مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: منظور از اسما در آیهی (و علم ادم الاسماء کلها)(۱)؛ (و تمامی اسما را به حضرت آدم(ع) آموخت.) علم به حقایق است که موجب امتیاز انسان از حیوانات بلکه فرشتگان میگردد.
عقیق:مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: منظور از اسما در آیهی (و
علم ادم الاسماء کلها)(1)؛ (و تمامی اسما را به حضرت آدم(ع) آموخت.) علم به
حقایق است که موجب امتیاز انسان از حیوانات بلکه فرشتگان میگردد.
بنابراین، مقصود از «اسما» حقایق اسما است نه تنها اسم بدون مسمی، که به
جهت وحدت اسم و مسمی، اسم بر مسمی اطلاق شده است؛ و (باسماء هولاء)(3), (به
اسامی اینان) در ذیل آیه یعنی «هولاء المسمیات»؛ (به این مسمیها)، زیرا
علم به اثر تفصیلا، علم به موثر است اجمالاً و حقیقت مطلب، همان خداشناسی
است.
پی نوشت:
1-سوره بقره، آیه 31. کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 36 محمد حسین رخشاد