و یا بیمارستان خوانده می شود باید تفاوت داشته باشد.

خدا رحمت کند استادِ گریه ما «حاج آقا محبوبی» می فرمود: منصور! همیشه کم بخوان؛ آنکه خوشش آمده باشد می گوید حیف چقدر کم خواند! آنکس هم كه خوشش نیاید می گوید خداپدرش را بیامرزد زودتر تمام کرد!

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کاظمی
|
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
ممنون از استاد اریانی خداوند روز به روز بر توفیقات ایشان بیفزاید.
کاظمی
|
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
ممنون از استاد اریانی خداوند روز به روز بر توفیقات ایشان بیفزاید.
آرياني
|
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
شب پره گر وصل آفتاب نخواهد/رونق بازار آفتاب نکاهد
اگر ميفرماييد جامعه شناسی کثیفه، پس یعنی شما از خدا وند متعال و پیامبر اکرم بهتر میفهی که توصیه میفرمایند"کلم الناس علی قدر عقولهم": با مردم به اندازه درک و فهمشان سخن بگویید! به نظر شما آيا اين قبيل توصيه ها كه تعدادشان هم كم نيست دال بر اهميت جامعه شناسي نمي باشد؟ تحقيقاً حرف زدن بدون تخصص از حماقت است! شخصا متاسفم برای کسانی که به توصیه قرآن عمل نمیکنند که میفرماید: "ولاتقف لیس لک به علم" به آنچه علم نداری ورود نکن! يعني امثال اين کسانی که بدون دانش و تخصص دهان خود را به هر سخنی باز میکنند و صدماتشان بیش از خدماتشان میباشد. بی تردید اگر برخی تجاهل ورزيده، و يا مانند خفاش ها نور را تحمل نمي كنند. قاطبه مردم شریف میدانند که جناب استاد ارضی به معنای واقعی کلمه عالم به هنر خويش هستند آنقدر که با تکفیر بی خردان مغرض، هرگز تحقير و کم فروغ نخواهند شد! متاسفانه تا آدمهایی مثل این منتقد ناآگاه وجود دارند خیلی هم بیراه نیست که به ما لقب جهان سوم بدهند! خداوند، جناب استاد ارضي را عزت مضاعف كرامت فرمايد.
ناشناس
|
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
حاج آقا جامعه شناسی از علوم غربی و کثیفه