عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ماهیت ربا و دلیل حرمت آن و با انتقاداز روال فعلی بانکداری در کشور، گفت: اما با این سیستم بانکداری، با آبروی اسلام بازی شده است.
عقیق:آیت الله محی الدین حائری شیرازی با حضور در مراسم دعای ندبه فارسی
های مقیم تهران در مسجد ثارالله(ع)، طی سخنانی با اشاره به روایتی از امام
صادق(ع) که اسلام را بر ۵ پایه «نماز، حج، زکات، جهاد و ولایت» معرفی کرده
اند، خاطرنشان کرد: برای هر انسانی در زندگی، امتحان سرنوشتسازی رقم خواهد
خورد که ولایت، شرط همه امتحانها است و تقوای انسان ها با ولایت مشخص می
شود.
وی ولایت را شرط پذیرش سایر عبادات دانست و
تاکید کرد: ولایت الله و ولایت طاغوت در مقابل یکدیگر قرار دارند؛ ولایت
الهی انسان را از ظلمت به نور راهنمایی میکند، اما ولایت طاغوت، آدمی را
به سمت ظلمات میکشاند. بنابراین، هرکدام از ۴ پایه دیگر اسلام اگر با
ولایت تکمیل شوند، انسان را از ظلمت نجات خواهند داد.
نماینده
مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از کسانی که اشتباهات و
قصورات خود را با استعمال کلمه «تقدیر» توجیه میکنند، یادآور شد: وقتی
انسان به تکلیف و وظیفه اش عمل کند، آن وقت می تواند از تقدیر هم سخن بگوید
اما زمانی که اشتباهات و قصور مختلفی از او سر بزند، دیگر حق ندارد از
تقدیر نام ببرد.
آیتالله حائری شیرازی همچنین با
اشاره به انتخابات پیش رو، رفتار برخی افراد را که فقط در برهه انتخابات و
زمانی که پای منفعت شخصی آنها به میان میآید به یاد بسیاری از مسایل
میافتند، مورد نکوهش قرار داد.
با این سیستم بانکداری، با آبروی اسلام بازی شده است
آیتالله
حائری شیرازی با انتقاد از روال فعلی بانکداری در کشورمان، تاکید کرد:
حرمت ربا برای جلوگیری از ظلم است تا فرد غنی بر انسان فقیر حاکم نشود.
اسلام از قرضی سخن میگویند که به وسیله آن، فرد فقیر دارای تمکین شود، اما
با این سیستم بانکداری، با آبروی اسلام بازی شده است.
عضو
مجلس خبرگان رهبری در ادامه با انتقاد از نحوه قانونگذاری و اجرا در رابطه
با بزهکاریها اظهار داشت: در اسلام بر قطع کردن انگشت دست فردی که دزدی
میکند، تاکید شده است اما امروزه، دزدها را به زندان میفرستند؛ در حالی
که زندان تنها اقدام پیشگیرانه نیست، بلکه برای فردی که می خواهد با مال
مردم ثروتاندوزی کند، یک فرصت است تا چند سالی به زندان می رود و سپس یک
زندگی مرفهانه را برای خود فراهم می کند. آیا این اقدام موجب بازدارندگی در
جرم میشود؟