05 دی 1400 22 جمادی الاول 1443 - 39 : 01
کد خبر : ۷۰۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
در دومین همایش مداحان و شعرای ولایی در بیت الزهرا(س)
گریه نکردن نشان از مشغول بودن دل، گوش و چشم ما به چیزی غیر از اهل بیت است. این که ما مداح اهل بیت هستیم به پایمان نوشته شده است اما چرا گریه نکردیم؟ در راه که می‌آمدیم چه دیدیم؟
گزارش تصویری


عقیق:
دومین نشست مداحان و شعرای ولایی با سخنرانی حاج منصور ارضی در بیت الزهرا(س) برگزار شد.

مشروح بیانات حاج منصور ارضی در این همایش را در ادامه می خوانید؛

نقدی بر اشعار خوانده شده در همایش

از یک طرف عرض می کنیم بهره مند شدیم از دوستان مدعو - چه مداحان عزیز و چه شعرای فاخر- باید گفت رشد شعر را می‌توان لمس نمود، همانطور که در سوره شعراء خداوند می‌فرمایند"وَالشُّعَرَاء یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ... إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا..." بحث در این است که شعرا را غاوون می‌نامند(سرگشته در وادی وهمیات) و استثنا را شاعران مومن و اهل عمل صالح می‌داند که به ذکر کثیر خداوند می‌پردازند، قرآن شرح زندگی شعرای پاک را ظالم شناسی و ظلم ستیزی می‌داند تا جایی که می‌شود شعار همه روضه خوان ها و همه خونخواهان امام حسین علیه السلام "...وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ" این کلام درست بعد از بیان استثنای شعرای پاک واهل ذکر الله می‌آید. آنهایی که جدا از دین هستند همه هنر خود را در وهم جستجو میکنند، ولی شعرای اهل ذکر و ارزشمند مصداق " إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا" هستند بازهم از شما دوستان خواهش می‌کنم به آیات آخر سوره شعراء تفقه داشته باشید.

ظلم ستیزی و ظالم شناسی قرآن دشمن شناسی است

جالب اینجاست، شاعر اهل "ذَکَرُوا اللَّهَ" زندگی و یا آثار او شرح ظلم ستیزی و ظالم شناسی است یا به زبانی دیگر شرح دشمن شناسی است. شاعر حتی زمان مصیبت خوانی به تشریح دشمن شناسی می‌پردازد، با آنکه در ابیات شعر سراسر به مصائب اهل بیت می‌پردازند و موج موج، طوفانی از اندوه ائمه را بیان می‌دارند. فلذا همیشه به مداحان و شعرا می‌گویم شما در مجالس عمومی خود بعد از سلام توسلاتی به ائمه اطهار داشته باشید و اشعار و مداحی خود را  برای مردم بخوانید، و یک توسلاتی قبل از ورود به مجلس عمومی داشته باشید که در آن حال اشعار را بیان کنید و خدمت حضرات ائمه عنوان داشته باشید با عنایت ایشان این زلال ابیات در جوی طبع من روان شده پس خودتان بر تاثیر آن بیافزاید.

اشعار را چگونه بیان کنیم که در طبع و قلب مردم موثر افتد؟

با قوت یافتن دشمن شناسی شعرا و مداحان ضعف آثار کمتر نمود دارد و در عوض قدرت نفوذ کلام بالاتر می‌رود، مثل این مصرع از شعر خوانده شده" حتی شیطان خواست حیدر را بسوزاند" این دشمن شناسی شما قبول، اما نشد چون دقت ما نسبت به حضرت زهرا در شعر باید بیشتر از بقیه مواقع باشد، وجود حضرت زهرا باید بیشتر از اینها حرمت نهاده شود. عشق و علاقه به حضرت زهرا را در آشکارا بیان ندارید این را براساس تجربه شخصی خود ابراز می‌دارم، روضه و شعر ما نباید باز و یا مستقیم باشد،حتی از پهلو و در و شکسته شدن...
خلاصه اینکه طبق مقاتل از حضرت زهرا(س) جز یک تصویر "کالخیال" باقی نمانده بود، در حالی که در توصیف حضرت فاطمه "آن زن" می‌گوید راه رفتن او مانند حضرت رسول الله بوده واگر کسی متوجه نبود او را با حضرت رسول اشتباه می‌گرفت! باید توجه داشته باشید پیامبر رشید و بلند قد بودند. (برای این موضوع ایشان به روضه حضرت علی اکبر اشاره می‌نمایند)

چرا به توسل و عنایت نیاز داریم؟

حتی ایمان بدون خواست و عنایت(خداوند واهل بیت) فتنه خیز می‌شود. یقین بدانید ایمان در دل مریض فتنه می‌سازد(مصداق بارز آن منافقین هستند) یعنی شما وسیله ای تهیه می‌کنید برای نزدیکی به خداوند ولی از همان وسیله ضربه سخت می‌خورید! یعنی وقتی که دارند به محتوای پیامی که به شما می‌رسد کار می‌کنند روی وسیله ای که به شما پیام را می‌رساند کار میکنند یعنی می‌خواهند شما آلوده شوید، وقتی شما آلوده دنیا شدید آنها به آنچه می‌خواهند می‌رسند، برای مثال دیگر شما نمی‌توانیم روضه‌های سنگین و موثر با نفوذ کلام خود بخوانیم. وقتی خودمان اشعاری با مضامین عالی می‌شنویم باید قبل از همه گریه کنیم، گریه نکردن نشان از مشغول بودن دل، گوش و چشم ما به چیزی غیر از اهل بیت است. این که ما مداح اهل بیت هستیم به پایمان نوشته شده است و مهر نوکری خورده و تا آخر عمر هم ان شاء الله نوکر اهل بیت خواهیم ماند، اما چرا گریه نکردیم؟ در راه که می‌آمدیم چه دیدیم؟ در این چند روز گذشته چه دیدیم و به چه مشغول بودیم؟ همان بر روی چشم ودل ما تاثیر گذاشته ،بیایم چشم و دل خود را درمان کنیم! بیایم به حضرت زهرا توسل داشته باشیم. شاید این طوری بهتر ببینیم.

پیشنهاد به شعرا و ارائه موضوع برای سرودن شعر

کسی که قبل از خلقت امتحان می‌شود و امتحان سختی هم داشته و از آن موفق و سربلند بیرون می‌آید،"یا مُمْتَحَنَةُ، قَدِ امْتَحَنَکِ الَّذِى خَلَقَکِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ، فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً، وَنَحْنُ لَکِ اَوْلِیاءُ صابِرُونَ" این فراز را برای شعرا می‌خوانم که بگویم فقط امیرالمومنین صبر نداشتند بلکه صبر حضرت زهرا سلام الله علیه کم نبود، استاد من همیشه می‌گفت، من ماندم امیرالمومنین صبر بیشتری داشتند یا حضرت زهرا؟! آن وقت حضرت زهرا جان فشانی نمود. آخرین امتحان حضرت فاطمه رفتن به در منزل همه یاران و بزرگان اصحاب بود. چرا؟ برای اتمام حجت کردن با مردم زمان خود و تمام اعصار!

سخنی با فرماندهان گردانهای فرهنگی

شاعران و مداحان که عده ای به دور آنها جمع می‌شوند خودشان یک فرمانده گردان فرهنگی هستند پس عده ای را با خود همراه دارند. فلذا در اعمال و رفتار خودشان کمی پاکیزه‌تر عمل نمایند، این پاکیزگی از لباس ظاهری تا لباس باطنی باید ادامه بیابد! اگر سیر پاکیزگی را به درستی طی نماییم به جایی می‌رسیم و دشمن هم از همین نکته می‌هراسد، و الا از این جمله من هراسناک نمی‌شدند،(ما در کارهای فرهنگی مان 3000 مداح را تجهیز وسامان دهی کردیم)

اسلام  1400 قبل حق رأی برای زنان قائل شد!

نوکران اهل بیت امسال می‌خواهند رو بیایند به پشتوانه حضرت زهرای مرضیه، وقتی که امیرالمومنین علی علیه السلام به امر الهی برای تکمیل نمودن رهبری اسلام انتخاب شدند علاوه بر تائید و دستور الهی و نبی خداوند مردم نیز با او بیعت کردند و در واقع به او رای دادند جالب‌تر اینکه اولین رای گیری از زنان در آن زمان صورت پذیرفت! وقتی که تکمیل رسالت نبی خداوند و حتی انبیاء قبل از حضرت محمد صل الله علیه و آله مشروط به اعلام ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام شد، پیامبر دستور دادند آنها که جلوتر از پیامبر رفته اند برگردند و آنها که عقب‌تر از ایشان هستند خود را برسانند، همان طور که در دعای نیمه شعبان می‌خوانیم "الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ" آنها که پیش افتاده و یا عقب افتاده از نبی(ص) هستند لازم است که به حق ملحق شوند"اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ" تا جایی که در زمان بیعت با ایشان زنان نیز با ایشان بیعت کردند و رأی آری به ایشان دادند. می‌دانید که برای این بیعت زنان دست در تشت آب کردند! من نمی‌خواهم بحث سیاسی کنم ولی زندگی این ائمه اطهار است که کاملاً سیاسی بوده است! حضرت چرا به در خانه اصحاب پیامبر رفتند و خواستند که برای احقاق حق امیرالمومنین آنها را جمع نمایند، مگر امیرالمومنین انتخاب خداوند و پیامبر ایشان نبود چه احتیاج به انتخاب مردم است؟ حضرت زهرا با آن اتفاقات و آن حال ناگوار چرا در پی احقاق حق ولایت بودند؟ چرا می‌خواستند نظر مردم را جلب کنند؟ این نحوه زندگی و رفتار نشان می‌دهد برای احیای حکومت و ولایت اسلامی لازم است هرکسی که قدرت ظالم شناسی و ظلم ستیزی دارد در این زمینه فعالیت کند. پس این معنی ندارد که بگوییم روضه خوان فقط به روضه بپردازد و کاری به سیاست نداشته باشد!
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
همایش انتخاباتی؟؟
لطفا نظر بنده را حذف نکنید