وی با اشاره به اینکه هیچ یک از علمای گذشته رتبهبندی اعمال نیکو در منابع اسلامی را بیان نکردهاند، اضافه کرد: در کتاب شرایع الاسلام محقق حلی(ره) 12 هزار مسئله شرعی بیان شده اما هیچ کس تبیین نکرده است که کدام عمل صالح برجستهتر از دیگر اعمال است و هیچ کس هم نمیتواند خود را ارزیابی کند که در چه مرحلهای از ایمان و تقوا قرار دارد.
وی پس از بیان این مقدمه که بر طبق عقیدۀ شیعه، انسان 99.5 درصد مقامات وعده داده شده در قرآن و روایات را در همین دنیا قبل از مرگش میبیند، سخن خود را اینگونه ادامه داد: همۀ آن 12 هزار مسئله شرعی که بیان شده، برای تأمین یک عمل صالح است لذا اگر این عمل صالح نباشد، هیچ عمل صالح دیگری به طور واقعی حاصل نمیشود که طبق آیۀ قرآن، توجه انسان باید به نفس و درون خود باشد.
مدرس سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به آیۀ «ای کسانی که ایمان آوردید به خودتان بپردازید. هرگاه شما هدایت یافتید، آن کس که گمراه شده است به شما زیانى نمىرساند»(مائده/105)، بیان کرد: خداوند در این آیه میفرماید که شما حواستان به خودتان باشد زیرا اگر انسان خودش را پیدا کرد دیگر در مورد هیچ مسئلهای از او سؤال نخواهد شد.
وی در توضیح بیان خود با اشاره به اینکه انسان تنها با مطالعۀ کتابهای معرفت نفس نمیتواند خود را پیدا کند، افزود: توجه و معرفت نفس مراحل و لایههای بسیاری دارد که پایین ترین مرحله دیدن خود است زیرا انسان در این مسیر به جایی میرسد که دیگر صورت ظاهری خود را نمیبیند و فقط متوجه خود واقعیاش میشود.
این استاد اخلاق با اشاره به این حدیث از امیرالمؤمنین(ع) «من عرف نفسه فقد عرف ربّه، هرکس خود را شناخت خدای خویش را شناخته است»، ادامه داد: اگر رؤیت خود حاصل نشد، رؤیت خدا نیز به دست نخواهد آمد همانگونه که امیرالمومنین(ع) میفرماید: «هرکس خودش را بشناسد به انتهای علم و معرفت رسیده است و هرکس به خودش جاهل باشد تمام عالم برای او ظلمت کده است».
یادآور میشود، این جلسه درس اخلاق با مشارکت مؤسسه خدمات مشاورهای آستان قدس رضوی و مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.
منبع:ایکنا