تأمل كن و عبرت بگير در آفريدن مو و ناخن ها كه چون نمو مى كنند و دراز مى شوند و بسيار مى شوند و بايد تخفيف داد به تدريج...
عقیق:بسیاری از مسائلی را که بشر با سال ها ممارست و مطالعه و تحقیق درباره فیزیک بدن انسان به دست آورده، معصومین علیهم السلام قرن ها پیش چرایی و حکمتشان را بیان کرده اند. آنچنان که امام صادق (ع) درباره حکمت رشد مو و ناخن خطاب به مفضل فرموده اند: «تأمل كن و عبرت بگير در آفريدن مو و ناخن ها كه چون نمو مى كنند و دراز مى شوند و بسيار مى شوند و بايد تخفيف داد به تدريج، پس به اين سبب آنها را بى حس گردانيده كه از بريدن، الم نيابد و متأثر نشود، و اگر چنين نمى بود آدمى ميان دو امر بد و ناملايم مردد مى شد يا آن كه مى گذاشت كه دراز شوند و گران بودند بر او و اگر تخفيف مى داد درد و الم مى يافت.» مفضّل گفت: چرا حق تعالى چنان نيافريد اينها را كه بر يك اندازه باشند و بلند نشوند؟ حضرت (ع) فرمودند كه: «خدا را در بلند شدن و بريدن آنها نعمت ها هست كه اكثر مردم قدر آنها را ندانند و شكر خداى را بر آنها نمى كنند. بدان كه دردها و الم هاى بدن بيرون مىرود به بيرون آمدن موها از مسامات آنها و به دراز شدن ناخن ها از سر انگشتان و به اين سبب امر كرده اند آدمى را به نوره ماليدن و سر تراشيدن و ناخن گرفتن در هر هفته تا مو و ناخن زودتر بلند شوند و به بيرون آمدن آن دردها از بدن بيرون رود، و چون بلند شوند و نبريدند ديرتر دراز مى شوند و دردها و مواد آنها در بدن محتبس مى شوند و باعث بيمارى ها و علت ها مى گردند.» همچنین، ایشان درباره حكمت تخصيص روئيدن مو به برخى اعضاء می فرمایند: «و ايضا مو را در جايى چند كه ضرر دارد نرويانيده، اگر مو در ديده روئيده مى شد مورث كورى مى شد، و اگر در ميان دهان مى روئيد آشاميدن و خوردن بر اين كس ناگوار مى شد. و اگر در ميان كف مى روئيد احساس اشياء را به لمس نمى توانست كرد و...؛ پس نظر كن كه هر جا كه مصلحت در روئيدن نيست نروئيده و اين نه مخصوص به انسان است، بلكه در بهايم و درندگان و ساير حيوانات كه نسل مى آورند مى بينى بدن هاى ايشان را كه همه اعضاء را مو گرفته به غير از اين مواضع كه ذكر شد به سبب اين وجوه كه مذكور شد از مو خالى است.» پی نوشت: توحيد مفضل، ترجمه علامه مجلسى، صفحه 85 و 86 منبع:قدس 211008