15 آبان 1400 1 ربیع الثانی 1443 - 44 : 12
کد خبر : ۵۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷
مطابق با نظر قرآن و عترت (ع)، سبک زندگی دینی یعنی انسان وظیفه شرعی خود را به طور متعادل به جای آورده و از افراط و تفریط به دور باشد.
عقیق:"جایگاه پدر و مادر در تمام ادیان توحیدی و حتی مکاتب غیرالهی، مورد احترام و تکریم قرار گرفته است؛ از آنجایی که اصل وجود هر انسانی از پدر و مادر است، هیچ کس به اندازه ایشان به او نزدیک نیست. همچنان که هیچ کس به اندازه آنها با انسان مهربان نیست. پدر و مادر بعد از خداوند، حق حیات بر گردن فرزند دارند. این دو موجود مهربان، فرزند یا فرزندان خود را از دوران ضعف و ناتوانی آنها یعنی از دوران کودکی تا زمان توانمندی یاری lی رسانند و همه امکانات خود را سخاوتمندانه نثار فرزندان می کنند. بنابراین، نقش حیاتی و ارزشمند پدر و مادر در پرورش و رشد فرزند، بر کسی پوشیده نیست و بر فرزندان لازم است قدر زحمات پدر و مادر را بدانند". این مطالب گوشه ای از متن کتاب "ارمغانی از خدا" تالیف فرید نجف نیا، رییس اداره فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی دادگستری کل استان البرز است که کتاب او به تازگی از سوی انتشارات اسوه به چاپ سوم رسیده است؛ در خصوص این اثر با این استاد دانشگاه به گفتگو نشسته ایم که از نظرتان می گذرد:

 

کتاب "ارمغانی از خدا" دقیقا به چه مساله ای می پردازد و موضوع آن چیست؟

این کتاب پیرامون شناخت پدر و مادر و مسائل مستحدثه و مبتلابه خانواده ها در خصوص حقوق متقابل میان والدین و فرزندان به بیان نکات، لطایف، روایات، آیات، اشعار و حکایات جذاب در این زمینه است و به آثار و برکات احترام به پدر و مادر در دنیا و عقبی و همچنین بی احترامی به ایشان در قالب مطالب و داستان ها و روایات جذاب و تاثیرگذار، اشاره شده است.

خوشبختانه تاثیر این کتاب تا جایی بود که ظرف مدت کوتاهی (به فاصله 9 ماه) سه نوبت تجدید چاپ شد و بازخورد آن میان خوانندگان تا جایی بود که برخی افراد طی ارتباط هایی که میان ما وجود داشت، ابراز کردند چند نوبت این کتاب را مطالعه کرده و تا حدی تحت تاثیر قرار گرفته اند که رفتار و گفتار خود را با پدر و مادر، تغییر اساسی داده و به جایگاه رفیع آنها (همان طور که خداوند در برخی آیات پس از ذکر نام خود، نام پدر و مادر را بیان می کند) پی برده اند.

 در این کتاب اشاره شده است حتی پدر و مادری که دار دنیا را ترک کرده و به رحمت خدا رفته اند، بر گردن فرزندان خود حق داشته و همچنان که دارای حیات برزخی هستند، می توانند در حق فرزندان خود دعا کرده یا آنها را عاق و نفرین کنند که در این زمینه مستندات فراوانی وجود دارد. بنابراین، طبق آموزه های دین اسلام، افراد نباید والدین خود را پس از مرگ فراموش کنند و از انجام کارهای خیر برای آنها دریغ ورزند در واقع وظیفه ما نسبت به والدین پس از مرگ آنها کاهش نمی یابد بلکه تغییر پیدا می کند.

 

چرا این عنوان را برای کتاب انتخاب کردید؟

پیش از پاسخ به این سوال باید بگویم خداوند تنها برای خود و پدر و مادر لفظ رب را در قرآن بیان کرده و این لفظ در خصوص هیچ موجود دیگری به کار برده نشده است: «وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا»؛ «و بگو ای پروردگار من، همچنان که مرا در خردی پرورش دادند، بر آنها رحمت آور.»(سوره اسراء، آیه 24)

بر همین اساس قرار بود عنوان کتاب رَب های زمینی باشد، که احساس کردم ممکن است در پروسه ممیزی آن با مشکل برخورد پیدا کنم، لذا عنوان ارمغانی از خدا را برای آن برگزیدم.

 

نکته مهمی که در طول پروسه گردآوری این کتاب در میان آیات و روایات در خصوص جایگاه پدر و مادر دریافت کردید، چه مساله ای بود؟

جالب ترین نکته ای که در این میان به آن برخوردم این بود که از نظر قوانین الهی، اگر والدین معصیت کار و حتی جرثومه گناه و فاسد باشند، فرزند حق کوچکترین بی احترامی را به آنها ندارد و حتی اگر ایشان ظلمی به فرزند کرده باشند، فرزند حق نگاه همراه با غضب را نیز به آنها ندارد.

البته تمامی جملات و عبارات این کتاب به صورت متقن و با استناد به آیات و روایات گردآوری شده است. ضمن آنکه مقدمه آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز زینت بخش این کتاب شده است.

 

چه شد که دست به تدوین کتاب "ارمغانی از خدا" زدید؟ در حقیقت آیا ضرورت و نیاز خاصی احساس کردید؟

به دلیل ارتباط گسترده ای که با قشر جوان و پدران و مادران دارم  و نیازهای آنها را شنیده و دیده ام، احساس کردم برای اقناع و پاسخ به سوالات هر دو قشر باید از متون دینی مطالبی را استخراج کرد که در این زمینه جامع الاطراف باشد لذا طی طرحی حدود چهارساله، این کتاب تدوین شد.

 

با توجه به اینکه تولیدات سیمایی ما اعم از سینما و تلویزیون که جوان امروز را در برابر پدر و مادر خود قرار داده و تا حد زیادی سرکشی و طغیان را به او در مقابل ایشان القا می کنند، این کتاب و تولیداتی از این دست تا چه اندازه می تواند در بهبود روابط فرزندان و والدین و لزوم احترام متقابل اثرگذار باشند؟

بدون شک انسان هایی که در زمینه احترام به پدر و مادر به دلیل کم اطلاعی یا غلبه نفس اماره، دچار ضعف هستند، می توانند با مطالعه این آثار تجدید نظری در رفتار خود داشته باشند و از سوی دیگر این آثار حتی می تواند فیلنامه ای تاثیرگذار برای عواملی که اندیشه انقلابی و اسلامی در سر دارند، تلقی شود و بر مبنای آن اثر هنری در قالب تصویر تولید شود. حتی می توان این قبیل کتاب ها را به آثار صوتی تبدیل کرده و در موبایل ها و تبلت ها در اختیار کاربر قرار داد.

 

با توجه به مضامین کتاب، رعایت حقوق و احترام والدین، سبک زندگی را دچار چه تغییر و تحولاتی می تواند کند؟

سبک زندگی دینی یعنی چگونگی اتخاذ موضع در برابر افراد مختلف؛ مطابق با نظر قرآن و عترت (ع)، سبک زندگی دینی یعنی انسان وظیفه شرعی خود را به طور متعادل به جای آورده و از افراط و تفریط به دور باشد. این کتاب تلاش می کند سبک زندگی به دور از افراط و تفریط به والدین و فرزندان، در خصوص روابط خود ارائه دهد و به گونه ای آسیب های آن را در این عرصه، ترمیم کند. بنابراین تلاش شده سبک زندگی ترویجی در این اثر، کاملا کاربردی باشد نه آرمانی و دست نیافتنی. ضمن آنکه سعی شده مطالب آن متنوع بوده و ملال آور نباشد.

 

کتاب از چند بخش تشکیل شده است و عناوین آنها چیست؟

این اثر در شش فصل گردآوری شده که حقوق والدین، وظیفه فرزندان در زمان حیات پدر و مادر، وظایف فرزندان پس از مرگ پدر و مادر، آثار نیکی به پدر و مادر، عاق والدین و آثار آن بر زندگی فرزنان و وظایف پدر و مادر و حقوق فرزندان، عناوین آن را تشکیل داده است.


منبع:شبستان

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: