06 آبان 1400 22 (ربیع الاول 1443 - 47 : 07
کد خبر : ۵۲۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
رازهايي كه زينب(س) «نائبه الامام» شد
روشنگري و صبر و استقامت حضرت زينب آن چنان بر افكار عمومي تاثير گذاشت كه يزيد سعي مي كرد تا با محبت كردن به اهل بيت خود را از زير بار افكار عمومي و اعتراضات مردمي نجات دهد به گونه اي كه كشتن امام حسين را بر گردن پسر مرجانه انداخت تا خود را از زير بار چنين مسئوليتي نجات دهد.
عقیق:حضرت زينب بزرگ‌ترين پيام آور عاشوراست تنها بانويي كه نائبة الامام نام گرفته از ويژگي هاي شخصيتي و عملكردي برخوردار است كه براي بسياري از انديشمندان و بزرگان جهان هنوز ناشناخته و قابل احترام است.
زينب (س) به خوبي از قرآن آموخته بود كه هدف از آفرينش و خلقت انسان رسيدن به قله كمال بندگي است و بندگي خداوند در روي زمين اطاعت بي چون و چرا از ولي خداست .نگاه واقعي حضرت زينب به اين مسئله بينشي محكم و سيره سياسي خاصي را در زندگي عقيله بني هاشم به وجود مي آورد كه در تمام دورانهاي تاريخي هدايت گر مسلمانان جهان است از اين رو در ميلاد سراسر سعادت بانوي بزرگوار جهان اسلام در گفت و گويي با حجت الاسلام و المسلمين دكتر غلامرضا بهروزلك ابعاد مختلف سيره سياسي آن حضرت را مورد بررسي قرار داديم.

*يكي از برجسته ترين نكاتي كه در زندگي حضرت زينب(س) به خصوص بعد از واقعه عاشورا مورد توجه انديشمندان قرار گرفته صبر و استقامت ايشان است آيا صبر ايشان جايگاهي در سيره سياسي آن حضرت دارد؟
آشنايي با زندگي حضرت زينب و ملاك هاي ارزشي كه در سيره سياسي ايشان برجسته است يكي از مهمترين نيازهاي عصري است كه در آن زندگي مي كنيم حضرت زينب در برهه اي كوتاه از تاريخ جهان اسلام مي درخشد و چنان درسهاي آموزنده اي به بشريت مي دهد كه هر سياستمدار و صاحب منصبي با دقت در جزييات رفتار و سيره سياسي ايشان مي تواند پيامدهاي رفتارهاي خود و اهداف پشت پرده دشمنان را بشناسد.عقيله بني هاشم در عاشوراي حسيني عهده دار مسئوليت بزرگي است كه كمتر از قيام و شهادت برادر و مولايش امام حسين نيست.آنچه در سرزمين نينوا به وقوع مي پيوندد از دو بعد اساسي قابل تامل است . دو بعدي كه مكمل هم ، ضامن بقا و دوام هم هستند اولين بعد اين قيام واكنشي است كه امام حسين با شهادت خود به منصه ظهور مي رساند و با شهادت و ايثار در راه خدا نيمي از رسالت اسلامي و معنوي اين قيام را رقم مي زند اما نيمه ديگر كه تكيمل كننده رسالت عاشوراي حسيني است پيام آوري و مكاتباتي است كه با وجود حضرت زينب كامل مي شود به طوري كه تجلي سيره سياسي حضرت زينب فروغ شهادت امام حسين و اصحاب ايشان را چنان ماندگار مي كند كه امروزه مسلمانان و غير مسلمانان آن را حركتي عظيم و نهضتي برگرفته از انديشه مردي آزاده و با تقوي مي دانند .روشنگري ها و تبليغات سنجيده و اصولگرايانه حضرت زينب در گسترش پيام عاشورا آنقدر برجسته است كه نقش آفريني شهداي كربلا را براي هميشه تاريخ زنده نگاه مي دارد .عقيله بني هاشم پيام آوري است كه نه تنها در عصر خود و در دوران اسارت و مابقي حيات به روشنگري ابعاد عاشورا مي پردازد بلكه درسهايي كه ايشان به مردمان مي دهد و سخناني كه از خود به يادگار مي گذارند آيندگان و كساني كه در آن زمان متولد نشده بودند را تحت تاثير قرار مي دهد. آنچه كه حضرت زينب با عمل خود در واقعه عاشورا به نمايش مي گذارد برگرفته از بينش عميق سياسي است كه در محضر بزرگ مردي چون اميرالمومنين علي (ع) آموخته است. دختري كه در مكتب فاطمه زهرا (س) در پرتو تجاربي سخت چنان به خودسازي رسيده است كه اسطوره صبر لقب مي گيرد بي ترديد ايستادگي در صبر و مصيبت يكي از آموزنده ترين درسهاي سياسي آن حضرت به همه مظلومان و ستم ديدگان تاريخ است. آنچه عقيله بني هاشم را نماد صبوري مي كند به نحوي كه در شام غريبان امام حسين نماز شب را اقامه مي كند توجه به مسئله توكل به خدا و صبر بر مصيبتي است كه از آموزه هاي شريف اسلامي دريافته است بنابراين يكي از مهمترين درسهاي سيره سياسي آن حضرت كه براي مسلمين در همه ادوار تاريخ به خصوص در حال حاضرقابل تامل است صبر در برابر مشكلات است تا زماني كه بتوانند موانع و دشمنان اسلام را از پيش روي بردارند.

*اطاعت از معصوم و پيروي از فرامين امام و رهبر ديني در سيره سياسي حضرت زينب چه جايگاهي دارد؟
حضرت زينب خود رافقط خواهر امام حسين نمي داند در كنار وظايف، احسان و محبت خواهرانه اي كه نسبت به برادر دارد ايشان را امام و ولي امر خود مي داند و فراتر از خواسته ايشان و اوامري كه مي فرمايند عمل نمي كند يكي از والاترين درسهايي كه در سيره سياسي حضرت از جايگاه ويژه اي برخوردار است و اتفاقا نياز امروز جامعه سياسي، فرهنگي ملت است تبعيت بي چون و چرا و محض ايشان از مقام ولايت است. نه تنها خود از امام زمان و ولي امرش اطاعت مي كند ديگران را به اين امر دعوت مي نمايد. حضرت زينب در سيره سياسي خود مردم را به اطاعت از ولي امر خود هدايت مي كند هنگامي كه پا به پاي ايشان در كنار برادر و امام خود در تمامي سختي ها و مصيبت ها حاضر مي شود از اين شيوه براي نشان دادن فرمان پذيري از ولي امر به همگان استمداد مي جويد. حضرت زينب به مسلمانان مي آموزد در برابر هجمه هاي شديد تبليغاتي دشمنان اسلام راه سعادت و سلامت دنيا و آخرت پيوستن و مطيع رهبري بودن است. حضرت زينب يكي از شاخص ترين مسائل سياسي را در ايام عاشورا با اطاعت آگاهانه از رهبري به تصوير مي كشد و نشان مي دهد كه كسي ولايتمدار است كه از ولي زمان خود جلوتر حركت نكند و از او هم عقب نماند بلكه بر خلاف تصميم ولي زمان خود حرفي نزند بلكه آگاهانه و با معرفت مطيع امام خود باشد مسئله اي كه كشور ما با توجه به بحران هاي سياسي و دشمني هاي معاندان اسلام سخت به آن نيازمند است در چندين قرن پيش توسط حضرت زينب (س) به منصه ظهور رسيده است.

*بزرگترين درس و موثر ترين جملات و عملكرد ايشان در طي دوران حساس و خطير پيام آوري كربلا چه بوده است؟
يكي از ارزشمندترين مسائلي كه در سيره سياسي آن حضرت قابل توجه است عدم سستي و نشان دادن ضعف به دشمنان است در ايامي كه زنان و كودكان در طول سفر سختي هاي زيادي را متحمل مي شدند حضرت زينب با آگاهي بخشي به آنان مانع سوء استفاده دشمنان از فشارها و كاستي هاي اهل قافله مي شدند، همچنين رفتارهاي حضرت در كاخ كوفه وشام مسئله مهمي است كه مي بايست مورد توجه انديشمندان قرار بگيرد. در تاريخ آمده است روشنگري و صبر و استقامت حضرت زينب آن چنان بر افكار عمومي تاثير گذاشت كه يزيد سعي مي كرد تا با محبت كردن به اهل بيت خود را از زير بار افكار عمومي و اعتراضات مردمي نجات دهد به گونه اي كه كشتن امام حسين را بر گردن پسر مرجانه انداخت تا خود را از زير بار چنين مسئوليتي نجات دهد. يكي ديگر از مهمترين آموزه هاي سياسي حضرت زينب دفاع از حريم ولايت است ايستادگي تا پاي جان مهترين درس سياسي است كه ايشان به همه مسلمين جهان داده اند.

*مديريت بحران در هنگامه عاشورا و دوره اسارت از ويژه گي‌هاي بارز حضرت زينب است.
بله! مديريت بحران حضرت زينب از چند جهت قابل بررسي است كه از ويژگي خاصي برخوردار است. حفظ آرامش و ايجاد روحيه به اطرافيان لازمه مديريت بحراني است كه حضرت بدان عمل نمودند، هنگامي كه خيمه ها به آتش كشيده مي شود ايشان با اينكه داغدار و دل شكسته اند با آرام كردن كودكان آنها را پناه داده و به زنان دلداري مي دهند. كنترل احساسات در چنين واقعه سنگيني نشانگر مديريتي بي نظير در آن بحبوحه خاص است كه حضرت با طمانينه ويژه اي مسائل را به لحاظ عاطفي و روحي مديريت مي كنند. دومين ويژگي ايشان دشمن شناسي و شناساندن اهداف و توطئه ها ي دشمن است حضرت نشان مي دهد به موقع و در بهترين فرصت توطئه ها را رصد و متناسب با آن اقدام مي كنند آن چنان كه در برهه هاي مختلف زماني از عاشورا تا رسيدن به مدينه در طي راه در مجلس يزيد و ابن زياد بهترين تصميمات را اتخاذ مي كنند. همچنين آگاهي بخشي به مردم يكي ديگر از بهترين شيوه هاي تبيليغي – سياسي حضرت است. در واقعه عاشورا مردمي در شهرهاي مختلف حضور داشتند كه به دليل عدم آشنايي صحيح دين و تبليغات معاويه و بني اميه خاندان نبوت و طهارت را نمي شناختند و به جايگاه آنها واقف نبودند در طول مسير هنگامي كه مردم به اهل بيت از روي احسان صدقه مي دادند حضرت زينب در اقدامي خردمندانه و بسيار زيركانه هدايايي كه به صورت صدقه بود را رد مي كردند تا همگان دريابند آنها مستحق دريافت صدقه نيستند و دريافت صدقه برايشان حرام است در پي چنين عملي نسب خاندان خويش و اينكه از اهل بيت هستند را به ديگران گوشزد كنند به نظر مي رسد توجه به ابعاد مختلف سيره سياسي حضرت در حال حاضر مي تواند نجات بخش مسلمين از چنگال ددمنشي هاي دشمنان اسلام باشد.


منبع: قدس آنلاين
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: