ایشان افزودند: تلاش دین در زندگی انسان ها این است که نظام ما را فرشته گونه کند، این همه فرشتگان در کنار هم قرار دارند و هر کدام به کاری مشغولند، ولی اختلافی بین آنها وجود ندارد و این قرآن هم به دست همین ها به ما رسیده است و خدا به وسیله فرشتگان وحی را به جامعه منتقل نموده است.
این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: این قرآن دستور به کرامت و برّ می دهد و برّ تنها به معنای کار خوب نیست بلکه به معنای نیکی است.
ایشان با بیان اینکه خداوند فرشتگان را به برّ دعوت کرده و در حال حاضر به لطف الهی شرق و غرب در سیطره قرآن و اهل بیت(ع) قرار دارند بیان داشتند: هر اختلافی به یک اتحاد بر می گردد، از اختلاف،کاری بر نمی آید و قطعا این امر ضرر دارد.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اگر نزاع کنیم شکوه و جلالت از ما گرفته می شود چون هر اختلافی به از بین رفتن نیرو و قدرت طرفین منجر می شود و این یک اصل است.
این مرجع تقلید افزودند: ما اختلافی مقدس داریم و آن اختلاف علمی است، این اختلاف قبل از علم است که اختلاف خوبی است و هدف این است که حق مشخص شود.
ایشان ادامه دادند: یک اختلاف بعد از علم است، و بعد از مشخص شدن حق ایجاد می شود، اگر اختلافی بین طرفین صورت گیرد مذموم است.
*اختلاف عامل سرگردانی است
ایشان با بیان اینکه یک اختلاف هم در قرآن بیان شده که اگر صورت گیرد درمان ناپذیر است افزودند: گاهی اختلاف در فکر و عقیده می باشد، قرآن کریم می فرماید چون یهودیان و مسیحیان ایمان نیاوردند بین آنها اختلاف قرار دادیم وآنها سرگردان شدند.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اگر خدا مملکتی را گرفتار اختلاف کند،راه درمان ندارد اگر کسی به بیراهه رود مشمول قهر الهی می شود و قطعا چنین اختلافی که در بین مسیحیان و یهودیان اتفاق افتاده قابل درمان و علاج نیست.
این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: به ما دستور داده اند وقتی دو مومن به یکدیگر رسیدند اولین کاری که می کنند این است که به همدیگر دست بدهند چرا که این دست دادن باعث می شود هر مشکلی بین طرفین باشد برطرف شود.
معظم له گفتند:این بیان نورانی از امام رضا(ع) است که فرموده« شما مسلمانید یکدیگر را ترک و رها نکنید و به زیارت همدیگر بروید چون وقتی کنار هم هستید سخنان ما اهل بیت(ع) را بیان می کنید، این سخنان نورانیت، محبت و عاطفه بین شما ایجاد می کند و در نهایت قلب های شما به یکدیگر متحد می شود».
این مرجع تقلید افزودند: امام رضا(ع) فرموده این احادیث ما ملات نرم است و ملات نرم بین دو سنگ قرار می گیرد وگرنه در حالت عادی سنگ روی سنگ بند نمی شود،این ملات است که بین دو سنگ ارتباط ایجاد کرده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان ساختند: شما بسیجیان بنیان مرصوص هستید که با ملات نرم حاصل می شود. ایشان در توصیه به برادران اهل سنت و شیعه حاضر در جلسه گفتند: شما دو مذهب برادر همدیگر هستید و بکوشید برادرانه باهمدیگر زندگی کنید؛ قرآن و کلام اهل بیت(ع) ملات نرم است و این قرآن مانند باران نیست که به زمین انداخته باشند بلکه قرآن به زمین آویخته شده است.
این مفسر قرآن بیان داشتند: قرآن آویخته به زمین شد تا همه به این قرآن تمسک کنند و حداقل فایده این اتصال این است که انسان راه را گم نکند و در چاه نیفتد.
ایشان گفتند: هدف از «حبل المتین» این است که شما به مقصد برسید و حداکثر آن رسیدن به سعادت است.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: ما یک نیل، صعود و اعتصام داریم تلاش کنید به چاه نیفتید به نیل برسید تا از نیل به مقصد برسید و از مقصد به مقصود برسید بنابراین خدا نعمت در باطن و ظاهر را برای ما انسان ها نازل کرده و اگر به ما گفنتد وحدت و ولادت اهل بیت(ع)، برکت است حداکثر فوز از آنها این است که اتصال به قرآن و عترت به وسیله آنها میسر می شود، پس از آن جدا نشوید تا گرفتار نشوید.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: قرآن همه موجودات را دعوت به وحدت کرده؛ فرشتگان را هم دعوت به محبت و وحدت کرده، این دعوت به وحدت برای این است که دیگران در ما طمع نورزند.
این مرجع تقلید در پایان گفتند: شما بسیجیان و علما دارای تفکر هستید و باید با این تفکر خود وحدت را حفظ کنید تا بیگانگان بر شما طمع نورزند و این طمع نورزیدن، بدون تمسک به وحدت داخلی و اعتصام به حبل الله و اهل بیت(ع) میسر نخواهد شد بنابراین قدر قرآن و اهل بیت(ع) را بدانید و برای حفظ وحدت تلاش کنید.
منبع:حوزه