رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: خانه اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى گردد و فرشته ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى نویسند.
عقیق:کسانى که بر این باورند که در اسلام به زن و حقوق زن، بها داده نشده است
با این گونه روایات چه مى کنند؟! روایاتى که آدمى را به داشتن دختر
پاکدامن، مباهى و سرافراز مى سازند.
مایه خوش یمنی و خوبى زن
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»[1]
دختران حسناتند، و پسران نعمات
ابان
بن تغلب از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران
حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب
بازخواست مىشود.[2]
دختر مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان
رسول
خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانه اى نیست که در آن
دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان
نازل مى شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى گردد و فرشته ها براى
پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى نویسند.»[3]
یاری دختر دار تا روز قیامت
روایت
شده است که از یکى از دو امام باقر یا صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر
گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند فرشته اى را بر او فرود مى آورد تا بال
خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید: این موجود ناتوانى است که از ضعف
آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و هزینه او را بر عهده بگیرد تا
روز قیامت یارى خواهد شد.[4]
دختر ریحانه خوش بو
روایت
شده است که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت
فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى انداخت، و
چون آنان را اندوه گین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من)
ریحانهاى است که او را مىبویم، و روزى او با خدا است.»[5]
امیرالمومنین
على (علیه السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) داده مى شد، آن حضرت مى فرمود: شاخه گل
خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است.[6]
دختر دلسوز والدین
امام
صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش
خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».
دختر
داشتن برابر با برکت، یارى خداوند و ثواب دختر داشتن بیشتر ازهزار حجّ و
هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن
رسول
خدا صل(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند
او را کمک مىکند و یارى مىنماید و برکت مىدهد و او را مىآمرزد.»[7] در
حدیث دیگری فرمودند: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار
جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»[8]
دختران باقیات الصالحات
پیامبر
(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند
دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد
کننده هستند و دختران باقیات الصالحات[9] هستند.»[10]
سرپرستی دختران برابر با مانع ورود به جهنم ،وجوب بهشت و باغهاى بهشتى
پیامبر
خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى
کند سه باغ از باغهاى بهشتى به او داده مىشود که هر باغى از دنیا و آنچه
در دنیاست بزرگتر است.»[11] در حدیث دیگری فرمودند: «کسى که سه دختر دارد و
بر رنج و سختى و راحتى آنان شکیبا باشد اینان در روز قیامت مانعى (از
جهنّم) براى او خواهند بود.»[12] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه
دختر یا سه خواهرش را بدهد بهشت بر او واجب است » پرسیدند: اى رسول خدا!
خرج دو نفر را نیز؟، فرمود بله و دو نفر گفتند: اى رسول خدا! و یک نفر؟،
فرمود: و یک نفر. و حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس سه
دختر و سه خواهر را سرپرستى کند و بر جاى دادن ایشان صبر کند تا آنکه شوهر
کنند یا آنکه بمیرند و در قبر جاى کنند من و او همانند این دو انگشت (به
انگشت شهادت و وسط اشاره کرد) در بهشت جاى داریم عرض کردم: اى رسول خدا! و
دو تا؟، فرمود: و دو تا عرضه داشتم: و یکى، فرمود و یکى». [13]
امام
صادق علیه السّلام) فرمود: «هر کس دو دختر و یا دو خواهر و یا دو عمّه و
یا دو خاله را تکفّل کند ما او را از آتش باز مىگیریم.»[14]
دختران با حجاب و عفیف، بهترین فرزندان
رسول
خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و
عفیف) بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى
از آتش برایش قرار مىدهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه
آن دو دختر به بهشت مىبرد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر
دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر مىدارد.»[15]
برخورد معصومین(علیهم السّلام) با جاهلیت
برای
مردى دخترى متولد شد حضرت امام صادق (علیه السّلام) او را در حال خشم دید
به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى مىکرد که من براى تو اختیار کنم یا
خودت براى خودت اختیار کنى تو در جواب حق سبحانه چه مىگفتى؟جواب داد من
مىگفتم: پروردگارا! تو براى من اختیار کن! حضرت علیه السلام فرمود: خداى
تعالى براى تو اختیار کرد سپس فرمود بجاى پسرى که عالم[16] همراه موسى او
را کشت در این گفتار حق سبحان: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما
خَیْراً مِنْهُ زَکاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً ما خواستیم که پروردگارشان
فرزندى بهتر و صالحتر و رحیمتر به آن پدر و مادر دهد[17] خداى تعالى
دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد.[18]
مردى
به خدمت رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد و به مردى که
نزد آن حضرت نشسته بود گفت که: خداوند فرزند دخترى به تو عطا کرده است به
محض شنیدن این خبر، چهره آن مرد درهم رفت! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و
آله و سلّم) از او پرسید: تو را چه پیش آمده است؟! عرض کرد: خیر است! حضرت
فرمود: تعریف کن که چه شده است؟ عرض کرد: از خانه که بیرون آمدم همسرم در
حال زایمان بود، اینک به من خبر دادند که او دخترى زائیده است! رسول خدا
(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) (که گویى از تغییر حال آن مرد به خاطر
دختر دار شدن در شگفت شده بود) به آن مرد فرمود: زمین است که سنگینى او را
تحمل مىکند، و آسمان است که بر او سایه مىافکند، و روزى او با خداست، و
او به منزله گل خوشبویى است که تو آن را مىبویى؛ سپس رو به اصحاب کرده
فرمود: کسى که داراى دخترى مىشود، گرفتار است، و کسى که دو دختر دارد،
باید به فریادش رسید، و کسى که سه دختر داشته باشد از جهاد و هر کار دشوار
دیگرى معاف است، و کسى که داراى چهار دختر باشد، پس اى بندگان خدا به کمک
او بشتابید،[19] و اى بندگان خدا به او وام دهید، و اى بندگان خدا به او
رحم کنید.[20]
راوى گوید: «در مدینه ازدواج کردم. امام صادق علیه
السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ عرض کردم: همه خوبىهایى
که از یک زن مىتوان دید در همسرم دیدم ولى او به من خیانت کرد. امام
فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است!!!!!!. امام فرمود: گویا دختر را
خوش ندارى؟ خداوند عز و جل مىفرماید: «شما نمىدانید پدران (و مادران) و
فرزندانتان، کدام یک براى شما سودمندترند.»[21]
ثواب خوشحال کردن دختران
پیامبر
خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش
از مردان است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه
خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»[22]
پیامبر (صلّى اللَّه
علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفهاى (هدیهاى)
بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقهاى
براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر
کس دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و
هر کس چشم پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از
ترس خدا بگرید خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»
پی نوشت ها: [1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 659 [2]
. ابن بابویه، محمد بن على - مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر
گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، 1جلد، انتشارات سرور - قم، چاپ: اول،
1381ش.ص507 [3] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651 [4] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509 [5]
. پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص:508 بر اساس این
روایت تولد حضرت زهرا سلام اللَّه علیها پس از بعثت حضرت محمد صلّى اللَّه
علیه و آله و سلّم صورت گرفته است و این مغایر گفته اکثر مورّخان اهل تسنن
است که تولد آن حضرت را چند سال پیش از بعثت مىدانند. [6] . راوندى
کاشانى، فضل الله بن على - صادقى اردستانى، احمد، النوادر( للراوندی ) /
ترجمه صادقى اردستانى، 1جلد، بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور - تهران، چاپ:
اول، 1376ش.؛ ص172 [7] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649 [8] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649 [9] . (چیزهایى که پایدار و باقى مىماند و شایسته است) [10] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649 [11] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651 [12] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651 [13]
. بن فهد حلى، احمد بن محمد - نائیجى، محمد حسین، آداب راز ونیاز به درگاه
بى نیاز (ترجمه عدة الداعی)، 1جلد، انتشارات کیا - تهران، چاپ: اول، 1381 ش
. آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) ؛ ج1 ؛ ص82 [14] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651 [15] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649 [16] . (حضرت خضر علیه السلام) [17] . 18/ کهف، 81. [18] . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) ؛ ج1 ؛ ص82 [19] . مخصوصا امروزه و با این مخارج سرسام آور ازدواج و جهیزیه دختران!! [20] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509 [21] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 657 [22] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 653 [23] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 653 *اهل البیت منبع:فرهنگ