05 آبان 1400 21 (ربیع الاول 1443 - 21 : 22
کد خبر : ۷۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
امام صادق (ع) فرمودند: من زار اخی سلطانعلی باردهال کمن زار جدی سید الشهداء بکربلاء. هر کس برادرم سلطانعلی را در مشهد اردهال زیارت کند همانند کسی است که جدم امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد.

عقیق:  27 جمادی الثانی امسال (سالروز شهادت حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) ) مصادف با چهارشنبه  18 اردیبهشت ماه است.

شرح حالی از حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال

حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام باقر (ع) و برادر بزرگوار امام صادق (ع) و ابوالزوجه امام کاظم (ع) می باشد در سنه دوم هجری قمری مردم فین و کاشان و چهل حصاران
نماینده ای به نام عامر بین ناصر را همراه با هدایای زیادی و تعدادی افراد دیگر روانه مدینه ساخته و از امام باقر (ع) تقاضای پیشوا و مبلغ برای هدایت و راهنمایی نمودند. این گروه بعد از گذشت هفته ها در راه به خدمت امام باقر (ع) رسیدند. امام باقر (ع) از آنها استقبال گرمی نمود و فرمودند که به من اجازه دهید تا فردا با خدای خود در مورد تقاضای شما مشورت نمایم. فردا امام باقر (ع) فرمودند آنچه جدم به تو فرموده (عامربن ناصر ) من هم مامور به آن میباشم و فرزندم علی را به همراه شما برای تبلیغ دین به آن دیار میفرستم .پس از دیدن این خواب امام باقر (ع) دستور می دهد که سفر فرزندش سلطانعلی (ع) را مهیا نمایند و تا دروازه مدینه این گروه را همراهی می نماید. چند کیلومتری مانده به فین بشیر بر مردم کاشان و چهل حصاران و فین مژده می دهد که امام باقر (ع) نور چشمش حضرت سلطانعلی (ع) را برای راهنمایی و ارشاد همه مردم به این منطقه روانه ساخته است در آن زمان (سنه دوم هجری قمری) قریب به 3000 نفر گرداگرد حضرت سلطانعلی (ع) جمع شدند و مقدمش را به منطقه گرامی داشتند. او مدتی در فین و کاشان و به مدت 3 سال در مشهد اردهال «40 کیلومتری غرب کاشان» به تبلیغ دین مبین اسلام مشغول بود و روزهای جمعه در منطقه اقامه نماز جمعه می نموده است.

قسمتی از وصایای حضرت سلطانعلی (ع) به عبدالکریم باریکرسفی

1- آنکه برادر و نور دیده «سلطان محمود» که از ترس دشمنان در خانه عبدالکریم پنهان شده بود پیدا نمائی تا او را به مردم چهل حصاران و فین رسانی که آسیبی به وی نرسد (اما آنحضرت از شهادت عبدالکریم خبری نداشت).

2- نامه ای به برادرم حضرت امام صادق (ع) بنویس و عرض حال کن و تمام وقایع و شرح غربت و مظلومی مرا به او رسانده و ذکر کنید که مردم با من چه ها کردند و نگذاشتند تا یک مرتبه دیگر خدمتت برسم.

3- سلام مرا به دوستان فین و چهل حصاران برسان و بگو قبر مرا در همان محلی که به شما نشان داده ام قرار دهند و تخلف نورزند.

اشعاری در مدح حضرت سلطانعلی (ع)

ای شهادت نامه ات تاریخ ایثار حسین                            در حریمت می کند دل یاد ایثار حسین

خط مشیت بود خط و مشی رفتار حسین                        زائـر قبــر تـو را گـفتنـد زوار حسیـن

ای همه دلها تو را زوار یا سلطانعلی                            شیعه را در صحن تو حال و هوای دیگر است

بارگاه و تربتت بیت الولای دیگر است                          آستان حضرتت دار الشفای دیگر است

اردهال از فیض خونت کربلای دیگر است                     دارم اینجا چشم خونبار یا سلطانعلی

«سروده سازگار»

اهمیت زیارت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع)

امام صادق (ع) فرمودند: من زار اخی سلطانعلی باردهال کمن زار جدی سید الشهداء بکربلاء. هر کس برادرم سلطانعلی را در مشهد اردهال زیارت کند همانند کسی است که جدم امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد.

