در اسلام اهمیت زیادی نسبت به نیت و هدف اعمال داده شده و از نظر اسلام، نیت است که به عمل شکل میدهد.
عقیق:یکی از سوالات مطرح در خصوص اصلاح نفس اینکه ،تفاوت کار کردن برای هوای نفس و کار کردن برای سعادت و راحتی در برزخ و آخرت چیست؟ پاسخ: در اسلام اهمیت زیادی نسبت به نیت و هدف اعمال داده شده و از نظر اسلام، نیت است که به عمل شکل میدهد و تا آن اندازه نیت مهم است که رسول اکرم «ص» فرمودند: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ وَ لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَی..»[i]ارزش هر عملی به نیت است و ارزش هر انسانی به نیت اوست. و باید دانست در اسلام، هدف وسیله را توجیه نمیکند، یعنی اگر نیت و هدف من در کاری که میخواهم انجام دهم، خدائی باشد، باید راه رسیدن به آن و وسیله رسیدن به آن هدف نیز موافق شرع و عقل باشد. تنها اگر نیت خوب باشد کافی نیست و کار خوب هم بدون نیت خوب کافی نیست. وقتی کار خدائی میشود که هم نیت خالص برای رضای خداوند باشد و هم کار از نظر شرع و عقل، پسندیده باشد. پس خوب و بد بودن و خدائی و نفسانی بودن عمل را نیت و عمل تعیین میکنند. اگر نیت خدائی و عمل خوب باشد، باعث سعادت دنیا و آخرت است، اگر نیت برای خدا نباشد و یا عمل غیر صالح باشد، این عمل برای هوای نفس و دنیاست. و باید توجه داشته باشیم معنی آخرت شامل برزخ هم می شود. کاری که برای هوای نفس باشد و انگیزه خدائی نداشته باشد، اگر روزی مشکل شد و تمایل نفسانی از بین رفت، انسان خسته میشود و آنرا رها میکند. ولی اگر برای خدا باشد در هر شرائطی انسان خسته نمیشود و کار را دنبال میکند و خدا هم راهنمائی و کمک مینماید.
پی نوشت: [1]-وسائل الشیعه ج1 ص48و49 حدیث 92 و تهذیبالأحکام ج : 4 ص : 186 باب44حدیث2. منبع:جام 211008