علامه مجلسی نقل مى کند که هر که حاجتى داشته باشد، آن را در رقعه اى بنویسد و در نهرى یا چاهى عمیق یا گودال آبى بیاندازد و آن نامه به حضرت صاحب الزمان (عج) مى رسد.
عقیق:درخواست حاجت از ائمه اطهار (ع)، وقتى با نیّت خالصانه و صادقانه صورت
گیرد، قطعاً سبب بذل توجه و عنایات خاصّ آنان خواهد شد؛ چون هیچ ارتباطى
با منابع رحمت و فیض الاهی بدون پاسخ و اثر نمى ماند. اما این به معناى
اجابت خواسته مطرح شده و برآمدن حاجت نیست؛ زیرا برآمدن یک خواسته گاهى به
جهات مختلف مصلحت نیست، که در این صورت برکات و نعمت هاى دیگرى در دنیا و
آخرت براى او مقرر مى شود.
نفس ارتباط با امام
زمان (عج) و درخواست از وی آثار سازنده روحى و معنوی دارد. این درخواست می
تواند بهصورت قلبى یا لفظى و حتى کتبى باشد. نوشتن نامه کتبى براى حضرت
راهى براى ایجاد ارتباط با او است و در وقت گرفتارى و حاجت مى توان این کار
را انجام داد و به نحوه خاصّی از نوشتن نیاز ندارد.
البته
مجلسی (به نقل از مصباح کفعمی) نقل مى کند که هر که حاجتى داشته باشد، آن
را در رقعه و نامه اى بنویسد و در قبور یکى از امامان (ع) بیاندازد و یا آن
را ببندد و مهر کند و از خاک پاک گل بسازد و نامه را در میان آن بگذارد و
در نهرى یا چاهى عمیق یا گودال آبى بیاندازد و آن نامه به حضرت صاحب الزمان
(عج) مى رسد و آن حضرت عهده دار برآوردن حاجت او مى گردد. و نامه اى که
نوشته مى شود با این عبارت است:
آن گاه بالاى آن نهر جارى یا
گودال آب مى آید و بر یکى از وکلاى حضرت اعتماد و توجه نماید (یعنى به
عثمان بن سعید عمروى یا فرزندش محمد بن عثمان یا حسین بن روح و یا على بن
محمد سمرى که از وکلاى خاص حضرت حجت (عج) بوده اند) و سپس نامه خود را در
آن نهر و یا چاه و یا گودال آب بیاندازد که ان شاءالله حاجت او برآورده مى
شود. [2]
البته نمی توان به صورت قطعی اعلام کرد که این دستور، برگرفته از روایتی از معصومان باشد.
پی نوشت:
[1] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 91، ص 29 – 30، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق.
[2] . شیخ عباس، قمی، منتهى الآمال، ج 2، ص 869، انتشارات هجرت، چاپ چهاردهم، تابستان 1380ش. منبع:باشگاه خبرنگاران