02 آذر 1401 29 ربیع الثانی 1444 - 37 : 17
کد خبر : ۵۸۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
مركز تحقيقات تاريخ، هنر و فرهنگ اسلامي (ارسيكا) مستقر در «استانبول» تركيه، نسخ قديمي قرآن متعلق به قرن يكم هجري را از كشورهاي مختلف گردآوري و منتشر كرده است.
عقیق:به نقل از روزنامه «ديلي صباح»، اين مركز پژوهشي با گردآوري نسخه‌هاي قديمي قرآن كريم از كتابخانه‌ها و موزه‌هاي معتبر جهان، ضمن چاپ اين نسخ، آن‌ها را ديجيتالي مي‌كند.
به گفته هاليت ارن، مديركل مركز تحقيقات تاريخ، هنر و فرهنگ اسلامي (ارسيكا)، اين مركز كار گردآوري و انتشار نسخه‌هاي قديمي قرآن كريم را از سال 2005 آغاز كرد.
وي گفت: از مرحله پژوهش تا انتشار، كميته‌اي به نظارت بر كار بر روي اين نسخ مي‌پردازد.
ارن افزود: نسخ قرآني موجود از قرن اول هجري بيش از 10 نسخه نيست. ما كار چاپ مجدد اين نسخ را با نسخه‌اي كه از بقيه به ما نزديكتر بود آغاز كرديم و آن نسخه‌اي بود كه در موزه كاخ توپقاپي در استانبول نگهداري مي‌شود. اين نسخه بعد از ويرايش علمي و مقايسه با ديگر نسخه‌هاي قرآن چاپ شد.
وي افزود: جمع‌آوري اين نسخ قديمي با توجه به ارزش بالاي آن‌ها آسان نبود. سخت‌ترين آن قرآن بزرگ «مشهدالحسين» حلب بود كه بعدها به موزه نسخ خطي قاهره منتقل شد و پس از مذاكره با مسئولان مصري اين نسخه به ما سپرده شد.
مديركل مركز تحقيقات تاريخ، هنر و فرهنگ اسلامي (ارسيكا) در ادامه گفت: پس از آن تحقيقات جامعي بر روي اين نسخه انجام شد. سپس موفق شديم نسخه ديگري منسوب به امام علي[ع] را از صنعا، پايتخت يمن به اينجا بياوريم.
هاليت ارن همچنين گفت: نسخه‌هاي ديگر نيز از ديگر كشورها گردآوري كرده‌ايم كه در حال حاضر زير چاپ هستند. نسخه‌هايي نيز از شهرهاي پاريس، لندن و «توبينگن» آلمان گردآوري شده‌ كه كار بر روي آن‌ها در حال انجام است.
وي تأكيد كرد: اهميت اين قرآن‌ها كه نخستين نسخه‌هاي نگاشته شده هستند در آن است كه نشان مي‌دهد در قرآن كريم هيچ تغييري رخ نداده است.
به گفته مديركل مركز تحقيقات تاريخ، هنر و فرهنگ اسلامي (ارسيكا) وابسته به سازمان همكاري اسلامي، اين نسخه‌ها به خاطر ويژگي‌هاي هنري، خطاطي و نوع كاغذ و صحافي نيز حائز اهميت هستند.


منبع:‌ايكنا
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: