عقیق:امروز چهارشنبه 2 دي ماه 1394 شمسي برابر با 12 ربیع الاول 1437 هجري قمري مصادف با رخداد هاي زير است؛ آغاز وجوب نماز در سال اول هجرت در این روز نماز در حضر و سفر واجب شد.(مسار الشیعه: ص 30 . منتخب التواریخ: ص 55) ورود رسول الله صلّی اللَّه علیه و آله به مدینهدر غروب این روز پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله بعد از هجرت از مکه وارد مدینه طیبه شدند، و در قبا نزول اجلال فرمود و منتظر ماند تا امیر المؤمنین علیه السّلام به ایشان ملحق شد، و سپس وارد مدینه شدند.(1)این در حالی بود که در 4 ربیع الاول پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در مسیر هجرت از غار ثور بیرون آمده به طرف مدینه حرکت فرمود.(2)انقراض پادشاهي بني اميهدر اين روز با سفاح اولين خليفه عباسي بيعت شد و با انقراض دولت بني مروان، پادشاهي بني اميه به كلي منقرض شد. البته مروان در 27 ذي الحجه كشته شد ولي در اين روز با تاسيس دولت بني عباس رسمان نام بني اميه از صفحه خلافت برچيده شد. اقول ديگر به روزهاي؛ 13 و 14 ربيع الاول و 12 ربيع الثاني اشاره دارد.مرگ معتصم عباسیدر پنجشنبه دوازدهم ربیع الاول سال 227 ه‘ دو ساعت از شب گذشته، معتصم عباسی در سامرا به هلاکت رسید. سبب مرگش آن شد که حجامت کرد و سپس تب کرد و به همان تب به جهنّم شتافت. از بزرگترین جرائم او به شهادت رساندن امام جواد علیه السّلام است. مدت خلافت او 8 سال و 8 ماه و 8 روز بود و و هشتم از خلفاي بنی عباس بود. او 8 پسر و 8 دختر داشت و 8 قصر بنا کرد.معتصم مردي ظالم بود و از علم و ادب و نوشتن بهره اي نداشت. او به سادات خصوصاً بزرگان آنها اذیت هاي بسیاري روا داشت، و در دوران حکومتش علاقه زیادي به ساخت بنا داشت.(3)مرگ احمد بن حنبلدر این روز در سال 241 هجري قمري احمد بن حنبل رئیس فرقه حنبلی ها در بغداد از دنیا رفت، و در همان شهر دفن شد.(4) جدّ او ذوالثدیه رئیس خوارج نهروان است(5) که به دست امیر المؤمنین علیه السّلام به درك فرستاده شد.(6)بنابرقولی مرگ او در ربیع الثانی است.پي نوشتها:1 ـ مصباح المتهجد: ص 732 . زاد المعاد: ص 344 . مسار الشیعه: ص 29 . توضیح المقاصد: ص 7. بحار الانوار: ج 97 ، ص 168 ، ج 104 19 ، ص 1252ـ مسار الشیعه: ص 28 . قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 213ـ 310 . فیض العلام: ص 216 - (تتمه المنتهی: ص 2974ـ وقایع الشهور: ص 72 . مراقد المعارف: ج 1، ص 120 . روضات الجنات: ج 1، ص 1855ـ روضات الجنات: ج 1، ص 1846ـ مراقد المعارف: ج 1، ص123 منبع:جام