20 شهريور 1401 15 صفر 1444 - 51 : 09
کد خبر : ۷۰۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
استاد شیخ حسین انصاریان:
استاد شیخ حسین انصاریان گفت: اگر امروز مساجد ما جمعیتش کم می‌شود، به دلیل این است که فسادها، گناه‌ها و طلاق‌ها در جامعه بیشتر می‌شود.

عقیق:چهاردهمین نشست ستارگان محراب، ویژه بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی شب گذشته در مسجد امیر(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در این نشست به بیان اهمیت نگاه مسجد پرداخت و گفت: چند قرن قبل از طلوع خورشید نبوت رسول اکرم (ص) کلمه مسجد بر زبان مردم پاک و مؤمن که موفق به دیدار اصحاب کهف شده بودند، جاری شد.

وی عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم افرادی را که به خاطر بنا کردن مسجد اعلام عشق به پیامبر کردن و همچنین رفت و آمد به مسجد را «رجال» نامیده است: «لا تقم فیه أبدا لمسجد أسس على التقوى من أول یوم أحق أن تقوم فیه، فیه رجال یحبون أن یتطهروا والله یحب المطهرین» قطعاً مسجدی که از نخستین روز بر پایه تقوای بنا شده شایسته‌تر است که در آن بایستی مردانی که خواهان پاکیزگی هستند به نماز بپردازند.

این استاد اخلاق ادامه داد:‌ در قرآن کریم قوه فاعلیت انسان مورد توجه قرار گرفته است؛ «رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ» و از این رو رجای که در مسجد قبا با حضرت رسول (ص) بودند، تا این اندازه مورد توجه ویژه پروردگار قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: واژه «محراب» در زبان عربی اسم مکان است به معنای محل حرب یعنی اینکه کسی که در محراب قرار می‌گیرد اگر در باطن دشمنانی دارد اعم از رذایل اخلاقی، امور پست روحی و ... با آنها مبارزه کند و خودش را در حد لازم و در حدی که عدالتی که اهل بیت (ع‌)‌ برای امام جماعت می‌خواهند، آماده کند.

حجت الاسلام انصاریان تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) محراب را مکان مقدسی برشمرده‌اند تا هر کسی وارد آن نشود و مسجد پاک بماند و نماز مردم نماز درستی شود، از این رو کسی که با خودش جنگ می‌کند یک عالِم نرم‌خو می‌شود. رسول خدا (ص) فرمودند بعد از مرگم سیل‌های زیادی اعم سیل و زلزله، طوفان و مرگ‌های دسته‌جمعی با وبا و طاعون خواهد آمد که از آنها نمی‌ترسم بلکه از اینکه بعد از مرگ امتم با هم اختلاف کنند از آن می‌ترسم.

وی ابراز داشت:‌ امام جماعتی که با خودش مبارزه کند فرد باکرامتی خواهد بود؛ یک فرد با محبت و جاذبه‌دار و وکیل ائمه اطهار (ع) محسوب خواهد شد که دست جوانان را در دست پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) می‌گذارد. اینجاست که در احادیث ما آمده است اگر یک نفر به دست امام جماعت و شخص واعظ هدایت شود از آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد و غروب می‌کند، برای امام جماعت بهتر خواهد بود.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: اگر امروز مساجد ما جمعیتش کم می‌شود، به دلیل این است که فسادها، گناه‌ها و طلاق‌ها در جامعه بیشتر می‌شود. امام جماعت خوش‌اخلاق و پاکدل واقعاً حافظ دین مردم است. 

وی گفت: حاج‌شیخ علی‌اکبر برهان یکی از امام جماعت‌های دوران کودکی ما در کنار مسجد، کودکستان، دبستان و دبیرستان و مؤسسات فرهنگی برپا کرده بود و خودش زودتر از همه داخل مسجد می‌شد، آنجا را پاکیزه می‌کرد. هنگامی که ما بچه‌ها داخل مسجد می‌شدیم با اخلاق خوش و با دادن شکلات ما را به مسجد جذب می‌کرد.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: ما با «اخلاق» متدین شدیم نه با علم. شهرهای تهران، اصفهان و مشهد در زمان قدیم 90 درصد امام جماعت آنها دعای کمیل‌خوان، عرفه‌خوان، ابوحمزه ثمالی‌خوان و اهل بکاء و گریه بودند، گریه‌هایی که داشتند در هر درد بی‌درمان دوا بود چرا که چشم گریان، چشمه فیض خداست.

استاد انصاریان گفت: الحمدلله که امام جماعت‌ها و مساجد خوبی داریم. ما امام جماعت خوب زیاد داریم فقط مردم باید بیایند و مساجد را پر کنند.

وی در پایان با اشاره به شخصیت مرحوم آیت‌الله علوی تهرانی اظهار داشت: روح آیت‌الله علوی واقعاً جاذبه داشت و توانست جوانان بسیاری را تربیت کند که واقعاً جای شکر دارد که یک یادگاری (مسجد حضرت امیر) را از خودش برجای گذاشت که امروز با وسعت بیشتری فعالیت‌های مذهبی در آن ادامه دارد.


منبع:فارس

گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: