رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: معتکف پس از ایام اعتکاف باید سعی کند آن روحیهای که در آن سه روز داشته را حفظ کند یعنی توجه به عبادت را در دستور کار خود قرار دهد.
عقیق: حجتالاسلام والمسلمین یوسفیمقدم با اشاره به فلسفه وجودی اعتکاف اظهار کرد: فلسفه اصلی اعتکاف این است که ما بتوانیم در این ایام توشه معنوی فراهم کنیم و بر اساس این توشه بتوانیم یک سال خود را در مقابل تهاجمهای فرهنگی، فکری و گناه و معصیت بیمه کنیم و به نوعی خود را از گناه مصون بداریم. وی اضافه کرد: دین اسلام دین اجتماعی است، اما در ایام خاص میطلبد که انسان دقایقی تمام امور اجتماعی را رها کند و به خلوت با ذات اقدس باری تعالی بپردازد. این خلوت سبب میشود که روح انسان به کمال برسد و بتواند در جامعه از ارتقای بیشتری برخوردار شود. رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم یادآور شد: معتکف باید به عبادت عادت کند و در طول سال بخشی از وقت خود را به تعبد و تهجد بپردازد. یوسفیمقدم خاطرنشان کرد: انسان در این ایام برخی از دعاها و اعمال را انجام میدهد که انجام دادن آنها سبب میشود انسان به ارتقای روحی دست پیدا کند. یکی از این اعمال انس با قرآن است که این قرائت قرآن میتواند نقش موثری در مصونیت و به کمال رسیدن انسان داشته باشد. انسان باید سعی کند همانگونه که در این ایام با قرآن بوده در طول سال نیز این مساله را استمرار ببخشد. رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم تاکید کرد: انس با قرآن و اعمال سه روزه اعتکاف باید از یک حالت معنوی به یک خُلق تبدیل شود. اگر این اعمال استمرار یابد برای انسان ملکه میشود. وی تصریح کرد: روحیه عبادت و بندگی باید مستمر شود. اگر تمام دعاها و قرائتهای قرآن تبدیل به خلق شود از مجرای این خلق میتوانیم به کمالات لازم انسانی برسیم. شاید بتوان گفت آن چیزی که سبب میشود انسان به اوج کمال برسد انس با قرآن کریم است.