05 شهريور 1401 30 محرم 1444 - 12 : 03
کد خبر : ۶۱۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی عنوان کرد
آیت الله حبیبی گفت: پیامبر (ص) و امام صادق (ع) نیز آخوند شدند نه اینکه صرفا رئیس جمهور باشند؛ بنابراین طلاب و روحانیون، قدر خود را بدانند.
عقیق:آیت الله محسن حبیبی، تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی، عضو شورای عالی حوزه علمیه استان تهران و استاد درس خارج، شنبه 14 شهریورماه 94 در جمع اساتید، معاونین و طلاب مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی گفت: طلبگی، صنف و شغل نیست لذا همچنان که انبیا اجری از مردم نمی خواستند ما نیز نباید نگاه مان به اجر و دست مردم باشد.

 

خداوند روزی طلاب و روحانیت را می رساند

وی افزود: علما با وجود تمام مخالفت ها در طی بیش از هزار سالی که از تاریخ شیعه گذشته است به لطف خداوند به حرکت شان ادامه داده اند؛ و باید بدانیم که خداوند روزی ما را می رساند.

 

استاد درس خارج ادامه داد: تکلیف ما انتقال معارف به دیگران و تبلیغ است لذا هیچگاه نباید از این مهم غافل شویم.

 

توصیه آیت الله شیرازی به آقای مجتهدی برای تعویض ماشین

وی با بیان اینکه طلبگی راه تکامل معنوی است و در این مسیر ابتدا باید عرفان داشت، گفت: شرط اصلی رسیدن به چنین مقامی اخلاص است و اینکه نگاهی حقیرانه به دنیا داشت. روزی آیت الله مجتهدی (ره) با ماشین ساده ای که ظاهرش نیز چندان مناسب نبود به محضر آیت الله رضی شیرازی رسید و به ایشان فرمود: ما با ماشینی آمدیم که هر کس می دید می گفت: آنها برای خدا کار می کنند. آقای رضی شیرازی فرمودند: برای خدا دیگر با این ماشین نیایید زیرا خطر دارد.

 

آیت الله حبیبی ادامه داد: طلبه باید به همین قدر که زندگی اش تامین می شود، بسنده کند و نباید کمبودها او را بیازارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش، طلاب را توصیه به پیش مطالعه، پس مطالعه و حضور مرتب در جلسات درس کرد و افزود: طلبه بدون اینها به جایی نخواهد رسید.

 

پیامبر(ص) و امام صادق(ع) آخوند شدند

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه هیچ گروه از دانشمندان به اهمیت شما نخواهند رسید زیرا آنها در تحصیل علم اشیا و بدن هستند اما شما اشتغال به تحصیل و تربیت روح دارید، ادامه داد: پیامبر (ص) و امام صادق (ع) نیز آخوند شدند نه اینکه صرفا رئیس جمهور شده باشند؛ لذا قدر خود را بدانید.

 

آیت الله حبیبی گفت: از هر چیزی که قلب را از معارف دور می کند، اجتناب ورزید زیرا قلب مجاری حضور علم و معارف است. برای حضور علم در این جایگاه باید چشم، گوش، دست و پا در مسیر تزکیه نفس باشد.

 

 اسلام تقدم را به تزکیه نفس می دهد

وی با اشاره به اینکه در اسلام تقدم به تزکیه است زیرا اگر انسان، عالم شد اما مهذب نباشد از یاد خدا دور می ماند، ادامه داد: دور بودن از یاد خدا موجب شد که علمای پیشین در یهود، مسیحیت و اسلام، شعبی ایجاد کنند.

 

استاد درس خارج ادامه داد: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: از شیعیان، کسانی که عالم به شریعت ما باشند و ضعفا را از ظلمت نادانی خارج و به سوی دانشی که ما در اختیارشان قرار دادیم هدایت کنند، وقتی در قیامت حاضر شوند تاجی از نور بر سر آنها قرار دارد که برای همه کسانی که در آن صحنه حضور دارند هدایت و نور است.

 

مانند آقای خوانساری (ره) درس بخوانید

وی با بیان اینکه طلبه ای که به چنین جایگاهی می رسد باید از لهو و لعب دور و تلاش مداوم برای تحصیل علم داشته باشد، گفت: روزی آقای خوانساری (ره) در یکی از بحث هایشان سوالی را از طلبه هایشان پرسیدند که کسی نتوانست جواب بدهد. آن وقت ایشان در 85 سالگی درسی را که در 7-8 سالگی خوانده بودند، به خوبی بیان کردند. یک طلبه باید اینچنین درس بخواند به طوری که مطالب برای همیشه در ذهنش محفوظ و ماندگار باشد.

 

تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی اضافه کرد: این سخنان که در وصف علما گفتیم نباید در شما عجب ایجاد کند. در گذشته گاهی استاد نزد طلبه و زمانی طلبه نزد استاد می رفت و جایگاه استاد مانع از حضور او در حجره یا منزل طلبه نمی شد.

 

خودبینی مانع از حرکت انسان در مسیر کسب علم می شود

آیت الله حبیبی افزود: خودبینی مانع از حرکت انسان در مسیر کسب علم و موجب سکون او در جهل می شود.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه تهران با بیان اینکه مقام ما بسیار عظیم، حساس و باعظمت است و در این مسیر باید نظم را رعایت کنیم، ادامه داد: اینکه طلبه ای از بنده کمکی برای پرداخت قبض آب و برقش می خواهد به دلیل بی نظمی در طلبگی او بوده است؟؛ زیرا اگر نظم داشت باید به هزاران نفر کمک می کرد.

 

همه کار طلبه، عبادت است

وی با اشاره به اینکه همه کار شما عبادت است، گفت: پیامبر (ص) فرمودند: علم را فرا گیرید زیرا حسنه است.

 

آیت الله حبیبی در بخش دیگری از سخنانش طلاب را به تلاش علمی و ساده زیستی توصیه کرد و افزود: کتب عالی ای که در حوزه ها تدریس می شوند حاصل تلاش بزرگان است. کتاب جواهر که امام خمینی (ره) آن همه در وصفش سخن گفتند حاصل فعالیت یک شیخ در گوشه یک حجره ساده بوده است.

 

تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی در پایان گفت: امروز نیز می توان چنین تلاش هایی داشت؛ همچنان که آخوندها در دوران پهلوی نیروهای انقلابی را در مساجد تربیت کردند.


منبع:شبستان
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: