28 ارديبهشت 1401 17 شوال 1443 - 39 : 13
کد خبر : ۷۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۸
به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت‌ها برای مومنین باشد، مایه‌ی برکت است، و اگر برای کفار باشد، ناپایدار و وسیله‌ی قهر الهی است.

عقیق:بعضی مواقع ما انسان‌ها تلاش می‌کنیم تا به ظاهر رزق خود را از دنیا افزایش دهیم ولی بر اساس آموزه‌های دینی در برخی مواقع این مهم اتفاق می‌افتد ولی باید مقداری نیز نگران بود.

آیه 96 از سوره «اعراف» در مورد چرایی این موضوع سخن می‌گوید:
 
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَیٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»
 
"و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم، ولی (آنان حق را) تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم"
 
در قرآن، دو نوع گشایش روزی برای دو گروه مطرح است:
 
الف رفاه و گشایش برای خوبان که همراه با برکات است. «فتحنا علیهم برکات»
 
ب رفاه و گشایش برای کفار و نااهلان که دیگر برکت نیست.
 
«فتحنا علیهم ابواب کل شیء» (آیه 44 از سوره « انعام»)
 
"درهای همه چیز (از نعمت‌ها) را به روی آنها گشودیم"
 
زیرا چه بسا نعمت‌ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفار را وسیله مهلت و پر شدن پیمانه آنان قرار داده است.
 
بنابراین به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت‌ها برای مومنین باشد، مایه‌ی برکت است، و اگر برای کفار باشد، ناپایدار و وسیله‌ی قهر الهی است.
 
امام صادق(ع) فرمودند:
 
"گاهی بنده‌ای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب می‌کند و مقرر می‌شود تا مدتی دیگر برآورده شود، اما پس از آن، بنده گناهی را انجام می‌دهد که موجب برآورده نشدن حاجتش می‌شود."
 
از مصادیق بازر این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی(عج) است که به گفته روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر می‌شوند.
 
 
پینوشت:
کتاب دقایقی با قرآن، تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ناشر: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ: پانزدهم، زمستان سال 1390
 
پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم www.maarefquran.net (ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی)
 
منبع:رجانیوز
211005
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: