17 خرداد 1401 8 ذی القعده 1443 - 17 : 12
کد خبر : ۵۰۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه محل نگهداری نسخ نفیس قرآنی کرمانشاه به صورت پراکنده در شهرستان‌ها، مساجد و تکایای استان است، گفت: پیش آمدن این موضوع ذهن را به محل نگه‌داری نسخ خطی و تاریخی به صورت یک مکان واحد هدایت می‌کند.
عقیق:وجود موزه‌های مختلف بیانگر هویت، فرهنگ، آداب و رسوم و داشته‌های آن منطقه است. همچنین لزوم ایجاد موزه قرآن و راه کارهای برطرف نمودن مشکلات پیش روی آن مسئله‌‌ای درخور توجه و ایجاد این مکان امری ضروری برای پاسداری و حفاظت از نسخ خطی و قرآنی است.

در این رابطه علی فعله‌گری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنای کرمانشاه گفت: بحث موزه و پیش آمدن این موضوع ذهن را به محل نگه‌داری نسخ خطی و تاریخی هدایت می‌کند.

وی افزود: در کشور تنها موزه قرآن که نسخ قرآنی در آن نگاه‌داری می‌شود، آستان قدس رضوی است که درحدود 29 هزار نسخه خطی به زبان عربی، فارسی و ترکی دارد و از این تعداد،11هزار  نسخه آن قرآن است، بنابراین بزرگترین مجموعه نسخ خطی قرآن در جهان محسوب می‏‌شود.

فعله‌گری با اشاره به این که در کشور ما اکثر نسخ یادشده در آستان قدس نگاه‌داری می‌شوند، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ایجاد موزه قرآن در استان کرمانشاه اظهار کرد: در این استان این تعداد نسخ قرآنی به اندازه‌ای نیست که به صورت جداگانه نگاه‌داری شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان این که در استان هم چند نسخه داریم که در تکیه بیگلربیگی نگاه‌داری می‌شوند، اظهار کرد: 7 نسخه خطی در این مکان و 3 نسخه دیگر هم در پاوه نگاه‌داری می‌شود.

فعله‌گری تصریح کرد: 3 نسخه یادشده در روستای زردویی، مسجد دودان و روستای دوخان پاوه نگاه‌داری می‌شوند و به سبب ارزش و اهمیت بالایی که در میان روستاییان دارند در همان روستاها نگاه داری می‌شوند.

وی افزود: قرآن‌های یادشده در پاوه مربوط به دوره تیموری و اواسط دوران اسلامی است که متعلق به مردم و اهالی مناطق یادشده است.

این مسئول تأکید کرد: در صورت اهدای نسخ قرآنی و رسیدن این تعداد به حدنصاب مکان جداگانه‌ای به اسم موزه قرآنی در نظر گرفته خواهد شد که در حال حاضر این امر ممکن نیست زیرا نسخ نفیس و خطی به این تعداد در استان نداریم که در اختیار میراث فرهنگی باشد.

فعله‌گری مشکل اساسی پیش روی ایجاد موزه قرآن را عدم وجود نسخ خطی و نفیس در استان کرمانشاه دانست و گفت: در این خصوص پیشنهاد بر ایجاد موزه منطقه‌ای قرآن در یکی از استان‌های غرب کشور است.


منبع:ایکنا

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: