03 بهمن 1401 2 رجب 1444 - 43 : 22
کد خبر : ۵۷۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
آيت الله نوري همداني:
حضرت آيت الله نوري همداني، شب‌هاي قدر را هنگامه ثبت تقدير و سرنوشت يكساله انسان خواند و گفت: در شب قدر، تقدير الهي درباره انسان‌ها ضوابطي را مقرر مي‌كند كه اگر در اين شب‌ها كسي توفيق توبه، تضرع و تقرب به درگاه الهي پيدا كند، خداوند مقدرات او را براساس سعادتش تعيين مي‌كند.
عقیق:حضرت آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد، در بيستمين برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنراني‌هاي شب‌هاي ماه مبارك رمضان كه از شبكه اول سيما پخش شد، شب‌هاي قدر را هنگامه ثبت تقدير و سرنوشت يكساله انسان خواند و اظهار داشت: در شب قدر، تقدير الهي درباره انسان‌ها ضوابطي را مقرر مي‌كند كه اگر در اين شب‌ها كسي توفيق توبه، تضرع و تقرب به درگاه الهي پيدا كند، خداوند مقدرات او را براساس سعادتش تعيين مي‌كند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم به اجر و پاداش شب‌زنده‌داري در شب‌هاي قدر اشاره كرد و افزود: شب‌زنده‌داري و توجه به اعمال شب‌هاي قدر، سبب بهره بردن از فيوضات معنوي و رحمت‌هاي الهي خواهد شد.
وي جهاد و شهادت در راه خدا را موجب سعادت و رستگاري انسان خواند و ابراز داشت: حضرت علي(ع)، هنگام اصابت شمشير ابن ملجم بر سر مباركشان فرمودند «به خداي كعبه رستگار شدم»؛ و با اين بيان نوراني به نقش شهادت در رستگاري و سعادت انسان اشاره كردند.
حضرت آيت الله نوري همداني به مقام و جايگاه حضرت علي(ع) در پيشگاه الهي اشاره و خاطرنشان كرد: پيامبر اكرم(ص) خطاب به حضرت علي(ع) فرمودند «يا علي(ع) اگر همه درياها مركب و تمام درخت‌ها، قلم شوند و جن و انس براي حساب و كتاب جمع شوند؛ نمي‌توانند فضايل و مناقب تو را بشمارند».وي با اشاره به ضرورت مطالعه سخنان نوراني حضرت علي(ع) به‌ويژه كتاب نهج البلاغه تأكيد كرد: امام خميني(ره) در وصيت‌نامه خويش مي‌فرمايد «ما افتخار مي‌كنيم؛ نهج البلاغه‌اي كه حاوي مطالب مهمي درباره حكومت اسلامي، امور سياسي، فرهنگي، اقتصادي، اعتقادي، فردي و اجتماعي است، از پيشواي ما اميرمؤمنان علي(ع) است».
اين مرجع تقليد به بحث‌ معاد اشاره كرد و يادآور شد: در كتاب نهج البلاغه نيز بحث‌هاي زيادي راجع به معاد بيان شده است؛ چنان كه حضرت علي(ع) در اين‌باره فرمودند «اي مردم؛ دنيا محل عبور است، آخرت مقر و جايگاه زندگي شما است، از اين دنيا وسايلي براي آخرت خود فراهم كنيد».
وي به تجسم اعمال در ديدگاه علمايي همچون شيخ بهايي و علامه طباطبايي اشاره كرد و گفت: ايشان بر تجسم اعمال در آخرت تأكيد دارند؛ به اين معنا كه اعمال صالح به صورت نعمت‌هاي بهشتي و عمل سوء و گناهان به صورت عذاب و جهنم مجسم مي‌شوند.
حضرت آيت الله نوري همداني با اشاره به رابطه عمل انسان با كيفر و پاداش اخروي افزود: برخي از علما معتقدند كه رابطه عمل با كيفر و پاداش، نوعي رابطه علي و معلولي است؛ چنان كه علامه مجلسي در كتاب بحارالانوار نيز بر اين نظر اصرار دارد.
وي به تجسم، اشياء، زمان‌‌ها و مكان‌ها در قيامت اشاره و تأكيد كرد: بر طبق روايات، تجسم منحصر به عمل، عقيده و اخلاق نيست؛ بلكه قرآن و ماه رمضان نيز در روز قيامت مجسم مي‌شوند؛ چنان كه امام باقر(ع) فرمودند «مردم در روز قيامت در صف‌هاي متعددي مي‌ايستند، چهره زيبايي نمودار مي‌شود و به سمت آنها مي‌آيد، از صف پيامبران، شهدا و ديگر صف‌ها عبور مي‌كند و در پيشگاه خداوند متعال مي‌ايستد و مي‌گويد پروردگارا من قرآن هستم كه به اين صورت مجسم شده‌ام».
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم افزود: «خداوند مي‌فرمايد كه تو شفيع بزرگ هستي و قرآن مي‌گويد؛ پروردگارا بهشت را نصيب كساني قرار بده؛ كه شب‌ها را با تلاوت من مي‌گذراندند، افرادي كه با خواندن من انس مي‌گرفتند و گروهي كه در هر صحنه‌اي از زندگي به من عمل كردند».
وي با اشاره به روايتي از امام حسن عسكري(ع) افزود: حضرت فرمودند «ماه رمضان در قيامت مجسم شده و در مقام شفاعت با چهره بسيار زيبايي در ميان مردم ظاهر مي‌شود».
حضرت آيت الله نوري همداني در پايان يادآور شد: عمل انسان فقط به دنيا مربوط نمي‌شود؛ بلكه خداوند براي اعمال انسان دو چهره دنيوي و اخروي قرار داده است؛ يعني هر عملي در دنيا انجام دهد؛ تجسم آن را در قيامت به صورت بهشت و جهنم مشاهده خواهد كرد.


منبع:حج
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: