در ابتدای این برنامه حجتالاسلام والمسلمین حسن ناصریپور اظهار کرد: ما در دو جلد اخیر مانند جلد پیشین به مقوله مدیریت اسلامی نگاه نکردهایم. این حرکت جهت اسلامی کردن علوم انسانی طبق فرمایش رهبر است.
وی افزود: مدیریت مشارکتی یا همان تعاون مبتنی بر خرد جمعی، تنها روش مدیریت نوین و نجاتبخش در جوامع دنیاست. تحقق مدیریت مشارکتی در گروی اصل مشورت است. در اسلام مشورت برای جلوگیری از خودمحوری توصیه شده است.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین عباس قدس، عضو اندیشکده اسوه مدیریت با اشاره به مسئله کارآمدی دین گفت: اگر به این ایمان داشته باشیم که «اطلبوا العلم و لو بالصین» یا اینکه حتی علم را باید از منافق هم یاد گرفت و یا اینکه توجه کنیم به رفتار پیامبر(ص) که در گروهی وارد میشد که مشغول علمآموزی بودند پس بنا بر این ما هم باید بهرهوری را سرلوحه خود قرار دهیم که نامش برکت میشود.
برگشت به سوی پروردگار چاره همه چیز است
وی اظهار کرد: خداوند در آیه 10 سوره نوح درباره نیروی انسانی میفرماید که اگر نیروی انسانی کارآمد میخواهی، اگر «وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا»(نوح/12) میخواهی که شما را درگیر نکند، اگر میخواهید محیط زیست را تحت تأثیر قرار دهید، اگر میخواهید زمینتان سرسبز شود بگویید «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ» و به سمت پروردگارتان برگردید.
حجتالاسلام قدس عنوان کرد: اگر میخواهید عمرتان طولانی شود، اگر میخواهید ظرفیت اسمی به ظرفیت واقعی تبدیل شود به خدا توکل کنید که امید به زندگی هم اضافه میشود. اگر مدیریت دینی، رهبری و رهنمود شود و اهداف دینی برای سازمان تعریف شود، شاخصهای بهرهوری قابل دستیابی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه قزوین گفت: موضوع دیگر اینکه حال که قرار است به دستور خدا عمل کنیم ما هستیم و دستور خدا یا ما هستیم و دستور خدا و دنیا. دین میگوید اجزای من سیستمی است مثل ساعت که یک چرخ دنده را هم برداری بقیهاش کار نمیکند.
وی با اشاره به آیه 186 سوره بقره، افزود: اگر به بعضی از آیات ایمان بیاورید و به بعضی دیگر ایمان نیاورید دنیایتان هم خراب میشود. یا اسمتان را مسلمان نگذارید و یا اگر مسلمان هستید ملزم به رعایت بسته مسلمانی از اول تا آخر شوید.
حجتالاسلام قدس اظهار کرد: با این دید سیستمی و وعده مدیریت دینی باید به سوی خدا برویم. ربوبیت او در سوره حمد آمده است آنجا که میفرماید: «الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۲﴾ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿۳﴾». «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» تکرار نبوده است بلکه میخواهد ربوبیت را بر مبنای رحمت نشان دهد. از اینجا مشخص میشود که مدیریت دنیا باید بر مبنای حب باشد که منبعث از «الرَّحْمنِ الرَّحِیم» است.
بنا بر گزارش ایکنا، در ادامه محمد صلاحی، مدیر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با تشکر از حضور حاضران، گفت: میخواهیم تعدادی از این کتابها توزیع شود، خوانده شود و نقد دوستان را هم داشته باشیم.
وی با اشاره به بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تحقیق و پژوهش، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تحقیق و افزودن به علومی که امروزه در دنیا وجود دارد، نکتهای با این مضمون دارند: «باید درس بخوانید، تحقیق کنید، به فکر نظریهسازی باشید. الگو گرفتن بی قید و شرط از نظریهپردازهای غربی و شیوه ترجمهگرایی را غلط و خطرناک بدانید. ما در زمینه علوم انسانی احتیاج داریم به نظریهسازی. بسیاری از حوادث دنیا حتی در زمینههای اقتصادی و سیاسی و غیره، محکوم نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در جامعهشناسی، در روانشناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص میکنند. در این زمینهها ما باید نظریهپردازیهای خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم، باید تلاش کنیم، دانشجو باید تلاش کند. دانشجو و محیط دانشگاه باید نگاه کلان به هدفهای انقلاب داشته باشد، دنبال آنها برود».
مدیریت اسوه بر مبنای دوستی با خلق خداست
مدیر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران اظهار کرد: مدیریت اسوه بر مبنای خدامحوری و دوستی با خلق خداست. نه اینکه در مدیریتمان نباید به سود برسیم بلکه باید اساساً بر مبنای حب و دوستی با دیگران باشد.
صلاحی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در 28 مهر سال 88 در جمع بانوان قرآنپژوه اظهار کرد: ایشان فرمودهاند: «ما علوم انسانیمان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است». ما باید کاری کنیم که این تعارضات برطرف شود. رهبر در جای دیگری فرموده است: «کشور ما مهد فلسفه است، اما برای فهم فلسفه به دیگران مراجعه میکنیم».
وی افزود: اگر چهار مؤلفه ایمان، اخلاق، توانمندی و عدالت در مدیریت نباشد، هر چه جلوتر میرویم به انحطاط بیشتر نزدیک میشویم. آخر مدیریت ما را امام علی(ع) در فرمان حکومتی 48 صفحهای که به مالک اشتر نوشته، آورده است. امام علی(ع) وقتی والی مصر را تعیین کرد با اینکه میدانست در مسیر رسیدن به مصر به شهادت خواهد رسید اما آن را نوشت تا سرلوحه ما شود. بیتالغزل آن این مضمون است که مردم دو دسته هستند یا برادر دینی تو هستند یا در خلقت با تو مساوی هستند. قید مؤمن و کافر و هیچ دینی را قید نفرمود.
صلاحی با اشاره به مصداقی از مدیریت حببنیان گفت: مدیریت منزل چه توسط مادر و چه توسط پدر، نوعی از مدیریت حببنیان است. این مدیریت بر پایه دوستی اهالی خانواده است. مدیریت منتگذار و سودمحور نیست. مصداقی بالاتر از مدیریت امام در جامعه و مادر در منزل نداریم. اگر کسی مدیریت خدا را پذیرفت از ظلمت به سمت نور رهنمون میشود و اگر کسی اولیاء خود را طاغوت انتخاب کرد از نور به طرف ظلمت میرود و طاغوت، اولیاء او میشود. «یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ»، (بقره/257).
بنا بر این گزارش، در پایان مراسم رونمایی از جلدهای دوم و سوم کتاب مدیریت اسوه با حضور افراد حاضر در مراسم به انجام رسید.
منبع:ایکنا