مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی به تشریح راهکارهای تحقق سبک زندگی اسلامی با بهرهگیری از تعالیم و آموزههای ناب قرآنی پرداخت.
عقیق:حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم با توجه به این که بهار قرآن بیشتر ناظر به حوزه عمل به آیات نورانی آن در مسیر ساختن سبک زندگی قرآنی است، اظهار داشت: توجه به مقوله بنیادین سبک زندگی اسلامی که رهبر فرزانه انقلاب در سالهای اخیر، بارها و بارها بر آن تأکید داشتهاند، چنانچه به شیوه منطقی و با نگاهی کاملاً هوشمندانه توأم با روایات و آیات قرآنی باشد، بیدرنگ تحوّل عظیمی را در سطح جامعه و بهویژه در نهاد خانوادهها ایجاد خواهد کرد. مبانی سبک زندگی را از کلام پروردگار استخراج کنیم وی افزود: بیشک مقصود مقاممعظم رهبری از طرح بحث سبک زندگی، توجهدادن همگان به این اصل کلیدی و راهگشاست که میبایست مبانی سبک زندگی را از قرآن و سنت پیامبر و سیره و گفتار حضرات معصومین(ع) استخراج کرده و آنها را بهکار بندیم. چیستی و ماهیّت سبک زندگی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با بیان اینکه سبک زندگی، مجموعهای متشکل از باورها و ارزشهای انسان است که در زندگی او تجلی و ظهور و بروز پیدا میکند، گفت: اگر سبک زندگی ما در عمل مطابق با تعالیم اسلامی نباشد، نمیتوانیم مدعی شویم که در همه ابعاد زندگی، شاخصههای ما متناسب با سبک زندگی اسلامی است عمل به فرموده ثقلین؛ رمز سعادت دنیوی و اُخروی وی تکیه بر ارزشهای اخلاقی و الهی، عمل به آموزههای ناب دینی را لازمه تعالی بشر در این دنیا دانست و افزود: قرآنکریم به خوبی ارزشها و معارف دینی را بیان کرده و ائمه اطهار(ع) بهعنوان بزرگترین مفسران و حافظان کلام وحی، به تبیین و تفسیر آنها پرداختهاند و لذا هرچقدر ما بتوانیم سبک زندگی خود را با آیات نورانی قرآن و کلام اهل بیت(ع) همسو کنیم، به همان میزان زمینه سعادتمندی دنیا و آخرت خود را فراهم کردهایم. هنرمندان معارف قرآن را تبیین و نشر دهیم این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است تا در بهار قرآن، هنرمندانه به تبلیغ و تبیین آیات این کتاب آسمانی و ارزشها و باورهای قرآنی بپردازیم، خاطرنشان کرد: قبل از هرچیز باید توجه داشت که قرآنکریم، کتاب اعتقادی و یا اخلاقیِ صِرف نیست، بلکه کتاب زندگی است که عمل به دستورالعملهای آن مترادف با سعادت حقیقی و بهتر زیستن در همین دنیاست. توجه به قرآن، در اولویت فعالیتهای رمضانی باشد وی با بیان اینکه مهمترین شأن ماه رمضان این است که قرآن در این ماه مبارک بر قلب پیامبر خاتم(ص) نازل شده است، گفت: ما باید حتماً در این ماه پر فضیلت و بیهمتا به قرآن بیش از همه موضوعات دیگر اهمیت بدهیم. معنای نزول دفعی و تدریجی قرآن چیست؟! این قرآنپژوه و صاحبنظر در علوم قرآنی همچنین با اشاره به اینکه قرآن دو نزول داشته است، ابراز داشت: یک نزول دفعی است که بر قلب پیامبر(ص) نازل شده و براساس برخی از نظریات در هر ماه از ماههای مبارک رمضان، خدای متعال یکبار کل قرآن را بر قلب پیغمبر(ص) نازل کرده است و یک نزول هم تدریجی است که به مناسبتها و شأن نزولها در طول رسالت پیامبر(ص) از طریق پیک وحی به ایشان نازل میشده است. حیات مادی و حیات معنوی مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انسان از منظر آموزهها و تعالیم قرآنی برخوردار از دو نوع حیات مادی و معنوی است، گفت: حیات معنوی، آن حیاتی است که با شاخصههای دینی معنا و مفهوم پیدا میکند و طبعاً در درونِ خود بایستهها و الزاماتی دارد، ضمن آنکه باید توجه داشت که اساساً حیات معنوی، آن جایی تبلور مییابد که فرد از خصایص و ویژگیهای معنوی دور نشود. زندگان حقیقی، حیات معنوی دارند وی همچنین بیان داشت: در آیه 22 سوره مبارکه فاطر، خدای متعال ضمن تشریح همین مطلب، به این نکته اشاره میکند که اساساً زندهها و مردهها با یکدیگر مساوی نیستند که قطعاً منظور قرآن، زنده و مرده معمولی نیست؛ بلکه مقصود از زندهها کسانی هستند که دارای حیات معنوی میباشند و از آنسو، مُرده هم کسی است که از چنین حیاتی بیبهره باشد. دقیقاً از همینروست که در روایات و آیات ما، زندگان واقعی کسانی میباشند که برخوردار از حیات معنوی هستند. سبک زندگی دینی، رنگ و بوی قرآنی دارد وی یادآور شد: از این حیث وقتی ما سخن از سبک زندگی اسلامی به میان میآوریم، بیشک مرادمان زندگی به معنای حقیقی کلمه است که باید رنگ و بوی قرآنی و اهل بیتی داشته باشد. تقویت ارتباط با خدا؛ اولین گام در سبک زندگی قرآنی یوسفیمقدم در ادامه خاطرنشان کرد: با نگاهی به آموزههای کلام وحی درمییابیم که یکدسته اسباب، انگیزهها و عوامل، در تحقق سبک زندگی اسلامی نقش کلیدی دارند، از جمله اینکه برای داشتن سبک زندگی دینی و قرآنی، در گام اول میبایست ارتباط خود را با خدا تقویت کرد و بهمعنای حقیقی کلمه، اهل ایمان بود. وی افزود: در آیات قرآن بر همین مسأله بهطور ویژه تأکید شده؛ کمااینکه در آیه 122 سوره مبارکه انعام، وقتی سخن از زندهشدن مردگان به میان میآید، منظور اعطای ایمان است؛ به این معنیکه نور واقعی از ناحیه پروردگار، بر قلب فرد تابیده است. زیست مؤمنانه در جامعه دینمدار این محقق و پژوهشگر قرآنی اظهار داشت: به عبارت دیگر برای اینکه فردی حقیقتاً سبک زندگیاش دینی باشد باید در وهله اول، قوه ایمانی را در خود رشد داده و نقش آن را در جایجای زندگیاش روزبهروز پررنگتر کند و در میان مردم، زیست مؤمنانهای داشته باشد. وی اضافه کرد: نشانه اصلی ایمان در وجود فرد این است که باور داشته باشد که بنده خالق متعال است و لذا همه رفتار و گفتار و نیّاتش خدایی باشد و خواست و مشیّت حضرت حق را در زندگی فردی و اجراییاش احساس نماید و بدینگونه انسان، رفتار و گفتارش همواره رنگوبوی الهی و معنوی داشته باشد. حقگو و حقپذیری ؛ شاخصه ایمان قرآنی این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: عامل مهم دیگر در این خصوص، ناظر بر حقپذیری و حقگویی فرد است. در آیه 169 سوره مبارکه اعراف، اینگونه میخوانیم که با خدا عهد و پیمان بستهایم که جز حق نگوییم و جز حق نپذیریم. اگر میخواهیم سبک زندگیمان اسلامی باشد، باید در همه لحظات عمر، این پیمان را میان خود و خدا حفظ کرده و روزبهروز آن را تقویت کنیم. وی همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که ما انسانها باید ببینیم که خدا و رسول(ص) و امامان معصوم(ع)، ما را به چهچیزی دعوت کرده و از چهچیزی نهی فرمودهاند، که اگر به همین مسأله عمل کنیم، قطعاً رستگار شده و زندگیمان یک زندگی سعادتمندانه خواهد بود. عمل به آموزههای دینی، رمز اصلی است استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، رمزِ داشتن یک زندگی معنوی را عمل به آیات قرآن و سیره و سنت ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: یکی از شاخصههای مهم بهرهمندی از سبک زندگی اسلامی، عمل به آموزههای دینی است؛ عملیکه البته ریشه در عقیدهای استوار و باوری عمیق داشته باشد، چه آنکه اساساً حیات طیّبه قرآنی، در سایه عمل صالح محقق میشود، چنانکه خداوند در آیه 97 سوره نحل میفرماید: هرکس عمل صالح انجام دهد، اگر اهل ایمان باشد به حیات طیّبه دست مییابد. زنهار از زشتیها و پلیدیها وی همچنین تأکید کرد: از این منظر، مراد از سبک زندگی اسلامی، زندگی پاک و بیآلایشی است که خوبیها و فضیلتها در آن متجلی باشد و بدیها و رذالتهای شیطانی در آن هیچجایی نداشته باشد؛ زشتیها و رذالتهایی همچون دروغگویی که مقاممعظم رهبری نسبت به رواج آن در جامعه در قالب بحث سبک زندگی اسلامی هشدار دادهاند، در زندگی ایمانی و دینی نباید جایی داشته باشد. کلام ماندگار پیر جماران را از یاد نبریم یوسفیمقدم در خاتمه صحبتهای خود بیان داشت: راه درمان دروغگویی و نیز آسیبهای دیگر همچون پرخاشگریها و نابردباریها در روابط اجتماعی که مقاممعظم رهبری، راجع به آن نیز دغدغه خود را بیان داشتند، این است که فرد، بُعد ایمانی را در خود تقویت کرده و همواره این را بداند که عالم محضر خداست و بنا به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امامخمینی(ع)، نباید در محضر خدا معصیت کرد. منبع:قدس 211008