اگر کسی برای کشتن خود استخاره کند و جواب خوب باشد، آیا باید خودکشی کند؟ یا استخاره کند که کاری مفسده و خلاف عرف و عفت انجام دهد، اگر خوب بود باید به آن عمل مبادرت کند؟
عقیق:استخاره، طلب خیر و به جویی از خداوند است؛ یعنی پیش آمدن حالتی مضطرگونه برای کسی که در انتخاب بهترین گزینه بر سر دوراهی مانده باشد. درچنین شرایطی است که انسان می تواند با ذات اقدس باری تعالی به مشورت بنشیند و بر اساس آیه 44 سوره مومن؛ «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» خداوندرا مشاور امین خود در انتخاب بهترین راه قراردهد. استخاره را به طرق مختلفی انجام می دهند که انواع آن درکتاب مفاتیح الجنان مرحوم قمی نوشته شده است و میتوان برای آگاهی بیشتر به آن مراجعه و مطالعه نمود. البته بیشتر صاحبان استخاره، به منظور تسهیل در درک معانی و انتقال دقیق تر پیام، استخاره را با قرآن کریم انجام می دهند. اما در استخاره نکاتی مترتب است که لازم است بدان توجه جدی شود: 1. آیات بسیار زیادی در قرآن کریم آمده است که دلالت بر اندیشه و تعقل دارد. و نیز بشر را دلالت میدهد بر اینکه در امور خویش با اهل عقل وخرد مشورت نماید. لذا بدیهی است که شایسته است در امور مضطر زندگی باصاحبان عقل و اندیشه مشورت شود. واگر نتیجه مشخص ومعقولانه ای حاصل نشداستخاره شود. 2. استخاره باید زمانی انجام شود که انسان در حالتی باشد که درمقام تسلیم برای دریافت پاسخ قرار گرفته باشد. یعنی اگر ازطریق استخاره بر انجام کاری ترغیب و راهنمایی شد یا نهی از انجام آن کار شد، نتیجه را بپذیرد. 3. شایسته نیست برای یک نیت دوبار استخاره انجام شود و موکدا توصیه شده است از این کار پرهیز شود. مگر در مواقعی که شرایط تغییر کرده باشد یعنی در زمان استخاره اول شرایط عمومی حاکم بر نیت، متفاوت با شرایط عمومی مرحله بعدی همان نیت مورد نظراستخاره باشد. 4. در نیت استخاره همیشه جنبه مثبت مانند طلب خیر و صلاح خداوند را خواستن بر رفتن به سفر یا معامله و خرید کالا یا ملک و یا انجام کار خاصی در نظر گرفته شود. بهتر است از در نظر قرار دادن وجه منفی کار پرهیز شود. 5. بدیهی است استخاره بر فعل حرام و گناه، اساسا اشکال دارد کما اینکه عده ای از منتقدان استخاره بر این باور هستند که اگر کسی استخاره کند برای خودکشی وا گر جواب خوب بود آیا باید خودش را بکشد؟ یا استخاره کند که کاری مفسده و خلاف عرف و عفت را انجام بدهد، اگر خوب بود باید به آن عمل کند؟ پاسخ شفاف است که ذات نیت و این قبیل سوالها و نیت ها محل ایراد است. چگونه می شود که کسی به استخاره و راهنمایی خداوند اعتقاد داشته باشد اما به حرام بودن و موارد نهی شده خداوند اعتقاد نداشته باشد؟ 6. بهتر است هرکسی خودش استخاره را طلب کند اما اگر کسی هم به نیابت فرد دیگری و براساس نیت موردنظر و برحسب تقاضا و خواسته آن فرد استخاره بگیرد مانعی ندارد. 7. شخص استخاره کننده باید آراسته به تقوای الهی و رعایت حد و حدودات شرعی و اخلاقی باشد و البته که درمسیر تهذیب نفس کوشا باشد. و بر همین اساس است که عده ای هستند که صاحب استخاره هستند و به طرقی این اجازه به آنان داده شده است که برای دیگران استخاره بگیرند. کما اینکه مرحوم آیت الله کشمیری و مرحوم آیت الله زنجانی از جمله کسانی بودند که صاحب استخاره بودند واجازه این اقدام را داشتند و هم اکنون هم هستند کسانی که جزو صاحبان استخاره محسوب می شوند که نقل این موضوع در مجال این سطور نمی گنجد. 8. باید توجه داشت که شرایط دیگری از قبیل بهترین ساعات استخاره و غیره درهمان کتاب مفاتیح الجنان نوشته شده است که خواندن آن قابل توصیه است. در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که انسان باید همیشه ایام و ساعات زندگی خویش درنیل تقرب به خداوند متعال طلب خیر و سعادت داشته باشد و با دست آویختن به ادعیه و کتاب کلام الله مجید در این مهم کوشا باشد. منبع: روضه نیوز 211008