امام رضا (ع) فرمودند به موسی بن خزرج: آیا می شناسی موضعی به نام اردهال ؟ گفت: بله، من در آنجا 2 قطعه ملک دارم سپس امام رضا (ع) به او فرمود: به آن تمسک جو و آنرا حفظ کن و 3 مرتبه فرمودند: نعم الموضع الاردهال یعنی مشهد اردهال موضع خوبی است.

امام علی (ع) در خطبه ملاحم فرمودند: در دوره آخر الزمان منطقه مشهد اردهال از امنیت خاصی برخوردار است که مردم به آن پناه می برند.

مراسم قالیشویان اردهال

هر سال این مراسم در دومین جمعه از ماه مهر با شرکت جمعی از عاشقان به مولا سلطانعلی (ع) در 40 کیلومتری غرب کاشان برگزار می شود. در این مراسم مردمان فین و کاشان با چوب که از آن برای زنده کردن یاد اجداد مطهرشان که با چوب به کمک مولا سلطانعلی (ع) شتافته بودند شرکت میکنند در این مراسم مسئولین مملکتی ائمه جماعات و تعدادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم شهید پرور ایران و همچنین از دیگر کشورهای اسلامی حضور دارند نکته قابل توجه آنست که جمعیت بقدری زیاد است که انسان را به یاد بیابان عرفات و مشعر الحرام در مکه و جمعیت آنجا می اندازد.

در سنه 500 هجری قمری مشهد اردهال دارای 7 مدرسه علیمه به سرپرستی عالم جلیل القدر سید ابوالرضا راوندی بوده است که این خود نشان دهنده ارج نهادن به علم و دانش است.

سردابه اعجاب انگیز: این سردابه در سال 1340 ه مورد بازدید حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمه ) قرار گرفت. این سردابه حاوی اجساد شهدا به طور تازه و بدون هیچگونه تغییری بوده است.

مقبره سهراب سپهری: این شاعر و نقاش نامدار ایرانی در کنار بارگاه ملکوتی مولا سلطانعلی است وجود 5 امامزاده به نام حضرت سلطانعلی (ع) حضرت شاهزاده حسین (ع) حضرت شاهزاده زید (ع) حضرت سید ابوالقاسم نور الهدی (ع) و حضرت سلطان محمود (ع) در این منطقه واقع است.

قتلگاه حضرت سلطانعلی (ع) : محلی است که حضرت سلطانعلی (ع) سر از بدنش جدا شد فاصله قتلگاه تا بارگاه ملکوتی اش 3 کیلومتر است. امروزه 2 قطب مهم جامعه اسلامی «حوزه و دانشگاه» است که وجود آن دو در کنار بارگاه ملکوتی حضرت سلطانعلی (ع) امری ضروری احساس می شود. و امید است که در آینده ای نزدیک با کمک مردم و مسئولین شاهد حوزه علمیه و دانشگاه باشیم.

زیارتنامه حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع)

از امام علی (ع) روایت شده است که فرمود رسول خدا (ص): هر کس قبری از قبرهای ما اهل بیت را زیارت کند در همان حال بمیرد خداوند متعال هفتاد فرشته بر قبر او می گمارد تا روز قیامت برای او تسبیح کنند.

نامه ای که امام صادق (ع) بعد از شهادت پدر بزرگوار امام باقر (ع) به برادر گرامی خود حضرت سلطانعلی (ع) نوشت

در این نامه در ابتدای شهادت پدر را مندرج ساخت و فرمود :( شنیده ام خاوه را طوعا و رغبتا به شما منتقل نموده اند باید حاصل آن را به مستحقین و اهل علوم و ابناالسبیل برسانی و خود مداخله نکنی بلکه به خود آنها واگذاری و با ایشان نیکوئی و مهربانی کنی چنانچه خدای تعالی با تو کرده امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنی و ....).

و مطالبی دیگر نوشته و به برادر خود سلطان محمد داد (که او را با نهایت اشتیاق در خدمت برادر بود) و اندک زمانی شرفیاب حضرت سلطانعلی (ع) شد. حضرت سلطانعلی (ع) بعد از ملاحظه نامه چند روزی در فقدان پدر به گریه و زاری و سوگواری مشغول شدند. بعد از 3 سال اقامت در منطقه مشهد اردهال عده زیادی از مردم به او گرویدند و از محضرش کسب فیض می کردند. تا آنجا که «زرینه کفش» ملعون نامه ای به «زبیر نراقی» حاکم نراق و والی قم «ازرق ابرح» نوشت و آنها را از اقامت 3 ساله حضرت سلطانعلی (ع) در منطقه با خبر ساخت و والی قم در پاسخ نامه «زرینه کفش» را تهدید به مرگ کرد و تنها از او تقاضای فرستادن سر حضرت سلطانعلی (ع) و شهادتش را نمود. زرینه با کمک زبیر لشگری شبانگاه آماده کرده و صبح فردای روزی که نماز جمعه بود راه فین و کاشان توسط دشمن مسدود گردید تا آنکه از منطقه فین و کاشان کسی برای کمک به مولا حضرت سلطانعلی (ع) نیاید جنگ آغاز می شود و شخصی به نام عبدالکریم که خادم حضرت بود به مردم خاوه (5 کیلومتری مشهد اردهال) خبر می دهد که شما نشسته اید و پاره تن رسول خدا سلطانعلی را تنها گذارده اید. مردمان خاوه یک پارچه از خاوه به بیرون می ریزند و هر چه سریعتر آماده جنگ می شوند. حضرت نامه ای به یکی از افراد می دهد تا مردم فین و کاشان را از وقوع جنگ در مشهد اردهال با خبر سازد ولی او در میان راه نامه اش گرفته می شود و سر از بدنش جدا می شود و خبر به مردم فین و کاشان نمی رسد. پس از کشته شدن تعداد زیادی از سران دشمن و همچنین به شهادت رسیدن مردمان شجاع خاوه در رکاب حضرت سلطانعلی (ع) آنحضرت در لحظات آخر وارد دره ای شد و در آنجا اقامه نماز نمود و سپس در همان دره که نامش قتلگاه می باشد سر مبارکش توسط فرد پستی به نام ارقم شامی لعنه الله از بدن جدا گردید و با این عمل آسمان اردهال تیره شد گرد و غباری عظیم منطقه را فرا گرفت و فرزند امام محمد باقر (ع) مثل جد غریبش امام حسین (ع) مظلومانه و با لب تشنه به شهادت رسید و بنا بر نقل تواریخ سر نماز سر از بدن مطهر و مجروحش جدا نمودند.

همزمان با ایام شهادت فرزند باقر العلوم (علیه السلام)،به همت جمعی از خادمین و عاشقان حضرت ، خیابانها و معابر شهر کاشان با نصب پرده و .. مشکی پوش می شود در این ایام مراسم سوگواری و عزاداری مختلفی برگزار شده که از جمله آن می توان به مراسم سوگواری خادمین افتخاری که  از چند شب قبل از شهادت در کاشان  به صورت با شکوهی برگزار می شود اشاره نمود این مراسم امسال نیز با  حضور مسئولین شهرستان کاشان و دهها هزار عاشق  دلسوخته برگزار می شود.در روز شهادت نیز مراسم کنگره بزرگداشت شهید اردهال و 150 شهید دوران دفاع مقدس منطقه اردهال برگزار می شود.

(مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق)



منبع:آنا

211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: