یک استاد دانشگاه امام صادق(ع):
یک استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: آنچه ما میتوانیم بهعنوان عرفان اصیل اسلامی از آن یاد کنیم همان عرفانی است که در اندیشه و رفتار امام(ره) دیده میشود.
عقیق: علیزاده در کارگاه آموزشی ویژه بانوان مبلغ و فرهنگیان استان که بههمت ادارهکل تبلیغات اسلامی با موضوع بررسی عرفانهای نوظهور و عرفان از منظر امام خمینی(ره) در خرمآباد برگزار شد، افزود: یکی از ویژگیهای همه این (فرقههای) عرفانهای نوظهور این است که بلا استثناء، مدعی کنار گذاشتن عقل هستند و میگویند هر که میخواهد وارد این فرقهها بشود، باید با عقل خداحافظی کند.وی اضافه کرد: آنها مدعی هستند که عقل مانع کمال بشر است و اگر مردم نمیتوانند از نیروهای درونی خودشان استفاده کنند، بهخاطر این است که سراغ عقل رفتهاند و بعضی از آنها نیز میگویند، شبیه این حرفها در خود عرفانهای اسلامی نیز وجود دارد و غالباً عرفای اسلامی نیز دل خوشی با عقل ندارند.این مدرس افزود: امام خمینی(ره) در سیر انسان، همانگونه که معتقدند فرد ابتدا باید به شریعت عمل کند، سپس به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد؛ طریق تهذیب جامعه را نیز همین میدانند؛ میگویند جامعه باید آراسته به احکام اسلامی شود و احکام حکومتی و شریعت اسلام در مقیاس جامعه پیاده شود و مدیریت اجتماعی اصل باشد و از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی طی شود.وی گفت: مکاتب و عرفانهای نوظهور همگی پیامآور مبارزه با دین و دینباوری و دعوت مردم به کفر و الحاد بودهاند و در حقیقت آنان افزون بر آنکه به گمان خود کاخ دین را تخریب کردند، برای مردم و جهانیان کاخی نو و سرزمینی سرسبز بر اساس پرستش مظاهر مادی بنیان نهاده و به انتظار پیروزی و فتح الفتوح خود نشستند.علیزاده ادامه داد: یکی از مشترکات در همه فرقههای عرفانهای نوظهور این است که میگویند ما با باور، اعتقاد و عقیده کار نداریم، یعنی میگویند شخص، میخواهد مسلمان باشد، یا یهودی و یا اصلاً بیدین باشد ما فقط مسایل اخلاقی و عرفانی را مطرح میکنیم، صرفاً بحث از تقویت روح، تقویت اراده، زنده کردن قوای درونی انسان و یا دور کردن مردم از گناه را مطرح میکنند و مدعی هستند که کاری به دین مردم ندارند، اما این فقط یک ادعا است.وی اظهار کرد: آنچه ما میتوانیم بهعنوان عرفان اصیل اسلامی از آن یاد کنیم همان عرفانی است که در اندیشه و رفتار امام(ره) دیده میشود، امام راحل(ره) در اندیشه عرفانی خود به درک حقیقت توحید نائل شدند و حقیقت هستی را به حق، منحصر در ذات الهی و مابقی را نمود و ظهور و مظاهر هستی میدانستند.این استاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: ویژگی دوم عرفان امام خمینی(ره) این است که ایشان معتقد به جریان توحید از طریق خلافت الهی هستند. درک صحیح از مقام خلافت و ولایت حقه، دومین درک باطنی است که ایشان از معارف دینی و معارف اسلامی دارند. برای مثال ایشان در رساله «الخلافه و الولایه» بهخوبی نسبت بین توحید و ولایت را تبیین میکنند.بر اساس این گزارش، در پایان این کارگاه به سؤالات مخاطبان در رابطه با عرفانهای کاذب و نوظهور پاسخ داده شد. منبع:ایسنا211008