19 مهر 1400 5 (ربیع الاول 1443 - 59 : 16
کد خبر : ۵۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
هم چنين در عالم كبير، اشياء متضادّه كه بعضى را خير و بعضى را شر می نامند و وجود هر دو ضرور است و هر دو براى نظام كل، خير است و در كار است و آن جاهلان نمی ‏دانند.
عقیق: بنابر تصریح آموزه های دینی وجود هر صفت، حس و حالت در آدمی دلیلی دارد که به نفع آدمی است و به او برای زندگی بهتر کمک می کند؛ از جمله حالاتی که بر انسان عارض می شود فراموشی است که امام صادق (ع) دلیل آن را بیان کرده اند:
«و نعمت فراموشى در آدمى اگر تأمل كنى عظيم ‏تر است از نعمت يادآورى، اگر فراموشى در آدمى نبود هيچ كس را از مصيبتى تسلّى حاصل نمى‏شد، و حسرت احدى منقضى نمى‏شد، و كينه هيچ كس از سينه ‏اش زايل نمى‏شد، و به هيچ يك از نعمت‏هاى دنيا متمتّع نمى ‏شد براى آن كه آفاتى كه بر او وارد شده هميشه در برابر او بود و اميد نداشت كه پادشاهى كه دشمن او است از احوال او غافل گردد، يا حسودى لحظه ای از فكر او بپردازد، پس نمى‏بينى كه خداوند حكيم حفظ و نسيان را در آدمى قرار داده و هر دو ضد يك ديگرند، در هر يك مصلحتى هست كه وصف نمى‏توان كرد و هر دو در انتظام احوال آدمى ضرور است.
پس اگر تفكّر كنى اين امور متضادّه موجب اقرار به وحدت صانع است نه تعدّد چنانچه مجوس از اينجا به غلط افتاده ‏اند و به دو خدا قائل شده‏ اند «تَعالَى اللَّهُ عَمَّا يقولون» زيرا كه همچنان كه در بدن آدمى اين دو ضد، هر دو در كار است و صانع بدن بايد كه هر دو را قرار دهد تا صنعتش تمام باشد، هم چنين در عالم كبير، اشياء متضادّه كه بعضى را خير و بعضى را شر مى‏ نامند و وجود هر دو ضرور است و هر دو براى نظام كل، خير است و در كار است و آن جاهلان نمى ‏دانند.»


پی نوشت:
توحيد مفضل، ترجمه علامه مجلسى، صفحه 103
منبع:قدس
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: