19 مهر 1400 5 (ربیع الاول 1443 - 26 : 22
کد خبر : ۵۷۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
امام صادق(علیه السلام) فرمود: مجلس ها امانت است، و جایز نیست سخن كسى را كه مى‏ خواهد پوشیده بماند براى دیگران نقل كنند مگر با اجازه او، یا براى فرد مورد اطمینان ، یا براى ذكر خیر او. ( الكافی، ج ۲، ص ۶۶۰ )
عقیق:شخصی خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: آقا فلانی خیلی نماز می خواند و خیلی روزه می گیرد. امام صادق(ع) فرمودند : لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ نگاه نکنید که رکوع و سجود طولانی دارد فَإِنَّ ذَلِكَ شَیْ‏ءٌ اعْتَادَهُ چه بسا عادت کرده که رکوع و سجود کند و قرائت قرآنش خوب باشد اینها دلیل نمی شود دو اصل را باید مبنا قرار بدهیم : وَلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ حَدیثِه وَأَداءِ امانَته (اصول کافی جلد دوم )
این دو اصل را شما میزان قرار بدهید:
یک : در گفتار صادق باشد صدق حدیث داشته باشد.
دوم : وَأَداءِ الامانَة امانت داری . (بیانات آیت الله دری نجف آبادی)
البته این نکته را فراموش نکنیم که اهل بیت علیهم السلام نفرموده اند که نماز نخوانید . در حقیقت ائمه علیهم السلام می خواهند نمازی که برای ریا و خودنمایی کردن است را رد کنند ، یا گاهی اهل ریا هم نیست ، نماز هم خوب می خواند اما یعنی یک کسی یک نماز با حالی می خواند و در رکوع و سجده اش هم ریا می کند اما به امانت خیانت می کند.
یک آقایی در کوفه نمازهای طولانی می خواند ولی جاسوس بود. مسلم بن اوسجه می گوید که من دیدم که او خیلی نماز باحالی می خواند و همیشه در صف اول می ایستد، روزی از من پرسید مسلم بن عقیل کجاست؟ به او گفتم که با او چه کار داری ؟ گفت که می خواهم با او بیعت کنم و به او پول بدهم.
پیش خودم گفت که این انسان با این رکوع و سجده و نماز حتماً کارش درست است. او را پیش مسلم بردم ، بیعت کرد و حتی پول هم داد و در تمام جلسات او هم شرکت می کرد تا روزی که هانی را دستگیری کردند و پیش ابن زیاد بردند و دیدم که او هم پیش ابن زیاد است و او باعث شد که تمام یاران مسلم دستگیر بشوند.
در حقیقت به چنین فردی گفته اند که به رکوع و سجده اش نگاه نکن . انبیاء رکوع و سجده ی منافقانه را گفته اند.
این روایت در حقیقت می خواهد بگوید : طول رکوع و سجده باعث نشود که شما ویژگی های دیگرش را نادیده بگیرید . صرفاً رکوع و سجده ملاک نیست ببینید که دروغ هم می گوید یا خیر.
امروزه خیلی از مشکلات ، شایعات ، گاهاً خیلی از جرم ها و اتفاقات در جامعه به خاطر نبود صدق در گفتار است.
اسلام درباره امانت داری حساسیت فوق العاده ای دارد و به هیچ رو، خیانت در امانت را بر نمی تابد و باید امانت ها را به صاحبانشان بازگرداند؛ خواه صاحب امانت، شخصی فاسق باشد، و یا فردی نیکوکار!
خانم و آقا نسبت به هم صداقت ندارند ، رسانه نسبت به مردم صدق در گفتار ندارد ، بدبینی به وجود می آید. (بیانات آیت الله دری نجف آبادی)
در حالی که این گفتار و چگونگی آن بسیار مهم است و قرآن در این باره می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا : اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید، از خدا پروا دارید و سخنى استوار گویید. (احزاب ، آیه ۷۰)
نویسندگان ، سخنرانان، تریبون دارها ، سخنرانان ، جرائد و همه همه باید بدانند که اولین رکن کار خود را صداقت بگذارند.
صدق نشانه ایمان راستین و تعهد واقعی به خداوند و ارزش های متعالی است. خداوند با راستگویان و صادقان است و حقیقت ایمان در صداقت داشتن است.
بر طبق روایت دومین رکن برای یک انسان درست ، امانت داری او است.
امانت داری در فرهنگ دینی و قرآن و احادیث بسیار مهم است: وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ : و آنان که امانت ها و پیمان خود را رعایت می کنند .(مومنون، آیه ۸)
ابا حمزه ثمالی گوید : از سید عابدان ، علی بن الحسین [امام سجاد علیه السلام] شنیدم که به شیعیانش می گفت : بر شما باد به ادای امانت ، سوگند به خدایی که محمد را به حق به پیامبری برگزید ، اگر قاتل حسین بن علی شمشیری که حسین را با آن شهید کرد به من امانت دهد ، هر آینه امانتش را به او پس خواهم داد. ( وسائل‏ الشیعة، ج ۱۹، ص ۷۶)
از این روایات به خوبی روشن می شود که اسلام درباره امانت داری حساسیت فوق العاده ای دارد و به هیچ رو، خیانت در امانت را بر نمی تابد و باید امانت ها را به صاحبانشان بازگرداند ؛ خواه صاحب امانت، شخصی فاسق باشد، و یا فردی نیکوکار!
از برخی روایات استفاده می شود که سخنان خصوصی که میان حتی دو نفر هم رد و بدل می شود، مصداق امانت محسوب می شود و کسی از آنان، حق ندارد بدون اجازه صاحب سخن ، حرف او را افشا نماید!
امام صادق(علیه السلام) فرمود: مجلس ها امانت است، و جایز نیست سخن كسى را كه مى‏ خواهد پوشیده بماند براى دیگران نقل كنند مگر با اجازه او، یا براى فرد مورد اطمینان ، یا براى ذكر خیر او. ( الكافی، ج ۲، ص ۶۶۰ )
نکته را باید همیشه در نظر داشته باشیم که ما در این دنیا در هر مقام و پست و جایگاهی که هستیم باید امانت داران خوبی باشیم چرا که در اصل ما در این دنیا موقتی هستیم و همه آنچه در اختیار داریم امانت هایی است در نزد ما که باید به بهترین شکل تحویل صاحب اصلی اش دهیم.

پی نوشت:
بیانات آیت الله دری نجف آبادی
برنامه سمت خدا
منبع: سایت پرسمان
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: