اگرچه انفاق شیوه های مختلفی دارد اما پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «مؤمن هيچ انفاقى نكرد كه نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر از ....»
عقیق: حق گویی و حق مداری از سفارشات اکید دین اسلام و قرآن و روایات است حتی اگر به ضرر انسان تمام شود از این رو است که خداوند در آیه 135 سوره مبارکه نساء می فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! به عدالت برخيزيد و براى خدا شهادت دهيد هرچند عليه خودتان يا پدر و مادر و خويشاوندان شما بوده باشد». پیامبر خدا (ص) در این باره می فرمایند: «باتقواترين مردم كسى است كه حقّ را بگويد، چه به سودش باشد چه به زيانش.» همچنین، از ایشان است که فرموده اند: «مؤمن هيچ انفاقى نكرد كه نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر از گفتن حق در هنگام خشم و خشنودى باشد.» امیرمومنان علی (ع) نیز فرموده اند: «بر قبضه شمشيرى از شمشيرهاى رسول خدا صلى الله عليه و آله نوشته شده بود ... حقّ را بگو هر چند عليه خودت .» و نیز می فرمایند: «برترين مردم نزد خدا كسى است كه عمل به حقّ را از عمل به باطل بيشتر دوست داشته باشد ـ اگر چه براى او زيانمند و غمبار باشد ـ و باطل برايش سودمند و فزاينده.» رسول خدا (ص) می فرمایند: «هان! مبادا ترس از مردم مانع آن شود كه كسى حق را بداند و نگويد. بدانيد كه برترين جهاد سخن حقّى است كه در برابر فرمانرواى ستمگر و منحرف گفته شود.» علاوه بر این، امام صادق (ع) می فرمایند: «در روز قيامت سه كس از همه مردمان به خداوند عزّ و جلّ نزديكترند تا آن گاه كه از حسابرسى فارغ شود: ... و مردى كه حقّ را ، له يا عليه خود ، بگويد.» ایشان همچنین فرموده اند: «نشانه ايمان راستين آن است كه حق را هرچند به زيانت باشد بر باطل اگر چه سودت رساند، ترجيح دهى.» امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «مؤمن را بر مؤمن هفت حق است ؛ واجبترين آنها اين است كه آدمى حق را بگويد، هرچند عليه خود يا پدر و مادرش باشد و به خاطر آنها از حق منحرف نشود.» پی نوشت ها: بحارالانوار امالی شیخ صدوق کنزالعمال منبع:قدس 211008