ماه رمضان در سیره ائمه(ع)
امام صادق(ع) قلب ماه رمضان و آغاز سال یعنی حسابرسی اعمال را «لیلةالقدر» دانستهاند و فرمودند که شب نوزدهم برآورد اعمال، شب بیست و یکم تصویب اعمال و شب بیست و سوم زمان تنفیذ اعمال است.
عقیق: روزه و توجه به ماه مبارک رمضان، قرآن خواندن در این ماه، صله رحم و افطاری دادن جزو سیره همه ائمه (ع) محسوب میشود.امام صادق (ع) فلسفه روزهداری را براساس احادیثشان دوری از خواهشهای نفسانی، پاکی دل، اعضا و جوارح، شکرگزاری از نعمتهای خداوند، خشوع در برابر درگاه الهی، از بین رفتن شهوات و زیاد شدن حسنات به شمار میآورند و میفرمایند: اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک: آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند (یعنى از گناهان پرهیز کند.)از امام صادق (ع) در کتاب «من لا یحضره الفقیه» نقل شده: «مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مىکند» و «من افطر یوماً من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛ هر کس یک روز ماه رمضان را بدون عذر بخورد - روح ایمان از او جدا مىشود»امام صادق (ع) تأکید ویژهای در ماه رمضان بر افطاری دادن و صله رحم در منزل آشنایان دارند، در کتاب «محاسن» به نقل از ایشان آمده است: افطارُکَ فی مَنزِلِ أخیکَ المُسلِمِ أفضَلُ مِن صِیامِکَ سَبعِینَ ضِعفاً: افطار کردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز روزه تو است.ایشان همچنین میفرمودند: مَن لَم یُغفَر لَهُ فی شهرِ رمضانَ لَم یُغفَر لَهُ إلی مِثلِهِ مِن قابِلٍ الّا أن یَشهَدَ عَرَفَةَ: کسى که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد، مگر آن که در عرفه حاضر شود.امام صادق (ع) در روایات مختلف درباره لیلةالقدر صحبت کرده و احادیث فراوانی در این رابطه دارند، ایشان قلب ماه رمضان و آغاز سال (حساب اعمال) را لیلةالقدر دانستهاند (قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ ـ راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة) و در حدیث دیگری فرمودند که برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام میشود و تصویب آن در بیست و یکم و تنفیذش در شب بیست و سوم (التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین)ایشان در حدیث دیگری فرمودند: کَیْفَ تَکُونُ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا خَیْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی أَلْفِ شَهْرٍ لَیْسَ فِیهَا لَیْلَةُ الْقَدْر: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است. پی نوشت ها:-من لا یحضره الفقیه-دعائم الاسلام-کافی-تهذیب الاحکام (تحقیق خراسان)-وسائل الشیعهمنبع:فارس211008