20 بهمن 1400 8 رجب 1443 - 04 : 01
کد خبر : ۷۴۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
امام خمینی (ره) و فرارسیدن شهر الله الاعظم
ضیافت الله در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوی. این مرتبه مادی ضیافت الله است که همه کسانی‌که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشأه، چشم‌پوشی از شهوات است.
عقیق:فرازهایی از فرمایشات حضرت امام خمینی‌(ره) بمناسبت فرارسیدن شهر الله الاعظم به شرح ذیل است:

آداب ظاهری روزه برای مبتدی‌ها؛ اجتناب از معاصی

*   ضیافت‌ الله در عالم ماده‌

ضیافت الله در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوی. این مرتبه مادی ضیافت الله است که همه کسانی‌که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشأه، چشم‌پوشی از شهوات است.(صحیفه امام، ج 20، ص 266)

این ضیافت همه‌اش‌ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می‌کند. خداوند دعوت کرده است ما را به این‌که شما باید وارد بشوید در این میهمان‌خانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هوی‌ها، ترک خودی‌ها، ترک منی‌ها، منیت‌ها، این‌ها همه در این میهمان‌خانه است.(صحیفه امام، ج 21، ص 45)

*   شرط ورود به ضیافت‌الله‌

مراتب کمالات انسان برای ورود در ضیافت خدا زیاد است و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همان توجه به غیر نداشتن و غیری را ندیدن و جز خدا ندیدن و توجه به هیچ‌چیز غیر از او نداشتن است.

این معنا از همه مردم مطلوب است و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند، به اندازه وُسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلبشان را از دنیا برگردانند.(صحیفه امام، ج 17، صص 490 - 491) (اگر) بخواهید دعوت خدا را به ضیافت اجابت کنید و وارد بشوید در ضیافت الله، بدون این‌که قلبهای خودتان را از این دنیا منسلخ کنید، امکان ندارد.(صحیفه امام، ج 17، ص 493)

*   آداب ظاهری روزه برای مبتدی‌ها

معنای روزه فقط خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن نمی‌باشد. از معاصی هم باید خودداری کرد. این از آداب اولیه روزه می‌باشد که برای مبتدی‌ها است. آداب روزه برای مردان الهی که می‌خواهند به معدن عظمت برسند، غیر از این می‌باشد. شما اقلا به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان‌طور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی بازدارید. در غیر این‌صورت اگر روزه شما صحیح شرعی باشد، مقبول الهی نبوده، بالا نمی‌رود. اقلا به این آداب ظاهری صوم پایبند باشید.(جهاد اکبر، صص 38 - 41)

*   عهد ببندید و تصمیم بگیرید

شما تصمیم بگیرید لااقل در این یک ماه از خود مراقبت به‌عمل آورید، از گفتار و کرداری که خداوند تبارک و تعالی راضی نیست، اجتناب ورزید. از هم‌اکنون در همین مجلس با خدای خود عهد ببندید که در ماه مبارک رمضان از غیبت، تهمت و بدگویی نسبت به دیگران خودداری کنید. زبان، چشم، دست، گوش و سایر اعضا و جوارح را تحت اراده خود درآورید. اعمال و اقوال خود را مراقبت نمایید، شاید همین عمل شایسته موجب گردد که خداوند تبارک و تعالی به شما توجه فرموده، توفیق عنایت کند و پس از سپری‌شدن شهر صیام که شیاطین از زنجیر رها می‌گردند، شما اصلاح شده باشید و دیگر فریب شیطان را نخورید و مهذب گردید.

باز تکرار می‌کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضا و جوارح خود باشید و دائماً متوجه باشید این عملی که می‌خواهید انجام دهید، این سخنی که می‌خواهید بر زبان آورید، این مطلبی که دارید استماع می‌کنید، از نظر شرع چه حکمی دارد؟ این آداب اولی و ظاهری صوم است، اقلا به این آداب ظاهری صوم پایبند باشید.(جهاد اکبر، صص 38 - 41)


منبع:تسنیم

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: