04 آذر 1400 20 ربیع الثانی 1443 - 02 : 20
کد خبر : ۵۷۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
صبح ناشر با مدیر انتشارات «قرآن و اهل بیت نبوت»
قائم‌مقام انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت به عرضه صحیفه فاطمیه اشاره کرد و گفت: این اثر شناسنامه معرفی شیعه است. ما آن را حتی در مناطق سنی‌نشین هم توزیع کردیم. امروز هم چاپ پنجم آن روانه بازار خواهد شد.

عقیق:هانی چیت‌چیان قائم مقام انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت در بیست و سومین نشست صبح ناشر به آغاز تا انجام فعالیت‌های این انتشارات پرداخت.

بر اساس این گزارش چیت‌چیان در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اینکه چرا انتشارات آغاز به فعالیت کرد گفت: ابتدای امر قصد نداشتیم به حوزه نشر ورود پیدا کنیم.

وی افزود: تلاش داشتیم هر فردی در زمینه تخصصی به کاری بپردازد اما اتفاقی که افتاد این بود که سرعت حجم تولید محتوا بیش از سرعت نشر بود  و از سوی دیگر کتاب‌هایی که بر انها کار علمی شده بودند دپو می‌شدند.

 

قائم مقام انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت با بیان اینکه پیش از اغاز فعالیت انتشارات کتاب ها را داخلی منتشر می‌کردیم و مجوز ناشر مولف دریافت کردیم و این مجوز برای سال 1392 است، افزود: مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران که به مرور نام مجمع بر ان نهاده شد از سال 77 کار خود را کلید زد و از وجود اساتید دانشگاه تهران در بهره برده شد.

چیت چیان با اشاره به حضور این اساتید و سوق به سمت تفسیر المیزان عنوان کرد: با توجه به حضور اساتید برجسته کم کم به سمت تفسیر المیزان علامه طباطبایی کشیده شدیم، هسته اولیه کار حدود 5 نفر و به مرور 12 نفر در گروه سنی 18 تا بیست سال تشکیل شد.در ادامه به فکر بررسی کارهای قرآنی کشور رسیدیم. برای این دوستان دوره‌ای در دانشگاه تهران در رشته مفاهیم، تفسیر موضوعی و.. برگزار شد. اما به این نتیجه رسیدیم که اگر فردی بخواهد در حوزه تولید علم و استفاده جدی از قرآن کار کند، این روشها کافی نیست و باید استفاده حداکثری از قرآن صورت گیرد.

وی ادامه داد: حدود سال 81 تفسیر علامه را با جدیت و دقت و به شکل خط به خط خواندیم و بررسی کردیم.در این راستا حلقه‌های مطالعاتی تشکیل می‌دادیم. اولین دغدغه ما در سال 77 این بود که قرآن آیا کتاب همه چیز است یا نه؟ بعدها متوجه شدیم با چالش بسیار جدی مواجهیم.12 سال روی موضوع روش ‌ها کار کردیم چرا که روش نکته مهمی شمرده می شود  و در حوزه روش کار جدی صورت نگرفته و تنها شاهد گام‌های دانشجویی بوده ایم.

 

قائم مقام انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت با تاکید بر اینکه ما اصلا نمی خواستیم کتاب تالیف کنیم چرا که مجموعه‌ای کاملا دانشجویی بودیم، تصریح کرد: سال‌ 84 کلاس‌های قران پیمایی را برپا کردیم، سوره‌ها قرآن را با توجه به روش‌ها بررسی می‌کردیم در این مسیر سه دور ختم قرآن در کلاس‌های قرآن پیمایی انجام شد.

وی با بیان اینکه با قرآن حداقلی برخورد شده است، تاکید کرد: البته قرآن نور است و به هر شکل قابلیت استفاده دارد اما ما در هر نقطه‌ای که احساس کردیم ولایت علمی بر سیستم دیده می شود کار را به خبرگان امر مثلا در حوزه علمیه واگذار کردیم تا از انحراف جلوگیری کنیم.

چیت‌چیان ضمن اشاره به اینکه مجموعه ما حدود سه هزار مخاطب دارد و هر ترم حدود 160 ورودی جدید داریم گفت: ریزش‌ها ما در هر دوره کمتر از ده درصد است، و چندی است که دوره فعالیت مجازی را نیز برای زنان خانه‌دار و دیگر مخاطبان علاقه‌مند آغاز کرده‌ایم.

وی به سال 89 و مدون کردن مجموعه روش ها در 10 مجلد اشاره کرد و بیان داشت: این آثار در موضوع روش منتشر شد و عناوینی نظیر: روش های تدبر با روایت و ادعیه، روش های قرآن به قرآن و روش‌های تدبر در قران و.. را شامل می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت کتب قرآنی در جامعه و چرخه اقتصادی هم اشاره کرد و عنوان داشت: سال 1392انتشارات را راه اندازی کردیم در آن زمان 70 عنوان کتاب تالیفی داشتیم و در سال اول 40 عنوان اثر چاپ کردیم و چرخه نشر بر اساس عرضه کتاب اتفاق افتاد.

چیت‌چیان گفت: مهم در کار فرهنگی این است که آیا می‌تواند به بودجه و درآمدی برسد که بتواند به کار خود ادامه دهد یا خیر؟ ما در ابتدا که کار دانشجویی می‌کردیم، مخارجمان را از دانشگاه تهران و یا گروه‌های فعال در آن تأمین می‌کردیم، اما بعد از بسط فعالیت‌ها تمرکز خود را بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی‌ای که در اختیار داریم، گذاشتیم، درست همانند همان کاری که حوزه علمیه انجام می‌دهد. در این صورت موظف به ارائه خدماتی هستیم که خود مردم ضرورت آن را احساس کنند. در این حالت عمق فعالیت‌های قرآنی بیشتر هم خواهد شد. ما از سال جدید تصمیم گرفتیم که تمرکزمان را بر معرفی یک‌کتاب قرار دهیم.

این ناشر به صحیفه فاطمیه هم اشاره کرد و با تاکید بر انتشار آن در سال 94 گفت: این اثر شناسنامه معرفی شیعه است. ما ان را حتی در مناطق سنی نشین هم توزیع کردیم. امروز هم چاپ پنجم آن روانه بازار خواهد شد. اگر تولید محتوا مثل کتاب با نظام آموزشی و تربیت نیرو متناسب پابه پا اتفاق افتد مشکل اقتصادی برطرف می‌شود.


منبع:فارس

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: