16 مرداد 1401 10 محرم 1444 - 15 : 18
کد خبر : ۶۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
یک کارشناس تاریخ اسلام گفت: اگر به تحریف‌هایی که در برخی از کتاب‌ها وارد شده توجهی نشود و آن‌ها در منبرها و مداحی‌ها ترویج داده شود، چه بسا آسیب‌های زیادی به فرهنگ عاشورا وارد شود، بنابراین نباید هر چیزی را در منابر بیان کرد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و با بیان این‌که «امام حسین (ع) از قیامشان اهداف متعددی داشتند» اظهار کرد: مهمترین و بزرگترین هدف قیام امام حسین (ع)حفظ اسلام اصیل بود.
وی ادامه داد: زمینه قیام امام حسین (ع) از زمان پیامبر (ص)، امام علی (ع) و امام حسن (ع) آغاز شده بود. از همان زمانی که امام حسن (ع) به ظاهر با معاویه صلح می‌کند و حکومت در شرایط خاصی به معاویه واگذار می‌شود، امام حسین (ع) به عنوان فردی از خاندان پیامبر (ص) این قیام عظیم را انجام می‌دهند و هدف امام این بود که اشتباهی که در رهبری سیاسی به وجود آمده بود را رفع کنند چرا که اسلامی داشت رواج پیدا می‌کرد که دارای انحراف و تحریف بود و مردم با این قیام اسلام ناب و واقعی را می‌شناختند. در نتیجه امام حسین (ع) تلاش می‌کند اصل اسلام را حفظ و از ورود انحرافات به جامعه جلوگیری کند.
این کارشناس تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در تاریخ یکسری مشکلاتی به وجود آمد و گروهی از دشمنان وارد اسلام شدند و یک گروهی نیز در قالب دوستان اهل بیت (ع) که خود را دوست معرفی می‌کردند و منحرف شده بودند، به یک سری اقداماتی دست زدند که کاملا برخلاف راه و روش ائمه (ع) بود و سخنان اهل بیت (ع) را طبق خواسته‌های خود و آن چه که می‌خواستند وارد کتاب‌ها کردند و اکنون متاسفانه همین روایات جعلی و منحرف شده در کتاب‌های ما وجود دارد که خطبا و علمای ما در مراسم سوگواری و سخنرانی‌ها باید به آن توجه کنند.
وی تصریح کرد: ابتدا باید ائمه را به درستی بشناسیم و بعد به تبلیغ آن‌ها و زندگی این بزرگواران بپردازیم. اگر می‌خواهیم در مورد محرم نیز صحبت کنیم و هیأت به‌پا کنیم ابتدا خودمان باید امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا را بشناسیم و بعد به مردم بشناسانیم. در مجالس عزاداری نباید هر حدیث و یا روایتی که صحت و درستی آن برای خود ما مشخص نیست و ما هم از سایرین شنیده‌ایم را نقل کنیم.
این کارشناس تاریخ اسلام یادآور شد:‌ امام حسین (ع) برای اهداف زیادی مثل امر به معروف و نهی از منکر، حفظ اسلام اصیل و ... قیام کرده‌اند. اسلام ابعاد زیادی مثل معنویت، تواضع، ایثار و ... را دارد. ما نباید یک سویه به عاشورا بنگریم.
وی ادامه داد: امامان هر حرکتی که کرده‌اند یقینا برای حفظ اسلام بوده است ما هم برای اینکه ادامه دهنده راه و حرکت آن‌ها باشیم، نه چیزی را خیلی غلیظ کنیم و نه آن را خدای ناکرده بی اهمیت جلوه بدهیم و نباید به دلیل سلایق شخصی خود، رنگ و لعاب خاصی به هر مطلبی بدهیم. متاسفانه گاهی کارهای تبلیغاتی و سلیقه‌ای یک انحرافاتی در تبلیغ دین و تشیع به وجود می‌آورد که این انحرافات به مرور آسیب بیشتری به اصل فرهنگ عاشورا می‌زند.
غفوری در ادامه با بیان این‌که «متاسفانه آن هدفی که امام حسین (ع) در قیام خود داشته در جامعه ما محقق نشده است» گفت: ما در مراسم عزاداری تک بعدی حرکت می‌کنیم و بیشتر خودِ عزاداری را برجسته می‌کنیم و به اهداف امام (ع) توجه نمی‌کنیم، اجر عزاداری برای عزاداران محفوظ است ولی فقط توجه به آن برای ما هدف نیست بلکه این عزاداری‌ها باید وسیله‌ای باشد برای رسیدن به اصل مفهوم عاشورا.
وی تاکید کرد: اگر در محرم فقط هدف ما این باشد که در یک مجلس عزاداری شرکت کنیم تا ثوابی برده باشیم و درصدد شناخت امام (ع) نباشیم بیشتر راه را اشتباه رفته‌ایم، عزاداری‌ها باید ابزار و وسیله‌ای باشد برای شناخت بیشتر ائمه (ع).
وی گفت:‌ خطبا و منبری‌ها باید اهداف را به درستی بشناسند و به درستی هم آن را بیان کنند. آنهایی که در مجالس امام حسین (ع) شرکت می‌کنند باید بیشترین همت خود را برای فراگیری آموزه‌ها و احکام و اهداف امام حسین (ع) بگذارند در مجلس امام حسین (ع) باید اخلاق دینی، زندگی دینی و رفتار اجتماعی برگرفته از دین را یاد بگیریم، در این مجالس باید معنی دین را بفهمیم و بدانیم که شیعه آل علی بودن ویژگی‌هایی دارد که باید به آن‌ها جامه عمل بپوشانیم و تمام زندگی ما، خوراک، پوشاک و در کل تمام شئونات باید مطابق دین باشد.
غفوری گفت: آن چیزی که در دین اسلام به انسان ماهیت می‌دهد عمل انسان است. با شرکت در مجالس روضه امام حسین (ع) باید عمل ما حسینی شود. شیعه‌ای که در مجلس امام حسین (ع) شرکت می‌کند باید مایه عزت و زینت ائمه (ع) باشد و باید بدانیم شیعه بودن و حضور در مجالس سید الشهدا چارچوب و آدابی دارد که باید رعایت شود.


منبع: ایسنا
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: