رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) تصریح کرد: مقدمۀ بهرهمندی هر چه بهتر از فضای رحمت روزها و شبهای ماه
رمضان و به ویژه شبهای قیمتی قدر، این است که انسانها خودشان را از گناه بشویند که
بخش زیادی از این امر در ماههای گذشته؛ یعنی ماه رجب و
شعبان انجام میشود، زیرا ماه رجب، ماه شستشوی
از گناهان و ماه شعبان، ماه پوشیدن لباس تقواست که در نتیجه به مهمانی خدا کشیده
میشود.
وی افزود: ماه رمضان اوجی به نام شبهای قدر دارد، اصل
این شب قدر از یک طرف به واسطۀ این است که انسان قدر خود را بداند و مواظبت و
مراقبت لازم داشته باشد و از طرف دیگر، مقدرات یک سال انسان به دست حضرت مهدی (عج)
تعیین میشود.
شب قدر، شب عطای بهترینها
آیتالله قرهی دربارۀ اهمیت شب قدر گفت: اینکه خدا فرموده «لیلة القدر خیر من
ألف شهرٍ» و نفرمود شب قدر مساوی با هزار ماه است، بدین جهت است که خدا میخواهد در فضای ویژهای از سال، بهترینها را به انسانها عطا کند.
رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) با بیان این مطلب که یکی
از خصوصیات این شبها، احیای آن است، تصریح کرد: اهلبیت (ع) در این شبها هرگز نمیخوابیدند و حتی پیامبر (ص) در دهۀ پایانی ماه
رمضان میفرمودند بستر مرا جمع کنید؛ چرا که زمان، زمان خواب
نیست. احیای این شب نیز بر ما انسانها تأکید شده، طوری که فرمودند، این شب را احیا
کنید و نخوابید، شاید در لحظهای که ملکی برای شما میآید و تقدیرات را میآورد، در خواب باشید و متوجه نشوید.
وی خاطرنشان کرد: خدا از طرفی دوست دارد بندگانش در یک
شب ویژه رو به او آوردند، با او مناجات کنند و شبیه اولیاءش رفتار کنند، از طرف
دیگر جمع بودن مؤمنین، دعا و راز و نیاز کردن آنان طبق روایات معصومین (ع) بسیار مورد توجه خداست، ضمن اینکه این رفتار جمعی، به اجابت
نزدیکتر است.
شب قدر، شب اتصال به ولایت
آیتالله قرهی بیان کرد: شب قدر، شب اتصال به ولایت و فرصتی است که میتوان به
امام زمان (عج) اتصال یافت. در هر عصر و زمانی، امام زمان محور شب قدر است،
همانطور که در زمان امام حسن مجتبی (ع)، ایشان امام زمان بودند، در زمان امام حسین
(ع)، ایشان امام زمان بودند و تقدیرات و امورات را رقم میزدند.
رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) تصریح کرد: بر اساس روایات
تأکید شده منظور از «لیلة» در لیلةالقدر،
حضرت زهراء (س) است، این نکته جالب است، در این صورت، جملۀ «و ما أدراک ما لیلةالقدر» چه جایگاهی پیدا میکند! به این معنا که عدم درک شب قدر، به معنای عدم درک فاطمه (س) است.
وی دربارۀ اینکه چطور ممکن است پیامبر که پدر حضرت زهراء
(س) بوده است، او را درک نکند، خاطرنشان کرد: خدا پیامبر را چهل شب از خدیجه (س)
دور میکند، میوهای بهشتی به پیامبر (ص) داده میشود و ایشان میل میکنند،
همگی اینها مقدماتی برای عطای حضرت زهراء (س) را به اوست. همچنین اهل بیت (ع)
دربارۀ ایشان میفرمایند: هرگاه امری بر ما دشوار میشد، به مادرمان زهراء (س) متوسل میشدیم.
منبع:تسنیم