یک نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در عزاداری باید واژگان صحیحی را به کار ببریم تا هدف امام حسین(ع) روشن شود، نه اینکه صرفاً به عزاداری و گریه بسنده کنیم.
عقیق:ابوالقاسم حسینجانی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ اسلام در آستانه ماه محرم درباره اهمیت توجه به فلسفه قیام عاشورا و دوری از تحریفاتی که در این حوزه صورت میگیرد، در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس اظهار داشت: مهمترین هدف قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا این بود که انسان از زندگی صرفاً دنیوی به زندگانی واقعی برسد و چشمانش در این دنیا به روی حقایق باز شود، آن چیزی که متأسفانه امروز عدهای از ما بدان دچاریم و تنها زنده بودن را تجربه میکنیم. وی با بیان اینکه هدف امام حسین(ع)برداشتن بند استثمار از گردن انسان بود، توضیح داد: تحریفاتی که این روزها در حوزه قیام عاشورا و کربلا میبینیم این نکته را معکوس به ما نشان داده است، باید مراقب باشیم تا در این ایام گرفتار اشتباه و تحریف نشویم. باید نسبت به سخنانی که امام حسین(ع) در قیام خود بیان کرد دقت کنیم تا از تحریفها دور بمانیم وی در پاسخ به این سؤال که چگونه امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه امام حسین(ع) تجلی کرد، توضیح داد: امام قبل از حرکت خود به سمت کربلا فعالیتهای فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر خود را شروع کرده بود و به واقع با عقلانیت خاصی که داشت در این راستا قدم برمیداشت، بنابراین خوبیها و بدیها توسط ایشان به بشریت معرفی شده بود حتی تا زمان شهادتشان نیز دست از امر به معروف و نهی از منکر برنداشتند و حتی سعی کردند دشمنانشان را نیز هدایت کنند. این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اشتباهاتی که در طول تاریخ نسبت به هدف اصلی امام از قیام عاشورا صورت گرفته است، گفت: برخی تصور میکنند امام به خاطر کشته شدن قیام کرد یا اینکه از این شهادت اطلاع داشت، درست است که همه ائمه (ع) ما از سرنوشت خود مطلع بودند اما باز هم این مفهوم غلطی است! باید توجه کنیم و نسبت به سخنانی که امام در این ایام داشته دقت کنیم تا از تحریفها دور بمانیم. وی با تأکید بر اینکه باید در انتخاب الفاظمان در تعریف از امام حسین (ع) و هدف او از قیام عاشورا دقت کنیم، یادآور شد: واژگان صحیحی را باید در این زمینه به کار ببریم تا هدف ایشان روشن شود نه اینکه امام را در تاریکیهای مطلق فرو ببریم و تنها گریه کنیم بنابراین عزاداریهای ما صحیح باشد و از واژگان نامناسب استفاده نکنیم. در عزاداریهایمان باید واژگان صحیح به کار ببریم تا در این مسیر امام حسین (ع) را در تاریکیها قرار ندهیم حسینجانی با اشاره به اینکه رسانهها، علما، مدرسان و همه کسانی که نقش تربیتی برای جوانان و نوجوانان ما را برعهده دارند باید هدف قیام عاشورا را به خوبی در رهایی از تجاوز، گناه، نادانی و فقر تبیین کنند و توضیح داد: جاهلیت را از جامعه خود بزداییم. درس آزادی مهمترین درس عاشوراست و این را امام حسین (ع) به خوبی نمایش داد و حتی بسیاری از خارجیها نیز بدان اذعان کردهاند پس چرا ما راه خود را گم کنیم؟ وی در پاسخ به این سؤال که آیا امام حسین (ع) یک عارف بود، گفت: رفتار او نمونه عرفان کامل بود درحالی که ایشان ترک دنیا نکرده بودند بلکه برای نجات انسانیت و جهان تلاش کردند و حکومت تشکیل دادند و علت حکومت تشکیل دادنشان نیز تربیت انسانها با مدیریت جامعه بود چرا که اگر جامعه فاسد باشد تربیت انسان سالم غیر ممکن است با این حال از این ترک نکردن دنیا ایشان در نهایت شهادت و ترک دنیا را انتخاب کردند و این همان عرفان امام است که در صحنه عاشورا به نمایش در آمد و باعث شد ایشان تا پای جانشان اعتقاداتشان را کنار نگذارند. وی با تأکید بر اینکه ظاهر قضیه امام در قیام عاشورا شکست خورد اما در واقع کسی که شکست خورد یزید و سپاه کفر و شرک او بود که تلاش داشت دردهای انسانیت، آزادی و عزت را فراموش کند، اظهار داشت: بنابراین این امام حسین (ع) و یاران و دینشان بود که روز به روز وسعت بیشتری گرفت درحالی که یزید و یزیدیان در طول تاریخ منفور باقی ماندند و خواهند ماند. حسینجانی در ادامه یادآور شد: مظلومان، ستمدیدگان و ضعفای تاریخ طرفدار امام حسین (ع) بودند اینها به دنبال عزت، دوری از ظلم و جور و زبونی بودند که آنها را وادار به تحمل زندگی سخت میکرد همه ضعفای تاریخ باید علیه دولتهای طاغوت شورش کنند و به سوی نور حرکت کنند این قانون طبیعت است و عاشورا نیز مصداق چنین قانونی است. همه ضعفای تاریخ باید علیه دولتهای طاغوت شورش کنند و به سوی نور حرکت کنند این قانون طبیعت است و عاشورا نیز مصداق چنین قانونی است. وی همچنین گفت: رهبر آزادی خواهان هند، گاندی معتقد است که آنچه در زندگی فرا گرفته را از رهبر شیعیان جهان (امام حسین) فرا گرفته است تمام انسانهای خداگرا و آزاده جهان وامدار امام حسین (ع) هستند چرا که اگر او قیام نمیکرد قلب تاریخ به تپش میافتاد. شما نگاه کنید که یک غیر ایرانی غیر مسلمان چه مباحثی را درباره امام حسین (ع) میگوید و آن وقت این روزها ما خودمان را مشغول چه کارهایی کردهایم! وی در پایان صحبتهایش یکی از مهمترین دغدغه هایش را پژوهش و نگاشتن و سرودن در زمینه اهل بیت (ع) به ویژه در حوزه اشعار عاشورایی به شمار آورد و گفت: فلسفه انتظار نهایت فهم عاشورا است چرا که اگر نتوانیم هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا را بفهمیم انتظار را نیز نخواهیم دریافت و ریشه انتظار از کربلا میگذرد. حسینجانی در آستانه ماه محرم درباره جلوگیری از برخی تحریفات عاشورا و عزاداری حسینی گفت: مراقب باشیم انسان در ایام تحریف نشود و فرهنگ اهل بیت (ع) و حسینی حفظ و عزت گذاشته شود تا صدای امام حسین (ع)، مظلومیت و هوشمندی و همینطوری پیروزی او به جهانیان برسد معادلات این دنیایی و اخروی ما از این مسیر حل میشود پس با تدبیر و اندیشه صحیح آسیبها را در جامعه رفع کنیم آسیبهایی که تک تکمان در ایجاد آنها نقش داشتهایم. وی در پایان اظهار داشت: دنیای بحران زده امروز نیازمند عقلانیت حسینی و هوشیاری اوست، بنابراین با احساسگرایی صرف به دور از عقلانیت و تنها پرداختن به شور به شعور حسینی برسیم تا نقطه تعادل را در این راه بدست آوریم.