مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: «حدیث ثقلین» از ادلّه ى اثبات غیبت امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ است.
عقیق: مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: «حدیث ثقلین» از ادلّه ى
اثبات غیبت امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ است، زیرا در آن
حدیث مىفرماید: «إِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا» اصل حدیث به این صورت از رسول اکرمـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ نقل شده است:
«إِنّى تارِکٌ فیکُمُ الثِّقْلَین، أَحَدُهُما أَکْبَرُ مِنَ الآخَرِ:
کِتابَ اللّه حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ إِلَى الاْءَرْضِ؛ وَ
عِتْرَتى أَهْلَ بَیْتى. وَ إِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّى یَرِدا
عَلَىَّ الْحَوْضَ.»؛ (من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما [به یادگار
مى گذارم [که یکى از دیگر بزرگتر است: یکى کتاب خدا، که ریسمانى است که از
آسمان به سوى زمین کشیده شده است؛ و دیگرى: بستگان و خاندانم. این دو هرگز
از هم جدا نخواهند شد، تا این که در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند.)
(1)قرآن و عترت از هم جدا نمى شوند. یعنى چه حاضر باشند یا غایب. اگر
کسى این حدیث را تحقیق و معناى آن را تحصیل کند، مسأله ى غیبت خیلى براى او
واضح خواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت، « لَزِمَ الْإِنْفِکاکُ بَیْنَ
الْقُرْآنِ وَ الْعِتْرَةِ. »؛ (لازمه ى آن جدایى بین قرآن و عترت خواهد
بود.)
پی نوشت:
کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 69 محمد حسین رخشاد